2025-07-29, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
Dom vet alltså vad jag har för telefonmodell och påstår felaktigt att den inte stöder 4G, vilket den gör...

Klarar den även samtal via 4G? En del äldre mobiler som stödjer 4G för data stödjer inte 4G för samtal.

Edit: missade att det redan hade tagits upp.

Förresten så kan man gå in på Settings->About phone->Status information->SIM card status på min Samsung mobil för att se vilket nät som används för samtal respektive data. Fast jag vet inte om det är en Samsungspecifik sida, eller finns i även andra androidmobiler.
Senast redigerad av Hominem 2025-07-29 kl. 15:21.
Citera
2025-07-30, 10:17
Medlem
Kollade i min reservtelefon, och i den räckte det inte med föredra 4g, endast lte/4g fanns ej, utan fick gå in i en meny, klicka fem gånger på en ruta för att hamna i en "verkstadsmeny" där man kunde välja endast lte.
Citera
2025-10-10, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Fick också ett sånt meddelande. Hur vet man vilka telefoner som klarar 4G och inte?

Fick följande meddelande idag:

"Hej,

Den 1 december 2025 tas de sista 2G- och 3G-masterna ur drift. Vi tror att din nuvarande telefon inte kan ringa 112 via 4G, vilket innebär att just nödsamtal riskerar att inte fungera efter detta datum. Vanliga samtal, sms och surf påverkas däremot inte.

Vi rekommenderar ändå att du byter till en ny mobil med fullt stöd för 4G, så att du alltid kan nå 112.

Behöver du mer information eller hjälp? Kontakta oss via vår chatt på comviq.se eller ring kundservice på 0772-21212"

Men min telefon stödjer 4G. Det känns verkligen som ett långskott av Comviq. Man chansar och skapar rädsla och hoppas kunder ska köpa ny mobiltelefon? Eller vad är Agendan här. Känns väldigt olustigt att man blandar in ett viktigt nr som 112.
Citera
2025-10-10, 22:16
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Men min telefon stödjer 4G.
Har du stöd för samtal över 4G (VoLTE) också? Finns en del modeller som bara kan surfa över 4G.
Citera
2025-10-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du stöd för samtal över 4G (VoLTE) också? Finns en del modeller som bara kan surfa över 4G.

Det vet jag inte. Hur tar man reda på det?
Citera
2025-10-10, 23:16
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag har en inställning för SIM-kort under nätverk där man kan slå på 4G samtal.
Citera
2025-10-10, 23:28
Medlem
Citat:
Jag har en inställning för SIM-kort under nätverk där man kan slå på 4G samtal.

Ok. Tack.
Citera
2025-10-11, 15:00
Medlem
Citat:

Citat:

Säkra tecken på att en Android-telefon stöder VoLTE:

1. Det står "VoLTE" i indikator-fältet högst upp på skärmen.

2. Du kan köra datatrafik över 4G (tecknet "4" visas in indikator-fältet) samtidigt som du ringer ett samtal, utan att 4:an ändras till något annat som "3" eller "E". (Telefoner utan VoLTE måste köra 2G eller 3G för samtal, vilket de inte kan göra samtidigt som datatrafik över 4G, vilket gör att de "växlar" ner datatrafiken till 2G eller 3G under samtalet.)

Ganska säkert tecken:

3. Det finns en inställningsmeny där du hittar "VoLTE" eller "Röstsamtal över 4G" och faktiskt kan slå på detta (om valet är utgråat kan det tyda på kompatibilitetsproblem mellan telefonen och din operatör).

Att operatören skriver "vanliga samtal, sms och surf påverkas däremot inte" tyder på att din telefon faktiskt stödjer 4G för röstsamtal (VoLTE). Men varningen om nödsamtal tyder på att det finns något problem med röstsamtal 4G just för nödsamtal. 112 hanteras lite speciellt eftersom det ska fungera mot alla operatörer även utan aktivt abonnemang/kontantkort. Det skulle kunna vara så att mekanismen för detta bara fungerar med 2G/3G på din telefon, så att den blir mindre robust än tänkt när 2G/3G släcks ned. Tror inte de ljuger om att det finns något slags problem, men hur stort det är i praktiken är svårare att säga. Min gissning är att det trots allt kommer att fungera bra i praktiken tills 2027 tack vare att Telia fortsätter med 2G/3G och har bra täckning i hela landet.
Citera
2025-10-11, 16:35
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Fick följande meddelande idag:

"Hej,

Den 1 december 2025 tas de sista 2G- och 3G-masterna ur drift. Vi tror att din nuvarande telefon inte kan ringa 112 via 4G, vilket innebär att just nödsamtal riskerar att inte fungera efter detta datum. Vanliga samtal, sms och surf påverkas däremot inte.

Vi rekommenderar ändå att du byter till en ny mobil med fullt stöd för 4G, så att du alltid kan nå 112.

Behöver du mer information eller hjälp? Kontakta oss via vår chatt på comviq.se eller ring kundservice på 0772-21212"

Men min telefon stödjer 4G. Det känns verkligen som ett långskott av Comviq. Man chansar och skapar rädsla och hoppas kunder ska köpa ny mobiltelefon? Eller vad är Agendan här. Känns väldigt olustigt att man blandar in ett viktigt nr som 112.

Fick detta nyss, jag har en gammal Huawei P20 Pro som reserv, och den har VoLTE, jag tror Comviq försöker ragga kunder med detta sms 🤷🏻‍♀️
Citera
2025-10-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
112 hanteras lite speciellt eftersom det ska fungera mot alla operatörer även utan aktivt abonnemang/kontantkort. Det skulle kunna vara så att mekanismen för detta bara fungerar med 2G/3G på din telefon, så att den blir mindre robust än tänkt när 2G/3G släcks ned. Tror inte de ljuger om att det finns något slags problem, men hur stort det är i praktiken är svårare att säga. Min gissning är att det trots allt kommer att fungera bra i praktiken tills 2027 tack vare att Telia fortsätter med 2G/3G och har bra täckning i hela landet.
Finns det bara ett 112? Tänkte om det var ett "endast nödsamtal", och ett om man med anslutning och abonnemang ringer 112. Men de kanske är samma. Men SOS appen borde funka så länge det finns täckning för alla. Och det är väl bättre att använda appen ändå med tanke på gps och sånt.
Senast redigerad av Excenter32 2025-10-11 kl. 20:51.
Citera
2025-10-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Finns det bara ett 112? Tänkte om det var ett "endast nödsamtal", och ett om man med anslutning och abonnemang ringer 112. Men de kanske är samma.
Som jag förstått det är det tekniskt möjligt att använda "vanlig" 4G/VoLTE även för nödsamtal, men den stora frågan är väl om telefonen verkligen kommer att försöka sig på det. Om tillverkaren vet med sig att den följer den relevanta nödsamtalsstandarden till punkt och pricka, kan det nog vara rätt troligt att de stannar där utan att försöka sig på egna förbättringar som kan ifrågasättas om de inte fungerar som tänkt.
Citera
2025-10-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Fick också ett sånt meddelande. Hur vet man vilka telefoner som klarar 4G och inte?
Du kan slå *#*#4636#*#* och se vad det står i menyn under telefoninformation.

Leta efter ordet VoLTE". På min telefon så är funktionen gråmarkerad.

Tryck också på B]...[/b] och leta efter raden med IMS".

Operatören (Tre) som jag använder har svartlistat min telefon. VoLTE fungerar utmärk med en annan operatör.

Det är helt klart att de vill kränga en ny telefon till mig. Det finns massor av pengar att tjäna på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in