2025-11-06, 23:49
Medlem
farlings avatar
Det enklaste sättet att ta reda på om mobilen stödjer VOLTE är att ringa 225.

Har själv en Redmi 9 som inte har allför många år på nacken, och den använder endast 2G/3G för samtal och sms. Verkar vara standard på de flesta utomeuropeiska mobilerns som är 3-4 år+ gamla.
Citera
2025-11-07, 02:13
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Det enklaste sättet att ta reda på om mobilen stödjer VOLTE är att ringa 225.

Har själv en Redmi 9 som inte har allför många år på nacken, och den använder endast 2G/3G för samtal och sms. Verkar vara standard på de flesta utomeuropeiska mobilerns som är 3-4 år+ gamla.
Förklara lite bättre för en som inte är en mobiltelefonfantom.
Citera
2025-11-07, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Förklara lite bättre för en som inte är en mobiltelefonfantom.

Comviq har en sida om det. https://www.comviq.se/nedslackning-2g-3g
Citera
2025-11-25, 14:12
Medlem
mp5sds avatar
Har en Sony Xperia 1 mk2 som enligt Comviq kommer att spärras i februari trots både 4/5g och klarar enligt numret 225 av samtal (volte har den också)!?

Givetvis har dom bra erbjudanden om ny telefon i samma sms

Undrar hur Comviq har kommit fram till vilka telefoner de kommer att spärra
Citera
2025-11-25, 14:35
Medlem
Telia stänger inte sitt 3g förrän 2027 så det borde gå att flytta Comviq-numret till Telia eller Halebop (telias comviq) och få två år mer ut av telefonerna.
Citera
2025-11-25, 16:45
Medlem
Svartskäggs avatar
Jag fick ett sådant här mail idag (från Comviq):

"Från och med den 2 februari kommer din mobil HMD GLOBAL NOKIA C02 (TA-1460) med nummer ... blockeras från att ringa och ta emot samtal på grund av bristande stöd för nödsamtal (112), i enlighet med beslut från Post- och telestyrelsen (PTS) som fattades den 21 november. Beslutet säger att operatörer endast får tillåta enheter med full 112-funktionalitet i sina nät. "

Jag köpte den 2023.

Min mamma hade en gammal 2/3G-mobil. När hon fick veta att de näten skulle stängas av 1 december köpte hon ny 4G-telefon med VoLTE för några månader sedan. Hon fick också samma mail:

"Från och med den 2 februari kommer din mobil HMD GLOBAL TA-1543 med nummer ... blockeras "

Finns det någon lista på telefoner som inte kommer att blockeras?
Citera
2025-11-25, 17:32
Medlem
Jag fick samma mejl från comviq idag. Men kan man fortfarande surfa med det comviq numret man har?
Som tur är så har jag även halebop som extra i luren så jag får ringa med den tills jag rebellat klart.
Citera
2025-11-25, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg

"Från och med den 2 februari kommer din mobil HMD GLOBAL NOKIA C02 (TA-1460) med nummer ... blockeras från att ringa och ta emot samtal på grund av bristande stöd för nödsamtal (112), i enlighet med beslut från Post- och telestyrelsen (PTS) som fattades den 21 november. Beslutet säger att operatörer endast får tillåta enheter med full 112-funktionalitet i sina nät. "

Jag köpte den 2023.

Min mamma hade en gammal 2/3G-mobil. När hon fick veta att de näten skulle stängas av 1 december köpte hon ny 4G-telefon med VoLTE för några månader sedan. Hon fick också samma mail:

"Från och med den 2 februari kommer din mobil HMD GLOBAL TA-1543 med nummer ... blockeras "

Så Nokia 110 4G (HMD GLOBAL TA-1543) kan inte ringa nödsamtal via VoLTE? Så köpare av mobil måsta ta reda på att mobilen klarar 112 via VoLTE. PTS borde kräva att affärer som säljer mobiler riktade till svenska marknaden använder stora varningsrutor när de säljer modeller som inte uppfyller det.

Expressen har förresten en artikel om det, men de har lyckats skriva fel, det saknas ett inte.

Citat:
Det handlar enligt myndigheten om modeller som trots att de har 4G ändå använder en teknik som kallas VoLTE för att kontakta larmnumret 112.

https://www.expressen.se/ekonomi/naten-stangs-ner-over-10-000-svenskar-drabbas/
Senast redigerad av Hominem 2025-11-25 kl. 17:55.
Citera
2025-11-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg

Jag köpte den 2023.

Samma här. Jag har en fullt fungerande Motorola Moto E6 som använder 4G, Android 9 och Comviq abonnemang. Men Comviq har nån märklig förklaring till att den inte längre kommer fungera och att jag måste köpa en ny telefon. PTS har bestäm att alla telefoner som inte kan ringa nödnummer i Tele2s nät ska blockeras från nätet och inte kan användas. Det låter inte klokt. Går PTS mobiltillverkarnas ärenden och tvingar folk att köpa nya telefoner?
Citera
2025-11-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Samma här. Jag har en fullt fungerande Motorola Moto E6 som använder 4G, Android 9 och Comviq abonnemang. Men Comviq har nån märklig förklaring till att den inte längre kommer fungera och att jag måste köpa en ny telefon. PTS har bestäm att alla telefoner som inte kan ringa nödnummer i Tele2s nät ska blockeras från nätet och inte kan användas. Det låter inte klokt. Går PTS mobiltillverkarnas ärenden och tvingar folk att köpa nya telefoner?
Tolkar operatörer endast får tillåta enheter med full 112-funktionalitet i sina nät. som att det alltså gäller de nät som tänger ner 2g/3g. Inte att telefonerna spärras i alla nät. Som jag skrev, så borde det gå att byta till Telias nät som funkar i två år till, istället för att byta telefon. Gratis at flytta med sitt nummer till tex Halebop Kontantkort. Såg nu att det bara var 2g som stängs 2027 på telia. Vi behöver bara få reda på om de "spärrade" telefonerna kan ringa 112 med 2g först.
Citera
2025-11-25, 19:04
Medlem
zombie-nations avatar
Jag tror inte att de försöker luras. Men de kan inte med 100 % avgöra på vissa telefoner om de stödjer 4G. Tror inte det är värre än så.

Jag är också spammad men i mitt fall har de rätt, jag saknar stöd för 4G.

Säg att jag klipper ned mitt sim och sätter det i nya mobilen. Då skulle jag kunna tänka mig att den inte förstår verkligheten.
Citera
2025-11-25, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag tror inte att de försöker luras. Men de kan inte med 100 % avgöra på vissa telefoner om de stödjer 4G. Tror inte det är värre än så.

Jag är också spammad men i mitt fall har de rätt, jag saknar stöd för 4G.

Säg att jag klipper ned mitt sim och sätter det i nya mobilen. Då skulle jag kunna tänka mig att den inte förstår verkligheten.
Hur kan Comviq veta vad jag har för mobil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in