Citat:
Ursprungligen postat av
Blindpilot
Miniräknaren eller kulramen om man så vill är ett dåligt exempel .
Ai förväntas ta bort den som trycker på knapparna helt och hållet inom alla intellektuella sysslor.
Det en LLM kan göra är att automatisera vissa uppgifter. (Med mer eller mindre tvivelaktigt resultat).
Det du skriver "förväntas" är av några med rik fantasi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blindpilot
Dagens LLM är redan mycket intelligentare än en idiot med 70 i iq på mängder av uppgifter.
Det är som att säga att räknedosan hade IQ över 70. Eftersom IQ70 idioten inte kunde leverera svar ens om en vecka, för det räknedosan klarade under en sekund.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blindpilot
I takt med AI skalar upp försvinner folks jobb. Vilka jobb blir kvar? Vilka skapas? Finns det ens idéer om det?
Du måste försöka förstå iaf lite marknadsekonomi.
1. Något automatiseras = förbilligas -> kommer säljas billigare pga konkurrens.
2. Lägre pris innebär att kunderna får råd att köpa något annat.
3. De friställda får jobb med att leverera detta något annat.
Och så har det varit i över 100 år.
Om du menar att detta inte skall ske så får du förklara på ett trovärdigt sätt varför det INTE skall ske.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blindpilot
Vad jag tänker mig för balans? Skatt på digitalt utfört arbete kanske. Om det inte längre finns arbeten måste folk leva av något. Helst i takt med övergången av försvunna arbeten. Sannerligen en komplex uppgift inte minst globalt och politiskt.
Men ser du då att Sydkorea beskatta och det konfiskerade delas ut i Nordkorea?
Det är vad du menar skall ske.
Men det sker inte. Din obalans är en konsekvens av val där NK menar att offentlig sektor skall sköta allt. Medan man i SK säger att privat sektor skall sköta så mycket som möjligt. Det leder då till stor skillnad i levnadsstandard. Eller obalans som du kallar det.
Det är inte folket i SK som är ansvariga för att man i NK för hjärndöd politik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Nu byter du ämne eftersom du inte har några argument.
Tvärtom håller jag mig precis till ämnet och dessutom för en glasklar argumentation.
Du däremot klarar inte av varken att peta hål i min argumentation, eller föra en egen som inte vem som helst tar sönder som ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Vi andra pratar om vad automatisering med mer och mer avancerad AI kan leda till. Inte dagens industriella maskiner.
Och jag har också talat om automatisering.
Maskiner är en form av automatisering. Framförallt om man nu talar om att friställa många människor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
De som envisas med att vara libertarianer helt oavsett den teknisk utvecklingsnivån kan aldrig svara på dina frågor om den framtida arbetsmarknaden. De har inga svar, bara dåliga undanflykter.
De kan tvärtom hänvisa till mätdata från verkligheten som visar att full sysselsättning råder i liberal ekonomier där marknadsekonomi får gälla.
Och det är lätt att förklara kausaliteten.
------------------------------
Skillnaden här är att jag vet hur en LLM fungerar. Och därmed vilka kapabiliteter den kan ha och vilka brister den har.
Medan ni inte vet det, och istället lyssnar på några med mycket fantasier.
Därför blir det bara jag som kan föra en saklig diskussion.