2025-10-09, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det var Draifos som "myntade" begreppet "två-olika-personer-teorin" i tråden och jag tycker den absorberar mycket i feltänket; "Eftersom SE till vissa delar har ett liknade signalement som GM, vars signalement spretar måste SE vara mördaren".

En vaken, nykter och talbar 5-åring förstår att det inte är den korrekta slutsatsen.

"Två-olika-personer-teorin" bygger på att två inbördes olika personer med vissa gemensamma attribut inte måste vara samma person utan "två-olika". (Det här har vissa skribenter väldigt svårt att förstå.)

Att det kan handla om två olika personer är ju en självklarhet men jag tror att det är Engström som springer på DBG
Citera
2025-10-09, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
https://www.flashback.org/sp92259916

Jag pratar enbart om mannen på DBG som springer 30sek före LJ..

Är detta Engström så är han till 99% GM
Citera
2025-10-09, 16:02
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag pratar enbart om mannen på DBG som springer 30sek före LJ..

Är detta Engström så är han till 99% GM
Jo, jag vet att du enbart pratar om den mannen.

Men du bad mig redovisa de andra observationerna av väska jag pratade om. De observationer du av någon outgrundlig anledning inte använder samma logik på.

Ditt svar är en väldigt märkligt svar på något du bad om. Logiken här verkar vara att du enbart pratar om de män som teoretiskt kan vara SE. Eftersom du vill frå fram att SE är trolig gm.
Citera
2025-10-09, 16:28
Medlem
Citat:
Jo, jag vet att du enbart pratar om den mannen.

Men du bad mig redovisa de andra observationerna av väska jag pratade om. De observationer du av någon outgrundlig anledning inte använder samma logik på.

Ditt svar är en väldigt märkligt svar på något du bad om. Logiken här verkar vara att du enbart pratar om de män som teoretiskt kan vara SE. Eftersom du vill frå fram att SE är trolig gm.

Anledningen till att jag inte finner dom lika viktiga är att mannen på DBG och YN är 100% rätt i tid och plats

Att göra det enkelt är att påstå att jag tror att mannen på DBG är Engström
Citera
2025-10-09, 16:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Anledningen till att jag inte finner dom lika viktiga är att mannen på DBG och YN är 100% rätt i tid och plats

Att göra det enkelt är att påstå att jag tror att mannen på DBG är Engström
Att anse att de inte är lika viktiga är en sak. Att helt förkasta dom en annan.
Citera
2025-10-09, 16:36
Medlem
Citat:
Att anse att de inte är lika viktiga är en sak. Att helt förkasta dom en annan.

Jag förkastar eg inte helt

Är inte ens säker på att det är Engström på DBG

Men rock och handledsväska + att Engström påstår sig springa i samma riktning och bli förväxlad med mannen på DBG..

Kom igen ...
Citera
2025-10-09, 17:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja.. nu är det ju någon som gjort just det. Hans namn är Thomas Pettersson.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Just det, kan man läsa om här:

https://offsidepress.se/ett-bokslut-utan-bett/
I mitt samtal med Gahn tog vi upp de här två olika tidpunkterna för Engströms inpassering. För mig var detta viktigt, det fanns en iakttagelse av en walkietalkieförsedd person i Gamla Stan vid 20.30-tiden som liknade Engström. Då var jag inne på att Skandiamannen tillhörde en grupp som övervakat Palme. Om Gahns uppgift om Skandiamannens tidiga inpassering var rätt kunde han inte gärna vara i Gamla Stan 20.30.

Hennes uppgifter lugnade mig: hon hade lämnat fel tidsuppgifter i det senare förhöret med kriminalinspektör Skoglund. Den första uppgiften till Häggström var rätt, och hon ursäktade sig, på samma sätt som hon i polisprotokollen ursäktade sig för sitt dåliga minne, med att ”jag har lite svårt med tiderna”.
Det där brukar avfärdas med att den samvetslöse TP har duperat en gammal dam.

Nu avsåg jag polisen, men visst Thomas Pettersson intervjuade Anna-Lisa G. (2006 el. 2008?) vars uppgifter "lugnade" honom....
"Man hör det man vill höra" är lätt att tänka utifrån TP's hållning..

Ni står ju båda på den sidan och vill gärna se det som klart att SE var ute vid 21-tiden...

Jag påstår att den slutsatsen inte går att dra, givet alla uppgifter. (som jag sett)
Senast redigerad av MOPspanaren 2025-10-09 kl. 17:55.
Citera
2025-10-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu avsåg jag polisen, men visst Thomas Pettersson intervjuade Anna-Lisa G. (2006 el. 2008?) vars uppgifter "lugnade" honom....
"Man hör det man vill höra" är lätt att tänka utifrån TP's hållning..

Ni står ju båda på den sidan och vill gärna se det som klart att SE var ute vid 21-tiden...

Jag påstår att den slutsatsen inte går att dra, givet alla uppgifter. (som jag sett)

Han hörde vel det vittnet ALG sa.. skulle man tro? Eller tror du stjärnjournalist och bestseller-författare Thomas Pettersson ljuger?

Pappslöjd har så svårt att akseptera verkligheten. Tar inte till sig fakta. Tyvärr.
Citera
2025-10-09, 19:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag förkastar eg inte helt

Är inte ens säker på att det är Engström på DBG

Men rock och handledsväska + att Engström påstår sig springa i samma riktning och bli förväxlad med mannen på DBG..

Kom igen ...

Konstig verklighetsuppfattning. SE har aldrig påstått att han är förväxlad med mannen på DBG.
Citera
2025-10-09, 19:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Han hörde vel det vittnet ALG sa.. skulle man tro? Eller tror du stjärnjournalist och bestseller-författare Thomas Pettersson ljuger?

Pappslöjd har så svårt att akseptera verkligheten. Tar inte till sig fakta. Tyvärr.

Du borde lugna ned dig.. eller är teorin så hotad av detta? Och av mina inlägg?

Läser du ALG's polisförhör så säger hon kl. 20:10 då SE skulle ha kommit in utifrån...
Det är hon själv som sagt detta i förhör till polis.

Därefter kommer PH's uppgifter i sina PM under 1986... kl.21

Och här "i nutid" Thomas Pettersson's uppgifter från ALG daterade 2008, som bekräftar det som "lugnade" honom. kl.21
(Lugnade är ju inte mitt ord....)

Som jag skrev till dig och MrBarnaby: "Ni står ju båda på den sidan och vill gärna se det som klart att SE var ute vid 21-tiden..."

Men hur klart är detta egentligen?
Citera
2025-10-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Konstig verklighetsuppfattning. SE har aldrig påstått att han är förväxlad med mannen på DBG.

Nej, han behöver bara säga att han tro sig blivit förväxlad...

Men det är GM han menar att han kan blivit förväxlad med..

Ännu ett efterblivet inlägg från dig tyvärr
Citera
2025-10-09, 19:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Sen skriver du 2 mars som om det datumet har någon betydelse

Dom kan väl säga det 3 mars eller 10 april ?

Poängen är att dom kan tycka att saker kan stämma med Engström men inte ringa om det ändå !

Det var du som sa ett datum. Det var du som tog upp hans första framträdande. Vilket var 2 mars (du skrev 1 mars, vilket jag utgick från var en felskrivning av 2mars(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in