Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-08, 09:53
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nu har jag långt ifrån samma kunskaper som Roerlig, men en spontan tanke som kanske talar för Björks tolkning är att kulan passerade igenom lager av kläder efter att ha lämnat kroppen. Den passerade bland annat igenom två lager av samma Arrow-skjorta eftersom den träffade en skjortknapp just där skjortan ligger omlott. Rent logiskt borde väl dessa kläder ha en hämmande effekt på gunshot spatter och dess spridningsmönster. Särskilt eftersom kulan passerade igenom slipsen, som ju inte ligger an mot själva huden utan ofta befinner sig på någon centimeters avstånd från hudytan.

Det är ju inte direkt jämförbart med Kennedy och hans bara huvud.

Närbilden på slipsen visar heller knappt något blod. Det mesta av det utskjutna blodet verkar ha fångats upp av skjortan? Och ändå är det alltså genom detta ganska rena och prydliga lilla hål som hela det ganska stora blodstänket på trottoaren ska ha emanerat? Man kan tveka.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjPHN18-cdQx2aRUAQKlb_idbwu-k9ngVtdKOwBf0SXUkYhCqdi300bQJXt9t8rtDkhI1dfB5kLHNK t-HJnlGcGIF-Fw25T _oJtusUhEouzUzv6wm0hzlvX7f79S8j_Sc7p75qAcomaqZU/s1600/Olof+Palmes+kl%C3%A4der+14.jpg

Blodbilden på kläderna visar att blodstänken på trottoaren var frustat blod (expirated spatter) och inte utskjutet blod (gunshot spatter). Det håller jag med om. Även områdets form (området är inte koniskt). Området där blodstänken fanns.

Lisbeth-kulan hittades vid Sveavägen 29. Vid Vingresors kontor (kontorets adress var dock Sveavägen 25). Olof-kulan hittades bakom betongpelaren sju meter från mordplatsen.

Myten att kulorna är falska dök upp i massmedia den 29 oktober 1988. Kvällspostens mord-och-blod-reporter Jerry Wells felciterade kommissarie Vincent Lange. Enligt Wells trodde Lange att Olof-kulan var "bluff" när den hittades på en plats som redan var genomsökt (folkmassan vid mordplatsen kunde ha flyttat den). Lange bekräftade i Dagens Nyheter den 22 januari 2003 att kulorna är de rätta.

Kulorna är de rätta. Vincent Lange granskade kulorna i mikroskop den 3 mars 1986 (före rengöringen och granskningen hos SKL den 5 mars). Lange fann att Olof-kulan (som hade passerat genom en kropp) hade en hinna av human fettvävnad. Mest på blydelen av kulan. Där man kan förvänta sig att finna human fettvävnad om det finns någon (enligt forskningen).

Lisbeth-kulan (som inte hade passerat genom en kropp) hade ingen sådan hinna. Som framgår av Protokoll IV i förundersökningsprotokollet när Pettersson åtalades 1989 (kriminalteknisk redovisning).

Att hinnan var ballistisk gel (som en användare på Flashback föreslog 2011) stämmer inte. Lange visste hur human fettvävnad ser ut. Den fanns bara på Olof-kulan (som hade passerat genom en kropp) och mest på blydelen (där man kunde förvänta sig den).

Även blyets isotopsammansättning och tändsatspartiklarnas kemiska sammansättning visar att kulorna är de rätta. Att kulorna skulle ha hamnat längre bort och varit mer skadade stämmer inte. Sveavägen lutar uppåt. Vid Apelbergsgatan är marknivån högre än ingångshålet. Kulornas skador avgörs av nedslagsplatsen och restenergin. De är okända. Det var gott om snö och is som kunde dämpa nedslagen. Att vittnen på längre avstånd uppfattade skotten som högre än Lisbeth Palme och Anders Björkman är inte konstigt. Chockade vittnen på mindre avstånd kan uppfatta skotten som lägre än vittnen på större avstånd. Ett känt fenomen.

Vittnet Bengt Palm körde Sveavägen norrut i den norrgående mittfilen. Bengt Palm måste ha nått Tunnelgatan och passerat Åke Larssons och Jan-Åke Svenssons bilar (båda i den norrgående svängfilen) när trafikljusen växlade från rött till gult (enligt Palms och andras vittnesuppgifter). Palm hade just passerat mordplatsen när första skottet hördes. Den 2 mars 1986 beskrev han ett "snöryck" 50 meter "innan" Tunnelgatan när andra skottet hördes. Om han menade söder eller norr om Tunnelgatan framgick inte. Den 17 april var snörycket 10 meter "norr om" Tunnelgatan.

Att han var "150 meter bort" när andra skottet hördes (som han trodde den 2 mars) kan inte stämma. Då hade Palm passerat Adolf Fredriks Kyrkogata. Det hade han inte. Han vände vid Adolf Fredriks Kyrkogata och körde tillbaka. Sannolikt var Palm vid Skandias entré när andra skottet hördes (50 km/h är 14 m/s).

Palm hade svårt att bedöma avstånd. Han felbedömde avståndet till "snörycket" (som han såg i sin innerbackspegel). En uppenbar slutsats.

Bengt Palm såg samma rikoschett som Jan-Åke Svensson såg. En uppenbar slutsats. De såg rikoschetten vid andra skottet. Palm och Svensson var överens om den saken.

Sannolikt var blodstänken frustat blod (expirated spatter). Olof vred inte överkroppen 20 grader åt höger i skottögonblicket. Som han var tvungen att göra om blodstänken var utskjutet blod (gunshot spatter).

Därför var Olof-kulans riktning 8 grader åt vänster och inte 12 grader åt höger (blodstänkens riktning). Rikoschetten vid trottoarkanten (som Palm och Svensson såg vid andra skottet) kan inte ha varit Olof-kulan. Den måste ha varit Lisbeth-kulan.

Om man tror mer på Sonny Björk (än på Lisbeth Palme):

Blodstänken var frustat blod och Olof-kulans riktning 8 grader åt vänster. Jan-Åke Svensson och Bengt Palm såg rikoschetten vid andra skottet. Lisbeth kände smärtan vid andra skottet. Hon "hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det 'brände' till på ryggen". Alltså måste rikoschetten ha varit Lisbeth-kulan.

Om man tror mer på Lisbeth Palme (än på Sonny Björk):

Lisbeth kände smärtan vid andra skottet. Hon "hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det 'brände' till på ryggen". Alltså måste Lisbeth-skottet ha varit andra skottet. Jan-Åke Svensson och Bengt Palm såg rikoschetten vid andra skottet. Alltså måste rikoschetten ha varit Lisbeth-kulan. Alltså måste blodstänken ha varit frustat blod och Olof-kulans riktning 8 grader åt vänster.

Lisbeth och Sonny är överens. Så vitt jag kan se.

Den omvända skottordningen (som Lars Borgnäs spekulerade om 2020) är fel.

Vilket vi redan visste.
Citera
2025-10-08, 22:36
Medlem
Var det alltså du Achtung Pantzer som tipsade om Dan v G?

Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Jag tror som du att mitt vittnesmål inte riktigt kan accepteras eftersom det är svårkontrollerat. Om någon skulle ha känningar inom PU kan dock man dock kontrollera att jag ringde in tipset två dygn efter mordet. Som jag tidigare skrivit har jag ifrån PU för några år sedan fått infon att tippset är ordentligt undersökt dels av
PU men även av några man kryptiskt kallade för "andra". Skulle gissa på att det då är legionärskopplingar man undersökt men svaret var att man ej kommit vidare med tippset. Tror f.ö. också att det är mig Holmer åsyftar i sin bok där han skrver om en tippsare som var "idrottsofficer ifrån Halmstad". Jag råkade känna de två som hade den befattningen där men det är ingen av dem. Själv var jag idrottande officer på grannregementet.
Citera
2025-10-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Var det alltså du Achtung Pantzer som tipsade om Dan v G?

Är Dan von Geijer ett alias? Det enda jag hittar är en tavla av en kille som signerat DVG, ska vara målad 1981 men om man ser på dateringen så liknar det mer 1987. https://auctionet.com/sv/3255465-dan-von-geijer-olja-pa-duk-signerad-samt-daterad-81
Vill man verkligen fantisera så är det tre personer som går i bredd, fast målade som träd. Den till vänster har ett gyllene kors ovanför sig

Sen finns det denna i Palme wiki "Geijer, Dan - Frän busschaufför från Kista som påstås ha fått en lusing av Olof p.g.a. av mobbing av dennes son Mårten 1981. Svor på att hämnas."
Citera
2025-10-09, 13:38
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Är Dan von Geijer ett alias? Det enda jag hittar är en tavla av en kille som signerat DVG, ska vara målad 1981 men om man ser på dateringen så liknar det mer 1987. https://auctionet.com/sv/3255465-dan-von-geijer-olja-pa-duk-signerad-samt-daterad-81
Vill man verkligen fantisera så är det tre personer som går i bredd, fast målade som träd. Den till vänster har ett gyllene kors ovanför sig

Sen finns det denna i Palme wiki "Geijer, Dan - Frän busschaufför från Kista som påstås ha fått en lusing av Olof p.g.a. av mobbing av dennes son Mårten 1981. Svor på att hämnas."

Hans Holmér i boken "Olof Palme är skjuten!" 1988:

En annan av mina gamla bekanta dyker upp i malströmmen av tips. Olle Häggborg var förste poliskonstapel i Gustavsberg då jag var biträdande landsfiskal i det runda lustiga huset vid Värmdövägen. Efter en seg process med mycket prestige och avund lyckades Häggborg byta namn till von Geijer och armbåga sig in på Riddarhuset. Sonen Dan blev yrkesmilitär på kustartilleriet i Vaxholm men rymde och tog värvning hos främlingslegionen i Marseille. Efter energiska ansträngningar av fadern kunde han dock återbördas till fosterlandet. En idrottsofficer i Halmstad tipsar nu polisen om att den svenske f d legoknekten kan ha utfört mordet på Palme. Det framkommer emellertid att den bålde krigaren vid tidpunkten för mordet vistats i Heidelberg.

Starkt alibi.

Inget alias. Dan Häggborg föddes 1958 i Gustavsberg. Folkbokförd där 1980.

Folkbokförd på en annan adress i Gustavsberg 1990 (samma adress som fadern Olle). Nu med efternamnet von Geijer.

Som framgår av Sveriges Befolkning 1980 och 1990.

Var "den bålde krigaren" finns idag vet jag inte. Frågan verkar ointressant.
Senast redigerad av Lebel 2025-10-09 kl. 13:41.
Citera
2025-10-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Varför så blygsam, "personen " till höger verkar också ha ett kors ovanför sig och "personen" i mitten verkar hålla i något med utsträckt arm, en revolver månne?

Och absolut 1987.

Allt enligt "licencia prosaica".

Nästan i klass med polisens sammanfattningar i spaningsuppslagen.
Citera
2025-10-09, 18:14
Medlem
snillet_1s avatar
Vet inte om det har uppmärksammats i tråden men Kari Poutiainen kommer ut med en ny bok där han pekar ut Stay Behind som ansvariga för mordet på Olof Palme:

Citat:
I Den hemliga alliansen presenterar Kari Poutiainen nya uppgifter som pekar på att Olof Palme eliminerades av den hemliga armén Stay Behind. Motivet var att radikalt förändra Sveriges säkerhetspolitiska inriktning.

https://karnevalforlag.se/bocker/den-hemliga-alliansen/
Citera
2025-10-09, 19:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Vet inte om det har uppmärksammats i tråden men Kari Poutiainen kommer ut med en ny bok där han pekar ut Stay Behind som ansvariga för mordet på Olof Palme:

Spännande såklart! Och stor respekt för Kari's och även brodern Pertti's tidigare grävande och bok Inuti Labyrinten!

Men som skeptisk frågar jag mig vad han lyckats få fram om Stay Behind som "alla" andra inte lyckats få fram? Även polis..
Citera
2025-10-09, 20:14
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Spännande såklart! Och stor respekt för Kari's och även brodern Pertti's tidigare grävande och bok Inuti Labyrinten!

Men som skeptisk frågar jag mig vad han lyckats få fram om Stay Behind som "alla" andra inte lyckats få fram? Även polis..

"Stay Behind-spåret" eggar ju fantasin av en mängd anledningar men känns väldigt svårt att nysta i så jag undrar likt du vad han kan ha grävt fram. Kan nämnas att den nya boken är 808 sidor, alltså en tegelsten precis som Inuti labyrinten. Smakprov nedan (från ovan postade länk):

Citera
2025-10-09, 20:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
"Stay Behind-spåret" eggar ju fantasin av en mängd anledningar men känns väldigt svårt att nysta i så jag undrar likt du vad han kan ha grävt fram. Kan nämnas att den nya boken är 808 sidor, alltså en tegelsten precis som Inuti labyrinten. Smakprov nedan (från ovan postade länk):

"Inuti labyrinten" var en bok om verifierbara fakta?

Har Poutiainen blivit en konspirationsteoretiker på äldre dar?

Vad ska herrar Wall och Borgnäs kontra med?
Citera
2025-10-09, 20:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Det gör det! Oavsett koppling till just Palmemordet så ser jag boken som intressant läsning.
Citera
2025-10-09, 20:57
Medlem
Citat:

Det intressanta är att i den här podden så säger Kari att när han blev uppringd på morgonen efter mordet så tänkte han direkt på att det måste varit en galning som hade sett Palme på en bio. Frågan är om han bara helt lugnt skulle ha fortsatt efter den utsagan. Han kunde ju ha insett att GH passade in så fort denne dök upp i rullorna.
Citera
2025-10-09, 21:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Blodbilden på kläderna visar att blodstänken på trottoaren var frustat blod (expirated spatter) och inte utskjutet blod (gunshot spatter). Det håller jag med om. Även områdets form (området är inte koniskt). Området där blodstänken fanns.

Lisbeth-kulan hittades vid Sveavägen 29. Vid Vingresors kontor (kontorets adress var dock Sveavägen 25). Olof-kulan hittades bakom betongpelaren sju meter från mordplatsen.

Myten att kulorna är falska dök upp i massmedia den 29 oktober 1988. Kvällspostens mord-och-blod-reporter Jerry Wells felciterade kommissarie Vincent Lange. Enligt Wells trodde Lange att Olof-kulan var "bluff" när den hittades på en plats som redan var genomsökt (folkmassan vid mordplatsen kunde ha flyttat den). Lange bekräftade i Dagens Nyheter den 22 januari 2003 att kulorna är de rätta.

Kulorna är de rätta. Vincent Lange granskade kulorna i mikroskop den 3 mars 1986 (före rengöringen och granskningen hos SKL den 5 mars). Lange fann att Olof-kulan (som hade passerat genom en kropp) hade en hinna av human fettvävnad. Mest på blydelen av kulan. Där man kan förvänta sig att finna human fettvävnad om det finns någon (enligt forskningen).

Lisbeth-kulan (som inte hade passerat genom en kropp) hade ingen sådan hinna. Som framgår av Protokoll IV i förundersökningsprotokollet när Pettersson åtalades 1989 (kriminalteknisk redovisning).

Att hinnan var ballistisk gel (som en användare på Flashback föreslog 2011) stämmer inte. Lange visste hur human fettvävnad ser ut. Den fanns bara på Olof-kulan (som hade passerat genom en kropp) och mest på blydelen (där man kunde förvänta sig den).

Även blyets isotopsammansättning och tändsatspartiklarnas kemiska sammansättning visar att kulorna är de rätta. Att kulorna skulle ha hamnat längre bort och varit mer skadade stämmer inte. Sveavägen lutar uppåt. Vid Apelbergsgatan är marknivån högre än ingångshålet. Kulornas skador avgörs av nedslagsplatsen och restenergin. De är okända. Det var gott om snö och is som kunde dämpa nedslagen. Att vittnen på längre avstånd uppfattade skotten som högre än Lisbeth Palme och Anders Björkman är inte konstigt. Chockade vittnen på mindre avstånd kan uppfatta skotten som lägre än vittnen på större avstånd. Ett känt fenomen.

Vittnet Bengt Palm körde Sveavägen norrut i den norrgående mittfilen. Bengt Palm måste ha nått Tunnelgatan och passerat Åke Larssons och Jan-Åke Svenssons bilar (båda i den norrgående svängfilen) när trafikljusen växlade från rött till gult (enligt Palms och andras vittnesuppgifter). Palm hade just passerat mordplatsen när första skottet hördes. Den 2 mars 1986 beskrev han ett "snöryck" 50 meter "innan" Tunnelgatan när andra skottet hördes. Om han menade söder eller norr om Tunnelgatan framgick inte. Den 17 april var snörycket 10 meter "norr om" Tunnelgatan.

Att han var "150 meter bort" när andra skottet hördes (som han trodde den 2 mars) kan inte stämma. Då hade Palm passerat Adolf Fredriks Kyrkogata. Det hade han inte. Han vände vid Adolf Fredriks Kyrkogata och körde tillbaka. Sannolikt var Palm vid Skandias entré när andra skottet hördes (50 km/h är 14 m/s).

Palm hade svårt att bedöma avstånd. Han felbedömde avståndet till "snörycket" (som han såg i sin innerbackspegel). En uppenbar slutsats.

Bengt Palm såg samma rikoschett som Jan-Åke Svensson såg. En uppenbar slutsats. De såg rikoschetten vid andra skottet. Palm och Svensson var överens om den saken.

Sannolikt var blodstänken frustat blod (expirated spatter). Olof vred inte överkroppen 20 grader åt höger i skottögonblicket. Som han var tvungen att göra om blodstänken var utskjutet blod (gunshot spatter).

Därför var Olof-kulans riktning 8 grader åt vänster och inte 12 grader åt höger (blodstänkens riktning). Rikoschetten vid trottoarkanten (som Palm och Svensson såg vid andra skottet) kan inte ha varit Olof-kulan. Den måste ha varit Lisbeth-kulan.

Om man tror mer på Sonny Björk (än på Lisbeth Palme):

Blodstänken var frustat blod och Olof-kulans riktning 8 grader åt vänster. Jan-Åke Svensson och Bengt Palm såg rikoschetten vid andra skottet. Lisbeth kände smärtan vid andra skottet. Hon "hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det 'brände' till på ryggen". Alltså måste rikoschetten ha varit Lisbeth-kulan.

Om man tror mer på Lisbeth Palme (än på Sonny Björk):

Lisbeth kände smärtan vid andra skottet. Hon "hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det 'brände' till på ryggen". Alltså måste Lisbeth-skottet ha varit andra skottet. Jan-Åke Svensson och Bengt Palm såg rikoschetten vid andra skottet. Alltså måste rikoschetten ha varit Lisbeth-kulan. Alltså måste blodstänken ha varit frustat blod och Olof-kulans riktning 8 grader åt vänster.

Lisbeth och Sonny är överens. Så vitt jag kan se.

Den omvända skottordningen (som Lars Borgnäs spekulerade om 2020) är fel.

Vilket vi redan visste.

Det kan bli ett väldigt tryck precis efter att en kula passerat ut, men föll inte OP direkt på mage?

Hur kunde då ett 50-tal blodstänk hamna flera meter ut, om det inte var utskjutet blod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in