2025-10-08, 11:12
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ett avståenden av arv är ju väldigt konkret men hur med om man tex väljer att jobba deltid fast man skulle hinna med att jobba heltid eller tacka ner till befordran på jobbet.

Även här går ju fodringsägaren miste om pengarna (men svårare att göra troligt att man avsiktligt hållt pengar undan antar jag)

Men skulle åtal kunna bli aktuellt?
Nej inte i det fallet. En befordran är inte villkorslös, och är dessutom ett löfte om (skäligt) vederlag mot framtida prestationer. Rekvisitet är disposition över befintlig egendom. Vilket är skälet till att avsägelse av arv innan arvlåtarens död inte utgör ett brott. Då man disponerar över en framtida egendom.
Detsamma gäller att du jobbar deltid.

Kod:
11 kap. 1 § BrB  Den som, när han är på obestånd eller när påtaglig fara föreligger för att han skall komma på obestånd, förstör eller genom gåva eller någon annan liknande åtgärd avhänder sig egendom av betydande värde, döms för oredlighet mot borgenärer till fängelse i högst två år. Detsamma skall gälla om någon genom sådant förfarande försätter sig på obestånd eller framkallar påtaglig fara för att han skall komma på obestånd.
Det finns tre objektiva rekvisit och ett subjektivt.

Säg att du skrapar en trisslott och vinner en miljon kronor. Sedan ger trisslotten till ditt barn för att den ska lösa ut vinsten istället för att du gör det. Då har du både objektiva och subjektiva rekvisit uppfyllda om det görs i åtanke på dina borgenärer med fordringar på 1,6 mkr inte ska kunna utmäta vinsten.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-08 kl. 11:25.
Citera
2025-10-08, 11:32
Medlem
Om man avstår tillräckligt tidigt har man aldrig tagit del av arvet.

Om det då är flera dödsbodelägare skall man inte heller vara delaktig i dödsboets förvaltning
Citera
2025-10-08, 11:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Nej inte i det fallet. En befordran är inte villkorslös, och är dessutom ett löfte om (skäligt) vederlag mot framtida prestationer. Rekvisitet är disposition över befintlig egendom. Vilket är skälet till att avsägelse av arv innan arvlåtarens död inte utgör ett brott. Då man disponerar över en framtida egendom.
Detsamma gäller att du jobbar deltid.

Kod:
11 kap. 1 § BrB  Den som, när han är på obestånd eller när påtaglig fara föreligger för att han skall komma på obestånd, förstör eller genom gåva eller någon annan liknande åtgärd avhänder sig egendom av betydande värde, döms för oredlighet mot borgenärer till fängelse i högst två år. Detsamma skall gälla om någon genom sådant förfarande försätter sig på obestånd eller framkallar påtaglig fara för att han skall komma på obestånd.
Det finns tre objektiva rekvisit och ett subjektivt.

Säg att du skrapar en trisslott och vinner en miljon kronor. Sedan ger trisslotten till ditt barn för att den ska lösa ut vinsten istället för att du gör det. Då har du både objektiva och subjektiva rekvisit uppfyllda om det görs i åtanke på dina borgenärer med fordringar på 1,6 mkr inte ska kunna utmäta vinsten.

Fast just i exemplet Trisslott kan väl ingen domstol bevisa vems lotten var? Jag menar: även om JAG skulle ha köpt den, så att beloppet jag betalade finns på mitt kontoutdrag, så kan jag ju säga att jag skänkte den till mitt barn FÖRE skrapningen. Eller? Och köpte jag den kontant - eller fick den på något annat sätt - så kan ju ingen ens bevisa att det var JAG som köpte den och inte mitt barn.
Citera
2025-10-08, 11:46
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast just i exemplet Trisslott kan väl ingen domstol bevisa vems lotten var? Jag menar: även om JAG skulle ha köpt den, så att beloppet jag betalade finns på mitt kontoutdrag, så kan jag ju säga att jag skänkte den till mitt barn FÖRE skrapningen. Eller? Och köpte jag den kontant - eller fick den på något annat sätt - så kan ju ingen ens bevisa att det var JAG som köpte den och inte mitt barn.
Det finns bevismässiga problem, ja. Och det finns även problem med att upptäcka den plötsliga transaktionen.

Men för argumentationens skull säg att butiksinnehavaren ser att du skrapar fram vinsten i butiken, det är en liten håla där alla känner alla och vederbörande vet om att du har skulder. Sedan löser ungen in vinsten och kräver utbetalning till sitt konto. Butiksinnehavaren anmäler brottet.

Illustrationen var att visa vad som är otillåtet. Bevissvårigheter utgör i rättspositivistens ögon inte att brottet har mindre betydelse, utan är likväl ett brott i lagens mening. En rättsrealist skulle nog vara av åsikten att brottet bor i vad som faktiskt går att fastställa materiellt.
Citera
2025-10-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Som arvlåtare kan man skriva testamente med överlåtelseförbehåll. Arvet kan då inte utmätas av kronofogden. Är detta inte gjort kan det bli föremål för utmätning.

https://lawline.se/answers/kan-krono...n-det-undvikas

Ja, i dette fall blir det nog utmätning ändå. Något testamente är knappast skrivet i detta fall

Hade en sådan manöver gått hade fler gjort det.
Citera
2025-10-08, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag håller med, känns som ett relativt klart fall.

Vad jag förstår har borgenärerna också en möjlighet att begära mannen i konkurs och sedan antingen genom förvaltaren eller själva begära återvinning mot de anhöriga om det går att leda i bevis att de känt till eller borde ha känt till att mannen i praktiken var på obestånd när han avhände sig egenom genom att avstå från arvet. Eller räknas det som att han aldrig haft egendomen (dvs arvet) i sin besittning och att återvinning i det här fallet därför inte kan sek?

Kanske finns nån tidsfrist också som skulle ställa till det.

Är dödsboet skiftat och utdelat så blir det garanterat problem. Då måste ju KFM driva ärende om
mot dom övriga arvingarna.
Citera
2025-10-08, 12:01
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Hade en sådan manöver gått hade fler gjort det.
Ja alltså det där svaret är totalt felaktigt. Sådant villkor står inte över borgenärsskyddet.

Det enda man kan göra i det fallet är arvsavsägelse innan arvlåtarens död. Men laglotten är fortfarande utmätningsbar.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-08 kl. 12:04.
Citera
2025-10-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ja alltså det där svaret är totalt felaktigt. Sådant villkor står inte över borgenärsskyddet.

Det enda man kan göra i det fallet är arvsavsägelse innan arvlåtarens död.

Tror du missförstår mitt inlägg, men pengarna kommer att gå tillbaka till utmätningen
Citera
2025-10-08, 12:06
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Som arvlåtare kan man skriva testamente med överlåtelseförbehåll. Arvet kan då inte utmätas av kronofogden. Är detta inte gjort kan det bli föremål för utmätning.

https://lawline.se/answers/kan-krono...n-det-undvikas

Citat:
Tror du missförstår mitt inlägg, men pengarna kommer att gå tillbaka till utmätningen
Nej. Det var glasklart vad du menade. Överlåtelseförbehåll kan inte användas i syfte att kringgå borgenärsskyddet. Vilket jag är överens om. Lawline har fel.

Avsägelse av arv innan arvlåtarens död är det enda sättet att "komma runt det". Men som bröstarvinge är laglotten fortfarande utmätningsbar.
Citera
2025-10-08, 12:30
Medlem
Citat:
Nej. Det var glasklart vad du menade. Överlåtelseförbehåll kan inte användas i syfte att kringgå borgenärsskyddet. Vilket jag är överens om. Lawline har fel.

Avsägelse av arv innan arvlåtarens död är det enda sättet att "komma runt det". Men som bröstarvinge är laglotten fortfarande utmätningsbar.

Det viktiga är om arvskiftet har skett innan gåvan görs, har den gjorts efter kan återvinning ske

Kan inte utläsa ur artikeln i trådstarten om detta föreligger
Citera
2025-10-08, 12:40
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det viktiga är om arvskiftet har skett innan gåvan görs, har den gjorts efter kan återvinning ske

Kan inte utläsa ur artikeln i trådstarten om detta föreligger
Det är lätt att blanda ihop begreppen här, men arvsavsägelse (som jag pratar om) är inte en gåva. En arvsöverlåtelse är en gåva. Arvsavsägelse är en förmögenhetsrättslig disposition av framtida egendom.

I detta fallet gäller det vare sig arvsavsägelse eller arvsöverlåtelse. Utan ett arvsavstående. Vilket är en negativ viljeförklaring. Inte en överlåtelsehandling.
Vilket Engineer var inne lite på i sin fråga:

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ett avståenden av arv är ju väldigt konkret men hur med om man tex väljer att jobba deltid fast man skulle hinna med att jobba heltid eller tacka ner till befordran på jobbet.

Även här går ju fodringsägaren miste om pengarna (men svårare att göra troligt att man avsiktligt hållt pengar undan antar jag)

Men skulle åtal kunna bli aktuellt?
Dvs "Hur kan detta vara olagligt, men inte att tacka nej till en befordran?"
Citera
2025-10-08, 12:56
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Eftersom det tillföll barnen kan vi utesluta arvsavsägelse (eftersom avsägelse även utesluter i nedstigande led). Det är alltså fråga om arvsavstående.
Måste det? Tänker om det står i testamentet att han och barnen ska dela på arvet och han avsäger sig det så barnen får allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in