2025-10-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtrty
Din rörelse hatar på män som är lata och precis som ni tar varje tillfälle i akt för ledighet och resa och se världen, jo
Jag har läst feminist current bl a
Jag bryr mig inte om vad folk jag inte känner gör.
Citera
2025-10-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag bryr mig inte om vad folk jag inte känner gör.
Jag pratar om den rörelse du står för, ärthjärna
Du är OK med när dina feministiska medsystrar gör det
Citera
2025-10-07, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag har hittills i tråden inte argumenterat mot någon som pratat om hemmafruar utan om föräldraledighet och obetalt arbete i hemmet.
Jag blir dock lite nyfiken på lite av det du skriver. De där 10000 i månaden vad är det för pengar? Vad ska det täcka för kvinnan?
Om vi ska vända på det, allt det där du rabblar upp som arbetsuppgifter med barn. Finns mycket mer än det där men det skiter vi i. I mitt fall så gör jag allt det där och mycket mer och har gjort sedan barnen var små.
I jämställdhetens och rättvisans namn hur mycket tycker du att deras mamma skulle betala till mig varje månad?

Om båda förvärvsarbetar och delar lika på VAB så behöver varken du ellef din fru ge varandra pengar.

Men om du är hemmaman och inte förvärvsarbetar, så ska hon betala det du skulle ha haft i tjänstepension till dig samt 10 000 varje månad som du kan ha som en buffert/försäkring och spara om äktenskapet skulle skita sig.

Eller om du tar all VAB, kan din fru gott sätta över 500 till dig varje månad i förlorad tjänstepension. Så du slipper bli fattigpensionär.

Dvs.: den som jobbar och tjänar pengar 100%, behöver dela med sig (mer eller mindre) till den som inte gör det, för att denna antingen tar hand om barn, hem och hushåll på heltid eller tar all VAB och jobbar endast deltid för att ta hand om barn och hem.

Jobbar båda 100%, behöver båda hjälpas åt med barn, hem och hushåll. Men ingen behöver betala pengar till den andra.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-10-07 kl. 17:23.
Citera
2025-10-07, 17:25
Medlem
Ett modernt sjukhus är starkt beroende av IT som stödjer patientjournaler, vårdprocesser, medicinsk diagnostik och behandling. IT möjliggör bland annat digitala möten, kliniska beslutstöd och bildhantering, vilket gör vården effektiv och säker. Samtidigt ställer IT-beroendet höga krav på säkerhet och kontinuitet då störningar kan påverka hela sjukhusets drift och patientsäkerhet.
Citera
2025-10-07, 18:32
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nope. Förr fick tjejer sin första mens vid 17 års ålder och födde sitt första barn vid 20-21 års ålder. Fast på 1700 talet och 1800 talet var snittåldern för när kvinnor födde första barnet 32 år. Så högre än idag. Så där hade du fel.

Bästa tiden för barnafödande är mellan 20-29 års ålder. Även om fertiliteten är som högst mellan 20-25, med en peak vid 22. Kvinnor är rejält fertila ändå upp till 34 års ålder. Men bäckenbotten är som starkast mellan 20-29 års ålder vilket har stor betydelse för stabil graviditet och förlossning. Kvinnorna återhämtar sig bäst efter graviditet och förlossning när de är mellan 20-29. Så det är den bästa tiden för barnafödande.

Feminismen har inte lurat i kvinnor någonting. Kvinnor vet mycket väl när de är som mest fertila etc. Feminismen försöker däremot underlätta för kvinnor att både förvärvsarbeta och skaffa barn. Förut genom krav på god barnomsorg (dagis/förskola) och nu genom att stötta kvinnor att begära av sina män att ta större ansvar.

Det är snarare kapitalismen och materialismen och kravet på att ha fast anställning för att få ta del av föräldrapenning osv, bostadsbristen och de oändligt många valen som unga människor har idag, smartphones, kraven etc. Som gör att kvinnor och män skaffar barn allt senare.

Som sagt högst fertilitet 20-25 och inte 20-29. Vad du tycker är "bästa" är inte förankrat i någon reell fakta utan nåt du tagit fram ur baken.

På stenåldern kom mensen senare men första barnet närmare första mensen, vilket ofta alltså inträffade i sena tonåren.

Jag citerade förut en fertilitetskliniks text angående chansen att bli gravid och denna mening säger att du har fel när du skriver att 34 åringar är "rejält fertila": "Efter 30 års ålder börjar denna chans att minska, och vid 35 års ålder är den cirka 50%.".

Kvinnor väljer inkvoterade låtsaskarriärer och skattefinansierade långa utbildningar istället för att skaffa barn. Sen har de svårt att hitta partner, svårt att bli gravida eller föder ungar med diagnos.
Citera
2025-10-07, 18:36
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Män är så mycket enklare att anställa. Man behöver inte ställa dessa frågor om män. De bara funkar på jobbet. Min åsikt är därför att män är värda mer i lön. Utom som läkare, där jag bara väljer kvinnliga, som därmed är värda mer i lön än män eftersom de är empatiska och jag blir frisk av empati.

Ja ok. Jag tycker invandrare är ännu enklare att anställa än män och funkar ännu bättre på jobbet än män och är därför mer värda i lön än män. De ifrågasätter inte, klagar inte, är inte med i facket, bara jobbar häcken av sig. Jättelätta.
Förutom som jurister, där jag bara väljer svenskar som därmed är värda mer i lön än invandrare eftersom svenskar förstår vad jag säger och jag mår bra av att bli förstådd.
Senast redigerad av Jenny9 2025-10-07 kl. 18:39.
Citera
2025-10-07, 18:38
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Om det var så att hon inte pensionssparade privat (vilket jag tror är väldigt vanligt) innan hon blev med barn då? Hur tänker du då?

Varför skulle jag tänka nåt om det? Vad fiskar du efter, har du nån poäng?
Citera
2025-10-07, 18:39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Hypergami är sexism utövat av kvinnor mot män i sådana fall.

Eller ett konstaterande.
Citera
2025-10-07, 18:41
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
Protect and provide sitter tydligen djupt präglat och ändras inte på 2-3 generationer.

Protect från vad?

Både mannen och kvinnan är providers, har alltid varit kommer alltid vara.
Citera
2025-10-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Protect från vad?

Både mannen och kvinnan är providers, har alltid varit kommer alltid vara.

Att skydda och försörja är inte en gammal sexistisk kliché utan grunden för stabila relationer och samhällen. Mäns roll som beskyddare och försörjare är en biologisk och social realitet som kvinnor också gynnas av, oavsett hur mycket vissa vill förneka det. Det handlar inte om patriarkalt förtryck utan om ett naturligt ansvar att skapa trygghet och trygghet är grunden för all frihet. Att förringa denna roll är att kasta bort årtusenden av visdom och erfarenhet. Feminismen må kalla det för maktspel, men verkligheten är att det är just skydd och försörjning som gör det möjligt för kvinnor att blomstra och välja sina egna vägar. Istället för att demonisera 'protect and provide' borde vi hylla ansvaret och omsorgen som män står för, något som ofta förbises i jämställdhetsdebatten.
Citera
2025-10-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det viktigaste i sjuk-skötande är definitivt inte IT. Men visst kan man argumentera för det, om man känner sig lite skyldig när man har dubbla lönen mot en sjuksköterska som tar hand om ens föräldrar när de är gamla medans man själv skriver något script till en hemsida.

AI kommer att ersätta det mest basala kring programmering och lönerna på IT-personal kommer inom 5-10 år att bli under sjuksköterskans. För hon kan inte ersättas av AI.

Ett modernt sjukhus är starkt beroende av IT som stödjer patientjournaler, vårdprocesser, medicinsk diagnostik och behandling. IT möjliggör bland annat digitala möten, kliniska beslutstöd och bildhantering, vilket gör vården effektiv och säker. Samtidigt ställer IT-beroendet höga krav på säkerhet och kontinuitet då störningar kan påverka hela sjukhusets drift och patientsäkerhet.
Citera
2025-10-07, 20:27
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
Att skydda och försörja är inte en gammal sexistisk kliché utan grunden för stabila relationer och samhällen. Mäns roll som beskyddare och försörjare är en biologisk och social realitet som kvinnor också gynnas av, oavsett hur mycket vissa vill förneka det. Det handlar inte om patriarkalt förtryck utan om ett naturligt ansvar att skapa trygghet och trygghet är grunden för all frihet. Att förringa denna roll är att kasta bort årtusenden av visdom och erfarenhet. Feminismen må kalla det för maktspel, men verkligheten är att det är just skydd och försörjning som gör det möjligt för kvinnor att blomstra och välja sina egna vägar. Istället för att demonisera 'protect and provide' borde vi hylla ansvaret och omsorgen som män står för, något som ofta förbises i jämställdhetsdebatten.

Har du börjat låta Al skriva dina inlägg? För jäklar vilken intetsägande dynga.

Kvinnor genom historien: samlat in föda + andra resurser, varit bönder, fabriksarbetare, tjänstemän.

Män genom historien: samlat in föda + andra resurser, varit bönder, fabriksarbetare, tjänstemän.

Slutsats, både kvinnan och mannen har alltid varit providers och kommer troligen alltid vara sålänge vi är förmögna att avla av oss.

Mannens roll utöver detta, skydda "sina" kvinnor mot andra män. Förutom när de inte gör det och våldtar, misshandlar, mördar, kontrollerar och förtrycker sina egna kvinnor. Kvinnors största hinder, fiende och hot genom hela mänsklighetens historia har varit och är män. Så det där med "the protector" är ett mycket tudelat blad för kvinnor (och barn).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in