2025-10-07, 09:58
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvestris
Jag har aldrig förespråkat medborgarlön. Du fick det bara att låta så jäkla kul att det faktiskt kunde finnas något sätt att få män att vilja vara hemma med sina barn.

Jag tycker ju att farsor som vill att morsorna ska vara hemma med barnen ska kompensera morsorna. Det ska inte staten göra. Men det handlar om moral och inte om juridik. Men är du som man inte beredd att kompensera "din kvinna" när hon offrar sin ekonomi för dina barn är du helt enkelt en rövhatt.

Jag är nöjd, för jag hittade en grym karl.
Vad du projicerar saker på mig. Är det nån sorts försvarsmekanism?
Nu handlar det inte bara om dig och ditt ideologiskt perfekta samliv.

Jag har hela tiden ansett att man bör ha ett system som kompenserar kvinnor som vill stanna hemma mer med sina barn, delvis på mannens bekostnad. Att hon inte ska förlora ekonomiskt eller pensionsmässigt. Så ditt påstående om vad jag anser, har du bara draget rakt ut ur ditt arsle.

Men ni är inte intresserade av att diskutera det seriöst, utan projicerar hellre åsikter på andra och försöker håna de som inte tycker som er.
Citera
2025-10-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tur att vi kommit en bit från konservativa normer och båda föräldrarna nu förväntas både bidra till försörjning och omvårdnad av barn.

Så länge hon kompenserar honom när han är hemma är det ok anser jag.
Citera
2025-10-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vad du projicerar saker på mig. Är det nån sorts försvarsmekanism?
Nu handlar det inte bara om dig och ditt ideologiskt perfekta samliv.

Jag har hela tiden ansett att man bör ha ett system som kompenserar kvinnor som vill stanna hemma mer med sina barn, delvis på mannens bekostnad. Att hon inte ska förlora ekonomiskt eller pensionsmässigt. Så ditt påstående om vad jag anser, har du bara draget rakt ut ur ditt arsle.

Men ni är inte intresserade av att diskutera det seriöst, utan projicerar hellre åsikter på andra och försöker håna de som inte tycker som er.

De vill ha tvångsjämställt till kvinnans fördel.
Citera
2025-10-07, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
Så länge hon kompenserar honom när han är hemma är det ok anser jag.
Kompensation är bara aktuellt om någon av föräldrarna är hemma med barnen mer än den andra samt avstår från inkomst och karriärutveckling i samband med det.
Om båda föräldrarna delar lika på föräldraledighet och vab finns ingen anledning till kompensation.
Citera
2025-10-07, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kompensation är bara aktuellt om någon av föräldrarna är hemma med barnen mer än den andra samt avstår från inkomst och karriärutveckling i samband med det.
Om båda föräldrarna delar lika på föräldraledighet och vab finns ingen anledning till kompensation.

Bara det är lika viktigt oavsett kön.
Citera
2025-10-07, 10:41
Medlem
Skulle säga att radikala feminster är ungefär samma sak, bebisar som måste tillhöra (och konstant påminna andra) som sin subkultur. Medan vi andra bara håller käften och jobbar och går inte runt och predikerar.
Citera
2025-10-07, 12:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Mannen skall ju vara försörjaren enligt konservativa normer.

Fast till vilken gräns? Verkade ju inte som att det räckte med att han betalade merparten av kostnaderna hemma utan han skulle ju sätta undan pengar till hennes pension också.
Citera
2025-10-07, 12:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Du har svårt för att fatta det här va?

I klartext, om mannen och kvinnan bestämmer sig för att kvinnan ska gå hemma flera år med hem och barn så räcker det inte som ekonomisk kompensation till kvinnan att mannen betalar hyran, maten och räkningarna. Han måste även sätta undan pensionspengar till kvinnan. Och inte ens detta räcker för att kompensera kvinnan för hennes stora inkomstbortfall som det innebär att gå hemma flera år med hem och barn.

Därför föreslår jag medborgarlön till hemmafruar.

Vad är det för pensionspengar du pratar om? Hennes privata pensionssparande?
Citera
2025-10-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Fast till vilken gräns? Verkade ju inte som att det räckte med att han betalade merparten av kostnaderna hemma utan han skulle ju sätta undan pengar till hennes pension också.

Gränsen kommer flyttas så långt han tillåter den flyttas.
Citera
2025-10-07, 12:55
Medlem
Citat:

Hypergami...
Citera
2025-10-07, 13:32
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Precis
Citera
2025-10-07, 13:33
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Hypergami...

Sexism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera