2025-10-06, 22:19
Medlem
kalkryggars avatar
Som sagt allt beror på vart man åker och hur länge.

Jag har åkt runt halva jorden med handbagage och inte mer än kläderna jag hade på kroppen. Det ställde till rejäla problem då de inte begrep och förmodligen trodde att jag hade en resväska full med knark som jag inte vågade ta genom tullen (eller skulle låta någon annan ta).

Till slut löste det sig och jag fick gå. Men jag tror att de faktiskt trodde att någon annan lyckats få med "min" resväska genom tullen.

Men att endast packa ner saker som man räknar med att kunna bli av med är en smart sak.

Har aldrig förlorat något vad jag kan komma på nu. Men jag hade en väska som verkligen gjorde en långtur. Det var på en hemresa från ett land i Europa till Sverige. Väskan tog dock en tur till Miami, Vancouver och lite till. Tog typ två veckor innan jag fick tillbaka den. Helt inlindad i gladpack fick jag den.
Citera
2025-10-07, 07:49
Moderator
Sun Rulers avatar
Det beror på resmål och reslängd.

Vi behövde dock komplettera med kläder för några år sedan i New York, vi skulle bara stanna där ett par nätter innan vi skulle bege oss söderut till varmare breddgrader. Det här var kring jul och ena dagen var det en bra bit över 10-15 grader för att nästa dag krypa ned mot 5-grader med kraftig blåst.

Då fick vi köpa lite varmare plagg.

Vi har rest jorden runt och aldrig blivit av med några kläder.
Citera
2025-10-07, 12:50
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Vilken typ av kläder packar ni ner i resväskan?

Tar ni era dagliga favoritkläder eller har ni i åtanke att kläderna kan försvinna under resans gång?

Det är en svår balans - man vill ha bekväma (och snygga) kläder som man trivs i samtidigt vill man ju inte bli av med favoritplaggen...

Det var ett tag sen jag genomförde några större resor av dignitet men jag brukar nog alltid ha i åtanke att jag ska kunna bli av med alla kläder jag reser med utan några större bekymmer.

Hur gör ni?

Eftersom du inte speceficerat vart du skall, så lär du få rätt rejält på nöten (har redan fått det av vissa i tråden).
Norra Finland ställer helt andra krav på kläder än Gran Canaria.
Sedan får man välja kläder efter vad man skall göra.
Skall man åka på jeep-safari, så är kanske Armanikostymen inte rätt val.
Skall du på middagsbjudning i ett hotell i Monaco, så är den slitna Fjällrävenjackan rätt olämplig.

Men säg att du skall vistas i en välfungerande stad med temperatur som inte skiljer sig så mycket från Sverige.
Jag brukar välja bekväma men snygga kläder. Folk som skall ut och flyga brukar ibland klä sig som om de precis kommit ut från skithuset på en budget-camping. Känns som att just där är man nära andra människor så snygga kläder och dusch innan rekommenderas.

Rent krasst kan jag säga dig att du vinner på att klä dig snyggt. Är du i en ny stad som tex. Wien och du hela tiden kommer i kontakt med nya människor, så finns chansen att du får bättre service om du är välklädd och stilig, än om du ser ut som en kommunistisk pissluffare.

Slutligen behöver du inte vara rädd för att förlora ditt bagage. Det finns så bra försäkringar idag, att det snarare vore en vinst och bli av med den där väskan.
Citera
2025-10-07, 13:05
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag köper kläderna på destinationen
Gör allt för att inte se ut som en turist

Risken är att du ser ut som en turist om du köper t-shirts på den lokala marknaden typ

I love #valfritt resmål#

Lokalbefolkningen köper knappast sådana kläder.
Citera
2025-10-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Eftersom du inte speceficerat vart du skall, så lär du få rätt rejält på nöten (har redan fått det av vissa i tråden).
Norra Finland ställer helt andra krav på kläder än Gran Canaria.
Sedan får man välja kläder efter vad man skall göra.
Skall man åka på jeep-safari, så är kanske Armanikostymen inte rätt val.
Skall du på middagsbjudning i ett hotell i Monaco, så är den slitna Fjällrävenjackan rätt olämplig.

Men säg att du skall vistas i en välfungerande stad med temperatur som inte skiljer sig så mycket från Sverige.
Jag brukar välja bekväma men snygga kläder. Folk som skall ut och flyga brukar ibland klä sig som om de precis kommit ut från skithuset på en budget-camping. Känns som att just där är man nära andra människor så snygga kläder och dusch innan rekommenderas.

Rent krasst kan jag säga dig att du vinner på att klä dig snyggt. Är du i en ny stad som tex. Wien och du hela tiden kommer i kontakt med nya människor, så finns chansen att du får bättre service om du är välklädd och stilig, än om du ser ut som en kommunistisk pissluffare.

Slutligen behöver du inte vara rädd för att förlora ditt bagage. Det finns så bra försäkringar idag, att det snarare vore en vinst och bli av med den där väskan.

tack för fina råd!

det var främst det fetade jag hade i åtanke. men jag har väl andra erfarenheter än andra. min inställning är att ett incheckat bagage mycket väl kan försvinna och kläder kan glömmas kvar/förstöras o dylikt så därför packar jag alltid med viss restriktion. vissa av mina plagg går inte att få tag på igen - iaf har jag inte sett just sådana till försäljning...
Citera
2025-10-07, 16:09
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
tack för fina råd!

det var främst det fetade jag hade i åtanke. men jag har väl andra erfarenheter än andra. min inställning är att ett incheckat bagage mycket väl kan försvinna och kläder kan glömmas kvar/förstöras o dylikt så därför packar jag alltid med viss restriktion. vissa av mina plagg går inte att få tag på igen - iaf har jag inte sett just sådana till försäljning...

Jag har gjort sjuka mängder flygningar och det värsta som hänt är att mitt bagage blivit försenat och jag har därför fått det en eller två dagar senare. Därför skall du aldrig ha grejer som lägenhetsnycklar i incheckat bagage.
Risken att din incheckade väska försvinner helt är liten, men den risken finns ändå där och är inte helt försumbar.
Det som är en betydligt större fara för dig är att ta med rödvin/konjak eller annan mörk alkohol i incheckat bagage och dessa flaskor går sönder, vilket inte är helt ovanligt att det händer. Då har du visserligen kvar dina favoritkläder, men de är förstörda för alltid.
Plagg som verkligen inte får att få tag på igen kanske du inte skall ta med på resan.
Allt kan hända!
Du kan sitta vid ett bord med trevligt sällskap och någon råkar välta ett glas med rödvin.
Du kan råka snubbla och ramla efter några öl innanför västen. Inte ovanligt att sådant händer i städer med spårvagnsspår.
Eller som jag gjorde. Klantröv av stora mått, jag hade en Hugo Boss skjorta i syntettyg. Skulle stryka den med ett lånestrykjärn i en lägenhet som jag hyrde i Krakow. Strykjärnet var lite fel inställt och jag brännde hål i skortan. Surt som fan då jag endast haft den skjortan 1 gång innan på en koferrans i Danmark där en brud råkade gå in i mig med en kaffekopp. Tydligen var det meningen att den skjortan skulle dö.
Citera
2025-10-07, 17:48
Medlem
Det är problem på skidresor. Det är ganska ovanligt att man sett folk flyga i slalompjäxor och skidoverall, men det har faktiskt hänt. Tråkigt om de kläderna kommer bort på destinationen några dagar, men har man dem på sig är det nära till första åket.
Citera
2025-10-07, 22:32
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Det är problem på skidresor. Det är ganska ovanligt att man sett folk flyga i slalompjäxor och skidoverall, men det har faktiskt hänt. Tråkigt om de kläderna kommer bort på destinationen några dagar, men har man dem på sig är det nära till första åket.
Slalompjäxor är faktiskt ganska smart. stoppa ner ett par tofflor eller liknande i handbagaget, sedan har man bara på sig pjäxorna vid säkerhetskontroll och boarding.
Generellt sett är korta resor och resor med specialutrustning mer utsatta för försvunnet eller försenat bagage. Ska man bara grillas vid en all inclusive pool i två veckor är det inga större problem.

Jag brukar ta med mig vanliga standardkläder anpassade för resmålet, en gång flög jag till en begravning med övernattning, då hade jag på mig allt viktigt och sedan bara en miniväska med tandborste och rena underkläder. Det hade nog gått att dölja allt i fickorna, men det hade sett lite väl dumt ut.
Citera
2025-10-28, 10:05
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Risken är att du ser ut som en turist om du köper t-shirts på den lokala marknaden typ

I love #valfritt resmål#

Lokalbefolkningen köper knappast sådana kläder.

Det beror förstås på vilken typ av destinationer man reser till. I storstad på Balkan så ska du definitivt gå till den lokala marknaden och köpa på dig lite fejkade Hugo Boss och liknande för att smälta in.
Citera
2025-10-28, 10:24
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det beror förstås på vilken typ av destinationer man reser till. I storstad på Balkan så ska du definitivt gå till den lokala marknaden och köpa på dig lite fejkade Hugo Boss och liknande för att smälta in.

Grekland likaså! Jag hittade en "Hugo Boss" t-shirt med "Fruit of the Loom" etikett. Mer fejk än så kan det inte bli.
Hade varit lite kul att få reda på vilken som är kundgruppen. Grek utan $ som skall spänna sig för brudarna på disco? Svenskt kioskmongo med begränsad budget?
Citera
2025-10-28, 10:30
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har aldrig varit med om att kläder har försvunnit. Så DET är inte ett problem. Om jag skulle ha något väldigt värdefullt plagg, så skulle jag resa med det på. Man kan ju ha lager på lager också.

Förr tog jag alltid favoritkläderna - självklart anpassat till årstiden på resmålet - nu tar jag ibland något plagg som jag tänkt kasta och använder det sista gången där. Om någon städerska på hotellet plockar upp det från papperskorgen och vill använda det, så är DET inte heller något problem. På så sätt spar jag plats i väskan (och bärvikt) på hemvägen, och kan i stället eventuellt köpa något nytt plagg på plats. Det blir ju en souvenir också, samtidigt som man får användning för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in