2025-10-06, 19:20
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Ska man hårdra det så är väl ingen politiker i USA som vill ta ansvar för USA:s skenande statskuld som nu ligger över 100% av BNP och USA tappar sin kreditvärdighet i samma takt och det medför att räntorna bara på lånen sticker iväg. För 2024 kostade bara räntan 1,13 Triljoner $ = 1130 miljarder $ ≈ 11865 miljarder kr.

Sveriges budget för 2025 ligger runt 1400 miljarder kr. d.v.s. att bara i räntor så betalade USA 8ggr Sveriges budget och för det här året så är de väll uppe i 10ggr.
Den sittande presidenten, och tillika dömde brottslingen, står för 33%(+) av detta.

Det har krävts ~250 år och 44 andra presidenter för att komma upp i de övriga ~66%.
https://washingtonmonthly.com/2025/0...k-the-economy/
Trump’s Budget Could Break the Economy

Han är verkligen den bästa investering Putin någonsin gjort.
Citera
2025-10-06, 19:36
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det som sker är att Demokraterna inte accepterar att Republikanerna kontrollerar Representanthuset, Senaten och presidentposten.

Därför har inte Demokraterna möjlighet att förlänga Obamas sjukvårdsreformer. Men Demokraterna har tydligen möjlighet att stoppa anslagen till regeringen. Därför utpressar Demokraterna Trump och hans parti genom att stoppa anslagen till regeringen om inte Demokraterna kan tvinga igenom sin sjukvårdspolitik.

Om nu Trumps sjukvårdspolitik är så dålig att man måste krascha landets regering för att försöka hota sig fram till en annan politik, det uttalar jag mig inte om.

Men Demokraterna accepterar inte de demokratiska val som givit deras motståndare majoritet i landets styre.
Jämförelse med Sverige är väl att 15% av befolkningen tappar all ersättning, sjukersättning och högkostnadsskyddet, medan alla andra går från 80% sjukersättning till 40% samt slopat högkostnadsskydd. Oh, inga 250kr besök hos läkaren, utan tiotusentals kr för en röntgen och alvedon i bästa fall, om inte läkaren bedömmer att man riskerar få autism.

Det är så olika system men detta är den mest rättvisa jämförelsen i hur hårt de drabbar medelsvensson och fattiga.

De skär ner rejält och tusentals amerikaner kommer att dö till följd av trumps förslag. Demokraterna gör rätt som gör det enda de kan göra för att stoppa det.
Citera
2025-10-06, 20:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Jämförelse med Sverige är väl att 15% av befolkningen tappar all ersättning, sjukersättning och högkostnadsskyddet, medan alla andra går från 80% sjukersättning till 40% samt slopat högkostnadsskydd. Oh, inga 250kr besök hos läkaren, utan tiotusentals kr för en röntgen och alvedon i bästa fall, om inte läkaren bedömmer att man riskerar få autism.

Det är så olika system men detta är den mest rättvisa jämförelsen i hur hårt de drabbar medelsvensson och fattiga.

De skär ner rejält och tusentals amerikaner kommer att dö till följd av trumps förslag. Demokraterna gör rätt som gör det enda de kan göra för att stoppa det.
Din åsikt har jag inget emot. Det är ett inlägg i sjukvårdspolitiken. Jag har inte gått in i den.

Men demokraterna har tagit regeringen som gisslan och vägrar finansiera den om inte Demokraterns sjukvårdspolitik genomförs. USA måste stänga för att Demokraterna försöker tvinga igenom sin sjukvårdspolitik.

Det är vad som sker.

Demokraterna har förlorat valen till samtliga Senat, Representanthus och president men försöker ändå styra landet.

Detta visar även att USA är ett kaosland som gör detta möjligt.
Senast redigerad av wwr 2025-10-06 kl. 20:21.
Citera
2025-10-06, 20:14
Medlem
bithaxs avatar
"Now they’re trying to blame Republicans — fake news, fake polls, fake everything. But the American people know. You know. This is Sleepy Joe’s Shutdown. He owns it. Just like he owns the disaster at the border, the crime in our cities, and the inflation killing your wallets."

Så kommer det att låta.
Citera
2025-10-06, 20:24
Medlem
Citat:
Din åsikt har jag inget emot. Det är ett inlägg i sjukvårdspolitiken. Jag har inte gått in i den.

Men demokraterna har tagit regeringen som gisslan och vägrar finansiera den om inte Demokraterns sjukvårdspolitik genomförs. USA måste stänga för att Demokraterna försöker tvinga igenom sin sjukvårdspolitik.

Det är vad som sker.

Demokraterna har förlorat valen till samtliga Senat, Representanthus och president men försöker ändå styra landet.

Om de hade rösterna så hade de redan röstat igenom det. När de inte har rösterna så får de kompromissa. Inte så svårt att förstå.
Citera
2025-10-06, 20:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baginboxfitta
Om de hade rösterna så hade de redan röstat igenom det. När de inte har rösterna så får de kompromissa. Inte så svårt att förstå.
USA är ett kaosland som gör detta möjligt. Minoriteten kan blockera majoriteten.

Vad jag förstår har Republikanerna själva givit Demokraterna möjligheten genom.att inte finansiera regeringen genom.ett enkelt förslag som bara kräver 51 röster.

Båda partierna vill tillsammans krascha landet som jag skrev tidigare. Precis som hos oss.

(FB) USA stänger ner – ingen överenskommelse om statsbudget 2025-10-01
(några detaljer är fel i inlägget, jag hade gått på en del fake news då, men grundidén är riktig)
Senast redigerad av wwr 2025-10-06 kl. 20:51.
Citera
2025-10-06, 20:29
Medlem
wwrs avatar
Om ingen vill kompromissa kraschar USA:s regering!

USA drivs under ett idiotsystem med motsvarande resultat.

Om ingen ger sig lägger USA:s regering av för gott.
Citat:
“They want us to blink first, and we have too much to save. Protecting people is too important a task for us to give up before anything even starts,” Ocasio-Cortez said in an interview Tuesday night on MSNBC’s “All In With Chris Hayes.”

https://thehill.com/homenews/house/5...n-health-care/
Senast redigerad av wwr 2025-10-06 kl. 20:34.
Citera
2025-10-06, 20:58
Medlem
Citat:

Det är vad som sker.

Vadå håller regeringen som gisslan? Det är Trump som säger sådant och du är bara apan som för vidare. Monky see, Monky do. Så kallas detta beteende om du inte visste det
Trump borde kommit överens och löst detta. Det är därför han (läs Republikanerna) får skit nu för det som händer. Gissar att du har noll koll på usa. Vissa av oss har bott där...
Citera
2025-10-06, 21:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Vadå håller regeringen som gisslan? Det är Trump som säger sådant och du är bara apan som för vidare. Monky see, Monky do. Så kallas detta beteende om du inte visste det
Trump borde kommit överens och löst detta. Det är därför han (läs Republikanerna) får skit nu för det som händer. Gissar att du har noll koll på usa. Vissa av oss har bott där...
Demokraterna vägrar finansiera regeringen om inte deras sjukvårdspolitik genomförs trots att de förlorat valen till Senat, Representanthus och president.

Edit
(Dessutom är jag även kritisk mot Trump, som framgår av tidigare inlägg.)
Senast redigerad av wwr 2025-10-06 kl. 21:07.
Citera
2025-10-06, 21:03
Medlem
Citat:
Demokraterna vägrar finansiera regeringen om inte deras sjukvårdspolitik genomförs trots att de förlorat valen till Senat, Representanthus och president.

Nä. Det krävs två för att dansa tango.
Citera
2025-10-06, 21:26
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
"Now they’re trying to blame Republicans — fake news, fake polls, fake everything. But the American people know. You know. This is Sleepy Joe’s Shutdown. He owns it. Just like he owns the disaster at the border, the crime in our cities, and the inflation killing your wallets."

Så kommer det att låta.
...gör det inte redan det?
Citera
2025-10-06, 22:57
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:

Det är vad som sker.

De försöker stoppa en urholkning av den minimala sjukvård som finns. Läste att den står för 0.04% av den totala budgeten. Republikanerna vill alltså inte sätta sig ner och diskutera, kompromissa, för en sådan skitsumma. Utan stänger hellre ner hela statsapparaten.

USA har alltid varit ett clownerna, kommunism i kapitalistisk förklädnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in