2025-10-05, 20:22
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det handlar bara om en fråga. Trump och Republikanerna vill skära ned sjukvården. Demokraterna vägrar.

Men det förslag som lagts knyter ihop både sjukvården och regeringens finansiering.

När Demokraterna då vägrar skära ned sjukvården så kraschar även hela USA:s styre.

Båda partierna är skyldiga som inte sätter landets styre främst och sköter sina trätor därefter.
Republikanerna är dom skyldiga,
skära ner på redan begränsad sjukvård för fattiga i världens rikaste land, det är ren ondska.
Citera
2025-10-06, 00:25
Medlem
wwrs avatar
Ja. Det är ett skumt förslag från Trump och Republikanerna. Sjukvården skärs ned och det sker under stor mediebevakning eftersom förslaget är kopplat till finansiering av regeringen.

Så när Demokraterna vägrar skära ned sjukvården så kraschar landets styre. Den kopplingen är inte nödvändig. Tidigare har stora förslag som t.ex. Bidens Build Back Better (som reducerades till Inflation Reduction Act) och Trumps Big Beautiful Bill bara krävt 51 röster för att gå igenom. Men nu krävs 60 röster och problem att få igenom förslaget uppstår. Jag tror båda de förslagen lades som "budget reconciliation" vilket bara kräver 51 röster. De amerikanska politikerna följer inga regler utan frågor avgörs av president, representanthus, senat eller domstolar allt utifrån vad som passar USA för stunden.

Istället kunde vilket av partierna som helst kräva att landets regering måste fungera och finansiera den separat medan de diskuterar sjukvården. Men nu skapar partierna en situation där landet rasar eftersom Trump vill skära ned sjukvården. En möjlig upplösning är att Trump.får backa.

På detta sätt kan politikerna samarbeta och ge en nationalistisk agenda dåligt rykte för att skära ned sjukvård. Samtidigt kraschar de sitt eget land eftersom regeringen inte fungerar.

Trump var en bra president under första perioden. Han avslutade krig och startade inga nya. Han skällde med rätta ut tidningarna. Det enda stora misstaget var attacken mot Iran.

Men denna gång skapar Trump kaos med Musks nedskärningar av staten, ny attack mot Iran, fredsförslag som ger Donbas till Trumps kompis Putin, nyckfulla tullar och nu nedskärningar i sjukvården. Att även Trump står under global kontroll och kommer att skämma ut sig har jag förutsagt länge. Det verkar tillta nu.

Tyvärr styrs världen av globala nätverk ("NWO"). Det vi ser är bara skådespel som gradvis förstör länder för att lämna över demokratisk kontroll till globala nätverk. På vägen slås väl fungerande länder som Sverige sönder. Trumps Make America Great Again var bara en täckmantel för global infiltration och just nu försöker Trump lägga ett förslag som försämrar sjukvården och kraschar landets regering.

Putin, Hitler, Nixon, Sverigedemokraterna, Juholt, kejsar Nero. Alla började de bra men visade sig ha smutsig byk att tvätta eller föll ur på olika sätt.

Det står mer om det i denna tråd:

(FB) Varför blir det bara skit av det globala?
Senast redigerad av wwr 2025-10-06 kl. 00:44.
Citera
2025-10-06, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Stockholm.

Ok! I Sverige är du skyldig tills du bevisat motsatsen!

I Usa är det tvärtom. ( var så innan oranga apan började bryta mot konstitutionen.)
Citera
2025-10-06, 10:41
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Ok! I Sverige är du skyldig tills du bevisat motsatsen!

I Usa är det tvärtom. ( var så innan oranga apan började bryta mot konstitutionen.)
Det vet jag nog inte!

Och USA är det enda landet med yttrandefrihet och konstitutionellt skydd för detta, till skillnad från Sveriges ärekränkningslagar som tillämpas för att förfölja minoriteter med utmanande åsikter.

Ohyggligt enkelt att bli utdömd, dömd, exkluderad och stigmatiserad i svenska kulturen med avseende på strikt konformism, högt förtroende för myndigheter, jantelagen och "statist individualism".

Varför ska jag betala för illegala för att politiker ska kunna tillskansa och gagna sig själva? Fullständigt idiotiskt.

Vi skulle behöva en annan kultur och svenska republikaner i sådan mängd att de utgör ett motstånd mot vissa idiotiska (vänster)liberala idéer.
Citera
2025-10-06, 12:34
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ja. Det är ett skumt förslag från Trump och Republikanerna. Sjukvården skärs ned och det sker under stor mediebevakning eftersom förslaget är kopplat till finansiering av regeringen.

Så när Demokraterna vägrar skära ned sjukvården så kraschar landets styre. Den kopplingen är inte nödvändig. Tidigare har stora förslag som t.ex. Bidens Build Back Better (som reducerades till Inflation Reduction Act) och Trumps Big Beautiful Bill bara krävt 51 röster för att gå igenom. Men nu krävs 60 röster och problem att få igenom förslaget uppstår. Jag tror båda de förslagen lades som "budget reconciliation" vilket bara kräver 51 röster. De amerikanska politikerna följer inga regler utan frågor avgörs av president, representanthus, senat eller domstolar allt utifrån vad som passar USA för stunden.

Istället kunde vilket av partierna som helst kräva att landets regering måste fungera och finansiera den separat medan de diskuterar sjukvården. Men nu skapar partierna en situation där landet rasar eftersom Trump vill skära ned sjukvården. En möjlig upplösning är att Trump.får backa.

På detta sätt kan politikerna samarbeta och ge en nationalistisk agenda dåligt rykte för att skära ned sjukvård. Samtidigt kraschar de sitt eget land eftersom regeringen inte fungerar.

Trump var en bra president under första perioden. Han avslutade krig och startade inga nya. Han skällde med rätta ut tidningarna. Det enda stora misstaget var attacken mot Iran.

Men denna gång skapar Trump kaos med Musks nedskärningar av staten, ny attack mot Iran, fredsförslag som ger Donbas till Trumps kompis Putin, nyckfulla tullar och nu nedskärningar i sjukvården. Att även Trump står under global kontroll och kommer att skämma ut sig har jag förutsagt länge. Det verkar tillta nu.

Tyvärr styrs världen av globala nätverk ("NWO"). Det vi ser är bara skådespel som gradvis förstör länder för att lämna över demokratisk kontroll till globala nätverk. På vägen slås väl fungerande länder som Sverige sönder. Trumps Make America Great Again var bara en täckmantel för global infiltration och just nu försöker Trump lägga ett förslag som försämrar sjukvården och kraschar landets regering.

Putin, Hitler, Nixon, Sverigedemokraterna, Juholt, kejsar Nero. Alla började de bra men visade sig ha smutsig byk att tvätta eller föll ur på olika sätt.

Det står mer om det i denna tråd:

(FB) Varför blir det bara skit av det globala?

Det är sexualförbrytarens ideer från början till slut. Och de fega råttorna bland Rep's kryper som hundar och säger jag tack och amen till allt. Rädda för att han blir arg på dem.
Sedan har han inte avslutat ett enda krig.
Citera
2025-10-06, 12:35
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Det vet jag nog inte!

Och USA är det enda landet med yttrandefrihet och konstitutionellt skydd för detta, till skillnad från Sveriges ärekränkningslagar som tillämpas för att förfölja minoriteter med utmanande åsikter.

Ohyggligt enkelt att bli utdömd, dömd, exkluderad och stigmatiserad i svenska kulturen med avseende på strikt konformism, högt förtroende för myndigheter, jantelagen och "statist individualism".

Varför ska jag betala för illegala för att politiker ska kunna tillskansa och gagna sig själva? Fullständigt idiotiskt.

Vi skulle behöva en annan kultur och svenska republikaner i sådan mängd att de utgör ett motstånd mot vissa idiotiska (vänster)liberala idéer.

Nej. Det finns ingen riktig yttrandefrihet i staterna längre. Den monteras ner hela tiden.
Citera
2025-10-06, 13:00
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Nej. Det finns ingen riktig yttrandefrihet i staterna längre. Den monteras ner hela tiden.
Ge ett exempel på där någon har dömts för "yttrandefrihetsbrott" och där prejudikatet Brandenburg v. Ohio har frångåtts och ultimat sett Första Tillägget i USA's konstitution... Om åklagare i delstaterna dömer någon för detta så innebär det en stor risk för honom/henne (sannolikt ett brott)!
Citera
2025-10-06, 13:02
Medlem
wwrs avatar
Det sprids så mycket fake news och så många tidningar och kommentatorer hatar Trump så intensivt att det är svårt att få säker bild av detta.

Men flera källor anger att man idag skall rösta om två förslag.

Ett Demokratiskt förslag som blandar in sjukvården i regeringens finansiering.

Ett Republikanskt förslag som bara vill finansiera regeringen 7 veckor framåt. Det har redan passerat Representanthuset.

Mitt intryck är att Republikanerna vill få igång regeringen med separat finansiering medan Demokraterna kräver att sjukvårdsfrågan löses samtidigt.

Så mitt intryck är att Demokraterna är de som kraschar regeringen. Men det går nästan inte att skriva längre i den miljö av Trumphat som skapats i media.
Citat:
The body is expected to hold a vote at about 5:30 p.m. ET on a bill backed by the Democrats to continue appropriations for the government. Republicans have opposed that version of the appropriations bill, which would include an extension of health care provisions.

Citat:
If the Democrat-supported bill fails to pass on Monday, the Senate is expected to again vote on a Republican-supported 7-week stopgap-funding measure, a bill that's already passed a House vote.
https://abcnews.go.com/Politics/live.../?id=126242587

Citat:
Democrats are continuing to demand any funding measure include an extension of expiring enhanced subsidies for Obamacare insurance, which GOP leaders say should be dealt with outside the government funding process
https://www.politico.com/news/2025/0...court-00572968
Senast redigerad av wwr 2025-10-06 kl. 13:16.
Citera
2025-10-06, 14:33
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Det sprids så mycket fake news och så många tidningar och kommentatorer hatar Trump så intensivt att det är svårt att få säker bild av detta.

Men flera källor anger att man idag skall rösta om två förslag.

Ett Demokratiskt förslag som blandar in sjukvården i regeringens finansiering.

Ett Republikanskt förslag som bara vill finansiera regeringen 7 veckor framåt. Det har redan passerat Representanthuset.

Mitt intryck är att Republikanerna vill få igång regeringen med separat finansiering medan Demokraterna kräver att sjukvårdsfrågan löses samtidigt.

Så mitt intryck är att Demokraterna är de som kraschar regeringen. Men det går nästan inte att skriva längre i den miljö av Trumphat som skapats i media.

https://abcnews.go.com/Politics/live.../?id=126242587

https://www.politico.com/news/2025/0...court-00572968

Hur kan det vara demokraternas fel och ansvar när republikanerna inte ens vill diskutera?

Du verkar ha bestämt dig för att det är demokraternas fel för att de vill garantera att sjukvården ska bli finansierad och inte avvecklad.
Citera
2025-10-06, 14:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Hur kan det vara demokraternas fel och ansvar när republikanerna inte ens vill diskutera?

Du verkar ha bestämt dig för att det är demokraternas fel för att de vill garantera att sjukvården ska bli finansierad och inte avvecklad.
Det är Demokraterna som tagit regeringen som gisslan. Demokraterna kräver att deras sjukvårdspolitik skall genomföras, annars godkänner de inte finansiering av regeringen och landets regering kraschar.

Men vems sjukvårdspolitik som är bäst avstår jag från att kommentera.
Citera
2025-10-06, 14:56
Medlem
wwrs avatar
Det som sker är att Demokraterna inte accepterar att Republikanerna kontrollerar Representanthuset, Senaten och presidentposten.

Därför har inte Demokraterna möjlighet att förlänga Obamas sjukvårdsreformer. Men Demokraterna har tydligen möjlighet att stoppa anslagen till regeringen. Därför utpressar Demokraterna Trump och hans parti genom att stoppa anslagen till regeringen om inte Demokraterna kan tvinga igenom sin sjukvårdspolitik.

Om nu Trumps sjukvårdspolitik är så dålig att man måste krascha landets regering för att försöka hota sig fram till en annan politik, det uttalar jag mig inte om.

Men Demokraterna accepterar inte de demokratiska val som givit deras motståndare majoritet i landets styre.
Citera
2025-10-06, 14:59
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Det är Demokraterna som tagit regeringen som gisslan. Demokraterna kräver att deras sjukvårdspolitik skall genomföras, annars godkänner de inte finansiering av regeringen och landets regering kraschar.

Men vems sjukvårdspolitik som är bäst avstår jag från att kommentera.

Hur har de gjort det när det bör republikanerna bokstavligen vägrar att end prata med dem?

Politik innebär att man måste kompromissa.

Det låter mer som att republikanerna skiter i att sköta sitt jobb och att du anser att man aldrig ska vara kritisk mot denna typ av agerande och att förhandlingar aldrig skall ske utan det skall styras likt i ryssland med järnhand annars så skall man bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in