Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Jag tror ordet du söker är ”jag försvarar rättshaverismen”. Ibland går det fort bakom tangenterna. För inget av det du skrev kan du som utomstående bevisa, rena anekdoter utan någon grund. Tom en domare idiotförklarade dig.
Att försvara rättssäkerheten är raka motsatsen till rättshaverism.
Rättssäkerhet handlar om att alla parter oavsett om det är förälder, barn eller myndighet ska granskas efter samma principer, med samma krav på bevis, dokumentation och transparens.
Att däremot ensidigt välja en sida, som du gör är per automatik är i sig ett tecken på rättshaverism. Det innebär att man accepterar makt utan insyn och förutsätter att den starkare parten alltid har rätt.
I ett demokratiskt samhälle är det inte rättshaveri att kräva bevis, ifrågasätta fel eller begära ut handlingar, det är en medborgerlig skyldighet. Rättshaveri uppstår först när någon vägrar se fakta, oavsett vilken sida de talar för.
Så att stå upp för rättssäkerhet är alltså inte att sabotera systemet. Det är att påminna systemet om varför det finns.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Du som utomstående kan omöjligt veta om soc gjort fel och föräldern talar sanning, ändock utgår du från att soc gör fel och föräldern inte bär någon skuld.
Vilka halmgubbar du bygger upp, som vanligt. Jag har aldrig påstått att jag vet exakt vad som hänt, det jag säger är att ingen kan veta utan att ha tillgång till hela underlaget. Precis som man inte kan lita blint på förälderns berättelse, så kan man heller inte okritiskt lita på socialtjänstens version.
Beviset för det hittar du i exempelvis den externa granskningen av Fallet Adam i Helsingborg, där just bristande dokumentation, selektivt urval och fabricerade uppgifter konstaterades.
Och det är just det som är kärnan i problemet:
samma processuella mönster gäller i princip alla LVU-mål. Om man verkligen skulle börja granska socialtjänstens material systematiskt, dvs jämföra journaler, underlag och beslutsdokument sida vid sida så skulle man öppna Pandoras ask. Då skulle det bli uppenbart hur ofta besluten vilar på skakig, ofullständig eller manipulerad grund.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Inte ens en dator full av barnporr ringer varningens klockor för dig. Sålänge det inte var på pappans egna barn.
Jag kan som utomstående inte spekulera i sådant jag inte har någon aning om bakgrunden till. Men du sitter och killgissar i vanlig ordning och hänger ut folk som pedofiler till höger och vänster, utan att det ens finns ett åtal och dom?