2025-10-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag förstår lustighetspoängen du försöker göra, och även om inte vad var puckot avsåg så ÄR ju det en rätt träffande beskrivning på autism.

Eftersom det är ett spektrum så finns ju en oändlig variation av individuella förutsättningar för den som får diagnosen.

Jag kallar det funktionsnedsättning, eftersom utvecklingsstörning endast är gemensamt från start. En del kommer inte längre än en viss punkt i sin utveckling, medan andra kan leva normala liv om än med vissa sociala svårigheter. Dessa försöker inte sällan maskera för att undvika att hamna i en kategori, vilket är oerhört påfrestande för dem.
Visst är det så! Man blir ju duktigare ju äldre man blir på att "agera normalt", men det kostar på i energi. Mitt syskon har även ADD vilket sammantaget gjorde det bekymmersamt att få arbetslivet att fungera på ett bra sätt. Men det gick det också!
Citera
2025-10-06, 15:40
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Book-Nerd
Derasa framgång beror mest på rika föräldrar. Jag känner människor som är enormt mycket intelligentare än de där två medelmåttorna (för det är vad de egentligen är) men som lever fattigt, eftersom de inte hade rika föräldrar.
Nybörjar-trams. Du är okunnig om deras insatser som visar extrem skärpa intelligens och drivkraft vid 17-18 år. Här t.ex en film som visar Bill Gates arbete med en lånad Altair 8800 när han skapade sin Basic, hans första produkt. Sedan kom MSDOS och han blev rikast i världen.
https://www.youtube.com/watch?v=TxU_3dEJ2nM
En googling på Gates IQ ger siffran 160, Musk samma. IQ 140 är geninivå och bara 1 per skola (400) är så smart. Smartare än jag, det är läskigt, jag har bara träffat 2-3 personer i mitt liv som varit smartare än jag.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-06 kl. 15:48.
Citera
2025-10-06, 15:44
Medlem
bomhulls avatar
Citat:
Derasa framgång beror mest på rika föräldrar. Jag känner människor som är enormt mycket intelligentare än de där två medelmåttorna (för det är vad de egentligen är) men som lever fattigt, eftersom de inte hade rika föräldrar.
Jo, det stämmer. Menar bara att folk med autism kan vara framgångrika dvs inte klappmongon
Citera
2025-10-06, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nybörjar-trams. Du är oinsatt i deras insatser som bevisar extrem skärpa intelligens och drivkraft. Här t.ex en film som visar Bill Gates arbete med en lånad Altair 8800 när han skapade sin Basic, hans första produkt. Sedan kom MSDOS och han blev rikast i världen.
https://www.youtube.com/watch?v=TxU_3dEJ2nM

Vad ska den där videon bevisa? Om man inte är en datanörd så är det svårt att säga huruvida det där är genialiskt eller tämligen medelmåttigt.

Citat:
En googling på Gates IQ ger siffran 160, Musk samma. Smartare än jag, det är läskigt, jag har bara träffat 2-3 personer i mitt liv som varit smartare än jag.

För det första: att de har en IQ på 160 är ju något som de bara kan hitta på. För det andra: jag har känt en handfull personer med över 160, bland annat känner jag en nu. Om man har känt några sådana så tror man inte att Gates eller Musk är stora genier. För det tredje: att du påstår att du själv är en av de smartaste du har träffat är ett löjeväckande påstående eller så går du inte ut så ofta.
Citera
2025-10-06, 15:59
Medlem
Muppetys avatar
Mig kvittar det vad det kallas, jag fick diagnosen Asperger för 20 år sen (när jag var 25 år) o för det mesta ser jag den som ett handikapp. Kan uttrycka mig socialt klumpigt, får aldrig förhållanden med tjejer att fungera, de tröttnar på att jag föredrar att läsa kvantfysik istället för att umgås med dem o liknande. Har dock på senare tid blivit asexuell också.

Jag brukar säga att jag har en NPF-störning i grupper på t.ex. Facebook, o folk blir helt tokiga på det o säger typ; -Nääää, det heter funktionsvariation! Själv avskyr jag det ordet, "funktionsvariation", eftersom för mig är det en funktionsnedsättning i.a.f. Eller störning om man så vill...

Har dock över genomsnittlig IQ o ingen intellektuell funktionsstörning. Men är bl.a. extremt stresskänslig, orolig, paranoid, samt har lite andra diagnoser o måste bl.a. benzo-medicinera varje dag.
Citera
2025-10-06, 16:00
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Det uttrycket myntades av Hans Asperger, som råkade vara en österrikisk läkare som senare har gett namn åt Aspergers syndrom. Han var under nazisttiden ansvarig för att ha avlivat hundratals förståndshandikappade (ej autistiska) barn. Han påstod sig efter kriget ha varit emot nazisterna, men det finns en hel del dokumentation som visar på motsatsen. Svart ironi.

Du talar antingen om personer med svår autism eller så har du själv svårt att förstå hur människor fungerar.

Autister som tar till våld gör det vanligen efter att först ha behandlats omänskligt på något sätt. Det är inte frågan om "slumpmässiga" våldsdåd för det mesta, utan det är hämnd för ett eller annat som den autistiska personen har utsatts för. Rickard Andersson fick inte ett ryck att bara gå och skjuta människor på måfå, han gjorde det efter ha blivit bollad mellan försäkringskassan och socialtjänsten för att slutligen bli av med sitt levebröd. Hade de "normala" människorna på myndigheterna bara sett till att ge honom sjukpension och lämnat honom ifred, så hade han aldrig skjutit någon.

Autister som blir hyggligt och rättvist behandlade är bland de fredligaste människor som finns.
Mm, om vi bara hade givit våra skattepengar till Rickard, så hade han inte behövt mörda folk. Samma med autisten som låg i bakhåll på parkeringen och yxmördade sin granne för att han var för högljudd i sin lägenhet.

Men nu råkar det ju vara så att man har studerat kopplingen mellan psykopati och autism, och flera studier visar på att autister ofta har en dysfunktionell empatiförmåga.

Fast några sådana studier vill du nog inte kolla upp. Det skulle ju kräva både objektivitet, intresse och en viss törst efter kunskap. Du har ju en hund i racet, så att säga.Eftersom du kommer fråga mig om källa (och sedan inte läsa den, men ändå klanka ner på den), så kan du börja här: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11004474/
Citera
2025-10-06, 16:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Det finns efterblivna sär som är översociala. Så nej, att vara social har inget med intelligens att göra.

Nu var det inte det man menar med "social" i dessa sammanhang, din mupp.

Det handlar om att kunna fungera i samarbete med andra i samhället. Vilket är en grundläggande viktig mänsklig egenskap.
Citera
2025-10-06, 16:12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Mig kvittar det vad det kallas, jag fick diagnosen Asperger för 20 år sen (när jag var 25 år) o för det mesta ser jag den som ett handikapp. Kan uttrycka mig socialt klumpigt, får aldrig förhållanden med tjejer att fungera, de tröttnar på att jag föredrar att läsa kvantfysik istället för att umgås med dem o liknande. Har dock på senare tid blivit asexuell också.

Jag brukar säga att jag har en NPF-störning i grupper på t.ex. Facebook, o folk blir helt tokiga på det o säger typ; -Nääää, det heter funktionsvariation! Själv avskyr jag det ordet, "funktionsvariation", eftersom för mig är det en funktionsnedsättning i.a.f. Eller störning om man så vill...

Har dock över genomsnittlig IQ o ingen intellektuell funktionsstörning. Men är bl.a. extremt stresskänslig, orolig, paranoid, samt har lite andra diagnoser o måste bl.a. benzo-medicinera varje dag.
Det är trist att folk väljer att bete sig paternalistiskt och berätta för autistiska människor hur de ska se på sig själva.

Jag kan förstå att kalla någon för 'utvecklingsstörd' nog inte är det mest lämpliga, men folk tar tydligen och krälar ned i strupen på folk som beskriver sig som funktionsnedsatt eller handikappad eller vad man nu anser beskriver en bäst.

Tack för att du delar med dig och ger ett oss ett nyktert perspektiv ifrån din position
Citera
2025-10-06, 16:19
Medlem
Paris24s avatar
Citat:

Här de nya kriterierna för autism, där Asperger faktiskt är borttaget (nazikopplingen?). Du har autism nivå 1 eller 2.
https://paulatilli.se/blogg/ar-asper...ak-som-autism/
Citera
2025-10-06, 16:29
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Här de nya kriterierna för autism, där Asperger faktiskt är borttaget (nazikopplingen?). Du har autism nivå 1 eller 2.
https://paulatilli.se/blogg/ar-asper...ak-som-autism/
Bara för att bloggerskan förknippar Asperger med nazism, betyder det inte att diagnosen inte finns längre. Den sätts dock inte längre utan benämns som autismspektrumstörning (nivå 1-3).

Har man fått diagnosen innan 2014 (eller något däromkring), F84.5 enligt ICD-10, så är det helt ok att fortsätta använda den, vilket bl.a. min psykiater gör.
Citera
2025-10-06, 16:34
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Bara för att bloggerskan förknippar Asperger med nazism, betyder det inte att diagnosen inte finns längre. Den sätts dock inte längre utan benämns som autismspektrumstörning (nivå 1-3).

Har man fått diagnosen innan 2014 (eller något däromkring), F84.5 enligt ICD-10, så är det helt ok att fortsätta använda den, vilket bl.a. min psykiater gör.
Aha, ja om man gillar det namnet så! Jag känner en asperger-familj där alla fyra har asperger och självklart kommer jag att benämna dem så ett tag till. Barnen går i asperger-skola i Stockholm men det antar jag bytts till autism-skola eller motsvarande.

Jag förknippar asperger med ett ganska tydligt utseende med t.ex stor panna och stort huvud, medans jag inte förknippar autism med något visst utseende. Men det faller ju med den nya beskrivningen. Jag får läsa på där.
Citera
2025-10-06, 16:37
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Aha, ja om man gillar det namnet så! Jag känner en asperger-familj där alla fyra har asperger och självklart kommer jag att benämna dem så ett tag till. Barnen går i asperger-skola i Stockholm men det antar jag bytts till autism-skola eller motsvarande.

Jag förknippar asperger med ett ganska tydligt utseende med t.ex stor panna och stort huvud, medans jag inte förknippar autism med något visst utseende. Men det faller ju med den nya beskrivningen. Jag får läsa på där.
Jag ser ut så här; https://i.imgur.com/kJHuEZN.jpeg

Förknippa mig med vad du vill...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in