Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Att man motsätter sig begreppet "utvecklingsstörning" är nog bara nyspråk - man upplever att det låter otrevligt, obehagligt, negativt. Mitt syskon hamnade i en absurd diskussion kring detta med en kollega. Kollegan rättade mitt syskon när denne beskrev sin egen diagnos som en funktionsnedsättning: "Det heter faktiskt funktionsvariation och ingenting annat!" Det är ingen jävla variation utan en nedsättning, svarade mitt syskon, och förklarade att denne har rätt att själv sätta etiketter på sina egna problem utan att någon annan har rätt att lägga sig i. Människor idag är verkligen knepiga.
Jag förstår lustighetspoängen du försöker göra, och även om inte vad var puckot avsåg så ÄR ju det en rätt träffande beskrivning på autism.
Eftersom det är ett spektrum så finns ju en oändlig variation av individuella förutsättningar för den som får diagnosen.
Jag kallar det funktionsnedsättning, eftersom utvecklingsstörning endast är gemensamt från start. En del kommer inte längre än en viss punkt i sin utveckling, medan andra kan leva normala liv om än med vissa sociala svårigheter. Dessa försöker inte sällan maskera för att undvika att hamna i en kategori, vilket är oerhört påfrestande för dem.