2025-10-06, 14:58
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Autism är en neuropsykiatrisk utvecklingsrelaterad funktionsnedsättning. Förkortning: ASD.
(Vad diagnosen innebär finns det massivt med information om att söka på nätet.)

Autism är alltså inte en "utvecklingsstörning". Utvecklingsstörning är den gamla termen för det som numera kallas för "intellektuell funktionsnedsättning" -Förkortning: IF.

En person med autism kan vara normalbegåvad eller rentav högbegåvad. Och har då inte IF.

Men vissa med autism har både autism och IF - intellektuell funktionsnedsättning.

Tack Kungen för förtydligandet!

Vet du något om fördelningen? Alltså hur många autister som också är drabbade av IF? Kontra normalbegåvade och högbegåvade autister.

Efter vad ställer man diagnosen på normalbegåvade till högbegåvade autister?
Senast redigerad av Jenny9 2025-10-06 kl. 15:14.
Citera
2025-10-06, 14:59
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
...som är en intellektuell funktionsnedsättning ja. Och autismen, adhd m.m. är samtidig, men en helt annan.
Ja, IF =/= autism. Det stämmer.
Citera
2025-10-06, 15:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Kass autist som inte ens klarar att tolka saker ordagrant!

Ordagrant blir "dis-ability" O-FÖRMÅGA eller VAN-FÖRMÅGA. Men vad fan spelar det för roll? Tror ni engelskan är nån jävla av gud standard för alla världens människor? ÅH DU GUDOMLIGA ENGELSKA!
Autister märker gärna ord. Det måste vara EXAKT som han vill.
Citera
2025-10-06, 15:01
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Enligt din definition eller det vetenskapligt belagda?
Citera
2025-10-06, 15:02
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Det är två olika funktionsnedsättningar. Varför förstår du inte att man kan ha autism och samtidig IF. Men också autism UTAN IF??
Senast redigerad av Knappast....... 2025-10-06 kl. 15:04.
Citera
2025-10-06, 15:02
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Enligt din definition eller det vetenskapligt belagda?
Du förstår att det jag skrev betyder att IF inte är likställt med autism?
Citera
2025-10-06, 15:03
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
Det är två olika funktionsnedsättningar. Varför förstår du inte att man kan ha autism och samtidig IF. Men också autism UTAN IF??
Jo, jag förstår det fullt ut.
Citera
2025-10-06, 15:03
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Tack Kungen för förtydligandet!

Vet du något om fördelningen? Alltså hur många autister som också är drabbade av IF? Kontra normalbegåvade och högbegåvade.

Efter vad ställer man diagnosen på normalbegåvade till högbegåvade autister?
Visst är det ofint att det inte uppenbart framgår i media, under de 50 år av läsning som jag har, att autister kan ha IF och då är "autister med IF". Så alla autister har inte IF som TS tror.

Finns det ens någon korrelation? Har autister mer IF än icke-autister?
Citera
2025-10-06, 15:04
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Du förstår att det jag skrev betyder att IF inte är likställt med autism?
Nej det är inte samma sak.
Citera
2025-10-06, 15:04
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Nej det är inte samma sak.
Precis. IF och autism är två distinkt skilda saker.
Citera
2025-10-06, 15:07
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Visst är det ofint att det inte uppenbart framgår i media, under de 50 år av läsning som jag har, att autister kan ha IF och då är "autister med IF". Så alla autister har inte IF som TS tror.

Finns det ens någon korrelation? Har autister mer IF än icke-autister?
Ja.

Autism
Autism är betydligt vanligare hos personer med IF än i den normalbegåvade befolkningen. Diagnoskriterierna för autism är samma som hos normalbegåvade individer, d v s vissa observerbara beteenden som förekommit sedan tidig barndom.

https://www.internetmedicin.se/psyki...sorgspsykiatri
Citera
2025-10-06, 15:08
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Att man motsätter sig begreppet "utvecklingsstörning" är nog bara nyspråk - man upplever att det låter otrevligt, obehagligt, negativt. Mitt syskon hamnade i en absurd diskussion kring detta med en kollega. Kollegan rättade mitt syskon när denne beskrev sin egen diagnos som en funktionsnedsättning: "Det heter faktiskt funktionsvariation och ingenting annat!" Det är ingen jävla variation utan en nedsättning, svarade mitt syskon, och förklarade att denne har rätt att själv sätta etiketter på sina egna problem utan att någon annan har rätt att lägga sig i. Människor idag är verkligen knepiga.
Jag förstår lustighetspoängen du försöker göra, och även om inte vad var puckot avsåg så ÄR ju det en rätt träffande beskrivning på autism.

Eftersom det är ett spektrum så finns ju en oändlig variation av individuella förutsättningar för den som får diagnosen.

Jag kallar det funktionsnedsättning, eftersom utvecklingsstörning endast är gemensamt från start. En del kommer inte längre än en viss punkt i sin utveckling, medan andra kan leva normala liv om än med vissa sociala svårigheter. Dessa försöker inte sällan maskera för att undvika att hamna i en kategori, vilket är oerhört påfrestande för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in