2025-10-06, 14:23
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommycombat18
Vi kan vårt shit 👍
Vi gör inte allt, men det vi gör är i stort sett alltid av högsta världsklass inom sitt fält. Gotland är en rätt dålig Stilla Havs-ubåt men för att patrullera ett innanhav med massor av öar så är den oslagbar.
Citera
2025-10-06, 14:29
Medlem
Tommycombat18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Vi gör inte allt, men det vi gör är i stort sett alltid av högsta världsklass inom sitt fält. Gotland är en rätt dålig Stilla Havs-ubåt men för att patrullera ett innanhav med massor av öar så är den oslagbar.
Det är sant. Och vi har över 40.000!! Öar i Sverige och tro mig,många är inte bara vad de ser ut att vara. 🚀
Citera
2025-10-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det enda ni Ukraina-fanatiker har att stötta er mot är "Det var ju DOM som började". En rätt barnslig käpphäst. Konflikten har en mer komplex historia än så. Situationen hade inte uppstått utan medverkan av de aktörerna jag listade.

Att säga "det är mer komplext" är inte ett motargument – det är ett sätt att undvika ansvar. Självklart har konflikter bakgrundsfaktorer, men ingen historisk kontext gör det legitimt att invadera ett grannland, annektera territorium och bomba civila. Det är inte "barnsligt" att peka ut angriparen – det är att hålla fast vid grundläggande principer om internationell rätt.

Om du på allvar menar att Ryssland inte bär huvudansvaret för att ha startat ett krig i Europa 2014 och eskalerat det 2022, så säg det tydligt. Då vet vi åtminstone var du står. Men göm dig inte bakom vaga ord som 'komplex historia' när det som pågår är ett brutalt angreppskrig.

Och du, om det nu är så komplext – varför återkommer du alltid till en part att lasta, nämligen väst? Du säger att du ser nyanser, men dina inlägg låter som att de är skrivna direkt från en Telegram-kanal i Moskva. Lite mer balans, lite mindre eko.
Citera
2025-10-06, 14:40
Medlem
Sezlows avatar
Ivan är nog intresserad av mer än Gotland
Glöm inte att bälten och Öresund är av högsta intresse, dessa är vägen ut och in ur Östersjön,
klarar vi av att tillsammans med dansken plugga den vägen?
Citera
2025-10-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Du är ta mej faan omöjlig!
DU bemötte mitt inlägg.
Jag gav en glasklar och ärlig beskrivning.
Du fortsätter din karusell med ännu mer märkliga rena påhitt, "självklart" utan verifierade länkar.
Så du menar att Victoria Nulands "engaemang" i Ukraina aldrig ägde rum??
De enda länkar du skulle kunna lägga upp är just den propaganda och rena lögner av allt man hittar på.

Du kan lätt verifiera det jag skriver om du googlar, även om en del retucherats eller just tagits bort.
Men iom att jag är rädd att du inte lärt dig googla ännu har jag hjälpt dig lite på traven nedan..

Jag är ständig anhängare av sanningen, den brukar vinna i längden.

Och btw.. Vad är fel när jag skrev att Krim är en autonom stat, även om det nu går under ryska federationen??

Det är ju just du och det globalistiska narrativet som bestämt att det inte är på det viset. Ännu en i mängder med lögner, som än värre är att detta är byggt på ännu en lögn då väst inte accepterade valutgången.

https://www.google.com/url?sa=t&sour...OshuDNae40r80p

https://www.google.com/url?sa=t&sour..._d-AbfUmOX2zvd

https://www.google.com/url?sa=t&sour...FUO8nMZZmjs4D8

https://www.google.com/url?sa=t&sour...h_RVzzw234WKEE

Du säger att du är “ständig anhängare av sanningen”, men hittills har du inte presenterat några konkreta källor – bara hänvisningar till att man "kan googla". Det är inte ett argument, det är att kasta ur sig något och hoppas att ingen orkar granska.

Victoria Nulands besök och uttalanden är välkända – det är du som försöker göra det till bevis för en statskupp, utan att kunna visa på vare sig en kupp eller att USA "valde" någon regering i Ukraina. Samtal mellan diplomater är inte likställt med kontroll över ett lands politik.

Och nej, Krim var inte en “autonom stat” med rätt att bjuda in en främmande makt att ta över halvön. Autonom betyder inte suverän. Folkrätten är tydlig: territoriell integritet gäller. FN:s generalförsamling har i omröstning fördömt annekteringen – med bred majoritet.

Att du vägrar acceptera detta och istället hänvisar till ett "globalistiskt narrativ" visar att du inte är intresserad av fakta – bara av att vinna ett argument med slogans och förolämpningar.

Så om du nu påstår att du står för sanningen – visa då källor som håller för granskning. Inte fler memes, inte fler förolämpningar, inte fler konspirationstermer. Börja där.

Och fortfarande har du inte länka korrekt
Citera
2025-10-06, 14:52
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusskijNjet
Att säga "det är mer komplext" är inte ett motargument – det är ett sätt att undvika ansvar. Självklart har konflikter bakgrundsfaktorer, men ingen historisk kontext gör det legitimt att invadera ett grannland, annektera territorium och bomba civila. Det är inte "barnsligt" att peka ut angriparen – det är att hålla fast vid grundläggande principer om internationell rätt.

Om du på allvar menar att Ryssland inte bär huvudansvaret för att ha startat ett krig i Europa 2014 och eskalerat det 2022, så säg det tydligt. Då vet vi åtminstone var du står. Men göm dig inte bakom vaga ord som 'komplex historia' när det som pågår är ett brutalt angreppskrig.

Och du, om det nu är så komplext – varför återkommer du alltid till en part att lasta, nämligen väst? Du säger att du ser nyanser, men dina inlägg låter som att de är skrivna direkt från en Telegram-kanal i Moskva. Lite mer balans, lite mindre eko.
Putin kommer aldrig hålla med dig om att det var så konflikten började men tja, du får väl stånga dig blodig mot hans bomber då tills du tröttnar. Men dra inte in oss andra svenskar i det.
Citera
2025-10-06, 15:02
Medlem
Soneking1s avatar
Vi har varit "neutrala" i tvåhundra år fram tills nu när vi gick med i NATO, vi valde sida. Men innan kriget försökte NATO ha med Ukraina, alltså öppna en direkt gräns mot Ryssland med det landet som tillhörde dem för trettio år sedan, detta fick Ryssland att känna sig attackerade och triggade dem att anfalla Ukraina

MIN TEORI
Citera
2025-10-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Putin kommer aldrig hålla med dig om att det var så konflikten började men tja, du får väl stånga dig blodig mot hans bomber då tills du tröttnar. Men dra inte in oss andra svenskar i det.

Hot och personliga pikar ändrar inte fakta. Jag pratar om folkrätt och invasion — inte om att rekrytera folk till något. Om du inte kan bemöta fakta utan att hota eller förolämpa får du stå för det själv.

Och nej — jag tänker inte "stånga mig blodig" mot bomber. Jag argumenterar.
Citera
2025-10-06, 15:55
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soneking1
Vi har varit "neutrala" i tvåhundra år fram tills nu när vi gick med i NATO, vi valde sida. Men innan kriget försökte NATO ha med Ukraina, alltså öppna en direkt gräns mot Ryssland med det landet som tillhörde dem för trettio år sedan, detta fick Ryssland att känna sig attackerade och triggade dem att anfalla Ukraina

MIN TEORI
Ja det är ju så. Det är som att din fiende flyttar in i ditt ex hus som ligger bredvid ditt och blir styvpappa till dina barn och bangar din fd fru, när du ligger i huset bredvid och lyssnar och dessutom hotar dig med med spö när du är i trädgården.
Citera
2025-10-06, 15:58
Medlem
Soneking1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja det är ju så. Det är som att din fiende flyttar in i ditt ex hus som ligger bredvid ditt och blir styvpappa till dina barn och bangar din fd fru, när du ligger i huset bredvid och lyssnar och dessutom hotar dig med med spö när du är i trädgården.

tack så mycket för bekräftelsen
Citera
2025-10-06, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommycombat18
"För lite" av våra vapen? Är det därför vi skickar bland världens bästa luftvärnsvapen till Ukraina som ska vara så jävla bra enligt dig? Vi kommer säkert att skicka jas gripen också snart. Vi har så vi klarar oss,bara löjligt och fjantigt att ens tro tanken att Ryssland skulle försöka att ta oss!! De gör vad de vill med andra öststater som är med i NATO,vänta och se vad som händer om de,ett NATOland skulle skjuta ner ett ryskt stridsplan!!
Vad har vi? tre Patriotsystem? det räcker inte på långa vägar att försvara Sverige. Just JAS B/C har vi väl att ta av, men det är också det enda.

Vi behöver mer kvalificerade vapen för att kunna möta både Hybridkrigföringen men absolut en attack mot vårt land.

Så, förstår jag dig rätt att du anser att Ryssarna skulle sopa banan med öststater, men att vi har sånt superduper-försvar att Ryssland vid ett anfall skulle gå på pumpen?
Citera
2025-10-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Ukraina klarade sig tack vare att det var en "specialoperation" med stora brister. Bland annat hade anfallsplanen läckt till väst och Ukraina visste därför om var de skulle slå till. Anfallande ryska elitstyrkor fick veta samma dag att de skulle strida. VDV-trupper fick veta när de satt på flygplanen på väg för att inta Hostomel-flygplatsen.

En del andra fick inte veta alls utan befann sig plötsligt i Ukraina. Men de behövde inte heller veta enligt ledningen då det skulle bli en paradseger enligt FSBs påhittade uppgifter.
Absolut var det riktigt ruttet utfört, men invasionsstyrkan var väl på 250 000 man, det är inte så kul att få i knät tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in