2025-10-06, 07:44
Medlem
Germanofils avatar
Detta problem lär försvinna inom några år i och med att stable coins gör sitt intåg på marknaden. I framtiden kommer vi att kunna göra överföringar i realtid oavsett veckodag eller tid på dygnet. Även handel på börsen kommer att pågå 24/7. Dagens banker och "brokers" kommer att bli tvungna att anpassa sig till detta eller gå under.
Citera
2025-10-06, 07:53
Medlem
Loikkaris avatar
Använd Wise eller Revolut, överföring på några sekunder, även till utomlands.
Citera
2025-10-06, 08:21
Medlem
TRIMMARNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hur fan kan de ta flera dagar innan man får pengar via bank överföringar på helger år 2025?

Helt obegripligt att vi accepterar detta.

Varför startar inte folket en egen bank som implementerar allt som är viktigt och bra direkt?

Jag kan swisha 600.000 på en sekund men behöver vänta på 10.000 från en annan bank?

Helt obegripligt att vi bara skedmatas av allt helvete och ingen vill gör något åt det?
Nyfiken fråga just för att du nämnde det. Vilken bank tillåter swishöverföringar på 600,000 kr?
Citera
2025-10-06, 09:23
Medlem
Citat:
Det hade tagit 2minuter att fixa om viljan fanns!!!!!

Man bygger inte bort årtionden av teknisk skuld på 2 minuter.

Anledningen till att det fungerar som det gör är:

1. Systemet är uppbyggt med enorma batchar. Du kan uppleva att något sker direkt MEN det du ser är bara en "order". Sedan (oftast nattetid) så genomförs alla transaktioner som lagrats och pengarna "flyttas". När du betalar med ett kort i en affär så reserveras pengarna och dras sedan någon dag senare.

2. Bankerna har egentligen inget att vinna på att lägga enorma pengar på att bygga upp något realtids-system.
Citera
2025-10-06, 10:55
Medlem
Citat:
Min poäng är att bankerna gör ingenting!! När hände de senast en teknisk förändring g för bankerna?? Swish är ju inte ens ägt av bankerna!!! Dom är sega allihopa!!

Swish är en tjänst från bolaget Getswish AB.
Getswish AB ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB och Swedbank och Sparbankerna. Många andra banker är anslutna mot Swish och är med i samarbetet men utan någon ägardel.

Swish är till 100% en tjänst från svenska banker.
Citera
2025-10-06, 12:56
Medlem
Citat:
Helt obegripligt att vi accepterar detta.

Varför startar inte folket en egen bank som implementerar allt som är viktigt och bra direkt?
Bra fråga.
Har du själv startat en bank som gör saker bättre?

Eller sitter du bara på ett forum och lipar.

Citat:
Jag kan swisha 600.000 på en sekund men behöver vänta på 10.000 från en annan bank?
Swish är något bankerna skapa själva för att runda den regulatoriska överhetens hinder.

Alla som röstar på partier som vill att staten skall reglera banker, bör ta konsekvensen och aldrig använda swish. Att använda swish ändå är att vara en fet hycklare.

Citat:
Helt obegripligt att vi bara skedmatas av allt helvete och ingen vill gör något åt det?
Nja, folket har valt detta. Det är folkets vilja.

Överhetens lösning är att transaktionerna skall gå via RIX. Och överheten kör inte RIX på helgerna.
Citera
2025-10-07, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Bra fråga.
Har du själv startat en bank som gör saker bättre?

Eller sitter du bara på ett forum och lipar.

Swish är något bankerna skapa själva för att runda den regulatoriska överhetens hinder.

Alla som röstar på partier som vill att staten skall reglera banker, bör ta konsekvensen och aldrig använda swish. Att använda swish ändå är att vara en fet hycklare.

Nja, folket har valt detta. Det är folkets vilja.

Överhetens lösning är att transaktionerna skall gå via RIX. Och överheten kör inte RIX på helgerna.

Nej jag har inte testat starta en egen bank din jävla idiot men jag har åsikter om saker och hade jag haft makt och möjlighet hade jag förmodligen fixat en bank som är mycket mer användarvänlig och tar sitt ansvar mot bedragare på en helt annan nivå än vad som görs idag!!!
Citera
2025-10-11, 00:38
Medlem
morkfromorks avatar
Det finns egentligen ingen anledning till 'bankdagar' numera, allt är elektroniskt, varenda dag skulle kunna vara bankdag.
Citera
2025-11-08, 11:30
Medlem
Citat:
Fixa en enhet på varje bank som spårar pengar så våra äldre inte blir lurade!!!

Politisker borde tvinga bankerna att ha en enhet som spårar pengar som anmäls så att de går att få fram vems konto de hamnar på till slut och sedan gripa personen!!!!

Det har dom redan. Dom går till Abdul som tappat sitt pass 50 gånger senaste året, eller till Ronny som fick en flaska absolut i utbyte mot sitt bankid. Sen hoppsan pengarna togs ut via bankomat 2 minuter efter att dom skickades från Anna-Gretas konto. Eller så skickades som vidare till Rumänien och sen till Zimbabwe.
Citera
2025-11-08, 13:42
Medlem
Citat:
Nej jag har inte testat starta en egen bank din jävla idiot
Så en idiot för dig är någon som är rationell och konsekvent.

Citat:
men jag har åsikter om saker
Snarare irrationellt och kunskapsbefriat gnäll på andra.

Citat:
och hade jag haft makt och möjlighet hade jag förmodligen fixat en bank som är mycket mer användarvänlig och tar sitt ansvar mot bedragare på en helt annan nivå än vad som görs idag!!!
Vilka hinder har du då drömt ihop.

Det är bara att starta ett företag. Kapitalisera det från din plånbok. Bjuda in andra att kapitalisera från sina plånböcker. Anställa en kompetent VD som anställer kompetenta medarbetare. Skicka in en ansökan om banktillstånd. Sedan köra så det ryker.

Det finns inga hinder.
Citera
2025-11-08, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Swish är till 100% en tjänst från svenska banker.
Nu blandar du in fakta här.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Man bygger inte bort årtionden av teknisk skuld på 2 minuter.
Nu blandar du in fakta här.

Citat:
Anledningen till att det fungerar som det gör är:

1. Systemet är uppbyggt med enorma batchar. Du kan uppleva att något sker direkt MEN det du ser är bara en "order". Sedan (oftast nattetid) så genomförs alla transaktioner som lagrats och pengarna "flyttas". När du betalar med ett kort i en affär så reserveras pengarna och dras sedan någon dag senare.
Nja, RIX-transaktionerna görs väl dagtid. Eller har det ändrats. Man ska cleara transaktionerna vid dagens slut. Dvs skulderna mellan de som har RIX-konton skall lösas.

Citat:
2. Bankerna har egentligen inget att vinna på att lägga enorma pengar på att bygga upp något realtids-system.
Dessutom skulle inte överheten gå med på något sådant. Det påverkar räntestyrningen i praktiken.
Citera
2025-11-10, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teron
Det har dom redan. Dom går till Abdul som tappat sitt pass 50 gånger senaste året, eller till Ronny som fick en flaska absolut i utbyte mot sitt bankid. Sen hoppsan pengarna togs ut via bankomat 2 minuter efter att dom skickades från Anna-Gretas konto. Eller så skickades som vidare till Rumänien och sen till Zimbabwe.

Ja och banken i Sverige kan väl pressa Rumäniens bank att ta saken vidare osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in