2025-10-05, 19:45
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är väl en kombination av gamla system och en konservatism mot att tillåta stora pengaflöden ut och in. Det tar tid att bygga nya system. Särskillt för bankerna som fortfarande kör sina interna system på IBM burkar som emulerar operativsystem från tidigt 70 tal.

Många av programmen skrevs från början för MVS, System/360 och likande. Och dom används fortfarande, fast idag kanske kör på virtuella maskiner med IBM Z-Os som är bakåtkompatiblet mot dessa gamla system.

Och en sådan förändring kräver ju att åtminstone alla storbankerna gör en förändring samtidigt.
Men det kommer väl att allt ska gå via swish tillslut gissar jag. Det är svårt att byta ut kärnan i banken utan att det påverkar massa saker.

Precis bankvärlden bygger av historik på batchkörningar. Varje natt tuggade en mainframe igenom dagens transaktioner från band som syns på min avatar .Det krävdes minst 4 bandstationer för att köra, ofta hade bankerna fler, jag kan förklara mer i en annan tråd.

Idag behöver man inte köra batchjobb, alla transaktioner kan gå i realtid, men likt förbannat jobbar bankerna på gammalt vis.

En annan sak. Om jag gör en banköverföring till dig så går inte överföringen fån min bank till din utan riksbanken är en mellanhand. Riksbanken kör det gamla systemet med batchkörningar. Men om du Swichar så är EU-s motsvarighet till Riksbanken som används och den är modern och fungerar i realtid.
Citera
2025-10-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hur fan kan de ta flera dagar innan man får pengar via bank överföringar på helger år 2025?

Helt obegripligt att vi accepterar detta.

Varför startar inte folket en egen bank som implementerar allt som är viktigt och bra direkt?

Jag kan swisha 600.000 på en sekund men behöver vänta på 10.000 från en annan bank?

Helt obegripligt att vi bara skedmatas av allt helvete och ingen vill gör något åt det?

Detta väljer du att klaga på!

Inte att de svenska bankerna:

Dåligt med kontanter.
Knappt några kontor öppna för att besöka.
Allt måste redovisas. Vad gör du med dina pengar. Vad kommer dom ifrån.
Citera
2025-10-05, 20:33
Medlem
Banken bedriver verksamhet och tar ränta per dygn på dina stålar
Citera
2025-10-05, 20:39
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Haha Sverige är ett U-land. I shithole countries som Ukraina kommer pengarna fram direkt när man skickar mellan olika banker. Oavsett tid på dygnet. Och Sverige är inte ens i krig.. Samma kulör på flaggan, samma skithål.
Citera
2025-10-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
De håller pengarna när de ska till andra banker en dag för att få extra ränta. Blir rätt mycket pengar när de gör så på exakt alla överföringar som går till annan bank.

Har inget med teknik att göra.

Ja och varför tillåter vi det då? Tar 1 sek att lagstifta bort skiten!!! Vi bestämmer!! Vi bor och äger landet Sverige!!
Citera
2025-10-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Detta väljer du att klaga på!

Inte att de svenska bankerna:

Dåligt med kontanter.
Knappt några kontor öppna för att besöka.
Allt måste redovisas. Vad gör du med dina pengar. Vad kommer dom ifrån.

Allt är sämst med bankerna!!! Jag klagar på det också!!!
Citera
2025-10-05, 20:59
Medlem
Citat:
Hur fan kan de ta flera dagar innan man får pengar via bank överföringar på helger år 2025?

Varför startar inte folket en egen bank som implementerar allt som är viktigt och bra direkt?

Jag kan swisha 600.000 på en sekund men behöver vänta på 10.000 från en annan bank?

Helt obegripligt att vi bara skedmatas av allt helvete och ingen vill gör något åt det?
Det är omöjligt för bankerna att själva flytta pengar mellan varandra. Alla transaktioner sker via statliga Riksbanken och de har stängt på helger.

Swish är egentligen inte en riktig överföring utan bara en portal som garanterar att pengarna kommer att flyttas från bank A till B vid ett senare tillfälle. Du får därför tillgång till pengarna direkt även om bankerna gör upp om det vid nästa vardag.
Citera
2025-10-05, 21:06
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

Man kan fråga Samma sak gällande postnord. Varför inte dela ut på helger? Fins väl hur många som helst so skulle vilja jobba helger.
Citera
2025-10-05, 22:38
Medlem
Bra fråga , inte bara överföringar som är diffusa , pantbrev wtf det är 2025 nu inte 1889
Citera
2025-10-06, 01:56
Medlem
Citat:

Om hels världens finansiella system och dess aktörer, inklusive pensionsfonder, investment banker och andra gigantiska aktörer kan vänta en dag så kan du nog också göra det.

PS när du swishar upp till maxgränsen så går det instantly pga bankerna ligger ute med pengarna, räntefritt. Du kan ju fråga dig själv hur pepp du skulle vara att ligga ute med miljoner räntrfreitt dagligen.
Citera
2025-10-06, 01:59
Medlem
Citat:
Allt är sämst med bankerna!!! Jag klagar på det också!!!

👍

Alla borde klaga!
Citera
2025-10-06, 04:46
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
TS varför startar inte DU en bank som är snabb och bra? Kanske för att det är svårt och dyrt?

Dream on buddy.

Du kan starta en bank, men det finns ingen chans på 1000 år att du kan undgå regelverket skapat av BIS och BCBS.
Bankvärlden är otroligt koordinerad och centralt styrd. I toppen finns BIS, banken av alla banker. BIS har egen autonomi utanför någon regering i världen. T.ex betalar de ingen skatt. Kan inte bli åtalade. Har ingen insyn och huvudkontoret i Basel är immun mot polis då hela kvarteret är en diplomatisk zon. De flesta känner inte ens till att de existerar.
BIS är själva definitionen av SHADOW GOVERNMENT. Att försöka skapa en bank utanför BIS/BCBS kontroll är således meningslöst.

Transaktionstiden mellan banker och länder är helt fabricerat och precis som TS inleder tråden, är det galenskap att det fortfarande pågår 2025.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in