Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Det är väl en kombination av gamla system och en konservatism mot att tillåta stora pengaflöden ut och in. Det tar tid att bygga nya system. Särskillt för bankerna som fortfarande kör sina interna system på IBM burkar som emulerar operativsystem från tidigt 70 tal.
Många av programmen skrevs från början för MVS, System/360 och likande. Och dom används fortfarande, fast idag kanske kör på virtuella maskiner med IBM Z-Os som är bakåtkompatiblet mot dessa gamla system.
Och en sådan förändring kräver ju att åtminstone alla storbankerna gör en förändring samtidigt.
Men det kommer väl att allt ska gå via swish tillslut gissar jag. Det är svårt att byta ut kärnan i banken utan att det påverkar massa saker.
Precis bankvärlden bygger av historik på batchkörningar. Varje natt tuggade en mainframe igenom dagens transaktioner från band som syns på min avatar .Det krävdes minst 4 bandstationer för att köra, ofta hade bankerna fler, jag kan förklara mer i en annan tråd.
Idag behöver man inte köra batchjobb, alla transaktioner kan gå i realtid, men likt förbannat jobbar bankerna på gammalt vis.
En annan sak. Om jag gör en banköverföring till dig så går inte överföringen fån min bank till din utan riksbanken är en mellanhand. Riksbanken kör det gamla systemet med batchkörningar. Men om du Swichar så är EU-s motsvarighet till Riksbanken som används och den är modern och fungerar i realtid.