2025-10-05, 23:42
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja många trodde då och en del fortfarande att det var Socialstyrelsen råd.

Pedia:

Ställd inför fullbordat faktum valde dock Socialstyrelsens dåvarande generaldirektör Bror Rexed att stödja kampanjen. Socialstyrelsens experter hade verkligen varnat för hälsokonsekvenser av det snabbt minskade brödätandet i befolkningen och hade i sina skrifter sedan ett par år tillbaka uttryckt sig på ett sätt som kunde tolkas som en rekommendation att äta 6-8 skivor bröd/dag, dock med liten uppmärksamhet, och man sökte därför näringslivets stöd för en kampanj.

Hur många skivor bröd äter jag per dag? Noll.
Citera
2025-10-05, 23:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Pedia:

Ställd inför fullbordat faktum valde dock Socialstyrelsens dåvarande generaldirektör Bror Rexed att stödja kampanjen. Socialstyrelsens experter hade verkligen varnat för hälsokonsekvenser av det snabbt minskade brödätandet i befolkningen och hade i sina skrifter sedan ett par år tillbaka uttryckt sig på ett sätt som kunde tolkas som en rekommendation att äta 6-8 skivor bröd/dag, dock med liten uppmärksamhet, och man sökte därför näringslivets stöd för en kampanj.

Hur många skivor bröd äter jag per dag? Noll.

Du glömde den första delen

Citat:
Institutet finansierade kampanjen Socialstyrelsen vill att vi äter 6-8 skivor bröd om dagen vid mitten av 1970-talet. Den utformades på ett sätt som fick det att framstå som om Socialstyrelsen var avsändare av budskapet och sågs därför bland allmänheten som en statlig folkhälsokampanj och kritiserades för överförmynderi, trots att det var en reklamkampanj från branschen. Socialstyrelsen hade informerats om kampanjen i förväg, men var inte införstådd med hur dess namn skulle användas och omfattningen av kampanjen.
Citera
2025-10-06, 08:31
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Och dom viljelösahjon som skall gå ned med köttet skall isfall trycka isig allt inför nattvilan så det används för o bygga/laga kroppen

Låter smart *not*
Visst det finns protein i bönor och baljväxter, men din mage är inte kapabel att ta upp allt protein därifrån. Du kommer att fisa som en gris (lycka till om man har en tjej hemma) och du kommer till sist gå på toa för att skita riktigt illa. Din kropp kommer att skita ut en massa näring och du kommer att få tvinga i dig de där jävla baljväxterna ännu mer.
Många veganer börjar ge upp där och istället klämma i sig godis, läsk och veggo-pizza för att få näring. Därför ser en vänster-hbtq-vegan ut som de gör. Smällfet med ringar i näsan och lila hår.

Känns som att en kycklinggryta eller grillad kalkon är ett vinnande koncept.
Citera
2025-10-06, 08:59
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Låter smart *not*
Visst det finns protein i bönor och baljväxter, men din mage är inte kapabel att ta upp allt protein därifrån. Du kommer att fisa som en gris (lycka till om man har en tjej hemma) och du kommer till sist gå på toa för att skita riktigt illa. Din kropp kommer att skita ut en massa näring och du kommer att få tvinga i dig de där jävla baljväxterna ännu mer.
Många veganer börjar ge upp där och istället klämma i sig godis, läsk och veggo-pizza för att få näring. Därför ser en vänster-hbtq-vegan ut som de gör. Smällfet med ringar i näsan och lila hår.

Känns som att en kycklinggryta eller grillad kalkon är ett vinnande koncept.

Va svamlar du om? Är du påtänd så här jävla tidigt?

Jag har ju skrivit i hela tråden hur jag äter 500gr till 750gram nötkött varje dag.

Frukost nu , 509gr rå väksaltad nötfärs och 1l mjölk.
Citera
2025-10-06, 09:36
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Va svamlar du om? Är du påtänd så här jävla tidigt?

Jag har ju skrivit i hela tråden hur jag äter 500gr till 750gram nötkött varje dag.

Var någonstans har jag kritiserat just ditt val av kost?
Jag skriver ju hur orimligt det är att trycka i sig baljväxter, inte att du skulle ha gjort det.

Sorry, men du måste fila lite på din läsförståelse och lägga av att vara sådär skitenödigt känslig.
Citera
2025-10-06, 09:38
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Var någonstans har jag kritiserat just ditt val av kost?
Jag skriver ju hur orimligt det är att trycka i sig baljväxter, inte att du skulle ha gjort det.

Sorry, men du måste fila lite på din läsförståelse och lägga av att vara sådär skitenödigt känslig.

De ä lungt
Citera
2025-10-06, 09:41
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:

Det är 1550 kcal och en skopa EHEC-kultur. Kan bli ganska ordentligt sprut på holken.
Citera
2025-10-06, 10:39
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Det är 1550 kcal och en skopa EHEC-kultur. Kan bli ganska ordentligt sprut på holken.

Kört så i 2 månader nu 70-80% av tiden

Ett paqueta á 500 gram tills kvällsmat som sugs i med 1.5l mjölk och en 30cl knatteflaska vodka
Citera
2025-10-06, 14:14
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Kört så i 2 månader nu 70-80% av tiden

Ett paqueta á 500 gram tills kvällsmat som sugs i med 1.5l mjölk och en 30cl knatteflaska vodka

Är väl priten som dödar bakterierna då, kantänka.

Men skönt att se en riktig man för en gångs skull! Här finns liksom ingen tvekan…

Tänker att du håller kärringen på plats och ger'na en hurring då och då, kanske tar ett rejält nyp innan du somnar framför oddset och fotbollsmatchen?
Citera
2025-10-06, 16:27
Medlem
RaskPatrasks avatar
Mitt tips är att läsa Livsmedelsverkets rekommendationer angående köttkonsumtion och sedan göra precis tvärtom.

Var det inte Livsmedelsverket som gick ut för några år sedan och varnade att ris var jättefarligt eftersom det innehöll arsenik? Man skulle absolut inte äta ris varje dag. I Japan äter man i princip ris till varje måltid och de har en av de högsta medellivslängderna i världen.
Citera
2025-10-06, 16:39
Medlem
mikaelss avatar
Agronomen Rockström har hittills visat sig vara en utmärkt kontraindikator i många, för att inte säga alla, frågor han uttalat sig i.
Att inte lyssna på honom rekommenderas.
Citera
2025-10-06, 16:48
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur stor yta och hur mycket utsläpp skulle det bli om nu alla går över till att äta 500g frukt, grönt, baljväxter och nötter istället?

Den areal som kossor och lamm betar är inte av så bra kvalitet att det går att plöja upp och
odla på marken .

För att kunna odla något ätbart så behövs god jordmån, inte gammal vall.

Så ekvationen blir svår att få ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in