• 6
  • 7
2025-06-03, 22:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Ramadan Mubarak på er alla baconvänner! Har en fråga angående hur man bäst steker bacon. Nästan alltid när jag försöker steka bacon (både hög och låg värme) så renderas fettet ut, men det blir liksom ändå inget direkt fett i stekpannan, det blir istället som en seg sörja som bränns fast i stekpannan. Jag har en gammal släktklenodgjutjärnspanna som är extremt väl instekt så det går hur bra som helst att t.ex. steka ägg i den bara med en liten droppe olja. Bacon däremot är en helt annan historia. Kan det bero på vilket bacon man väljer? Ska man rumstemperera baconet först? Själv kör jag oftast Tulip, men det kanske är skräpbacon? När man kollar olika matlagningsprogram där de steker bacon brukar de ibland hälla av stekflottet och spara för att använda som matfett. Sådant fett får tyvärr inte jag när jag steker bacon.

Använd sidfläsk, lägg den i en kall stekpanna och stek på medelvärme i ca,
10min då blir det mycket fett i pannan som du kan använda till annat.
Varsågod 👍
Citera
2025-10-06, 09:29
Medlem
happyjoys avatar
Jag såg ett tips på yt om att doppa baconet i mjöl, skaka av och sen in i ugnen på 200 grader. Har stekt massor med bacon genom åren men denna ”nya” metod slår allt. Knaprigt och krispigt bacon och minimalt med os och stänk. Testa, jag kan lova att ni aldrig steker igen.
Citera
2025-10-06, 11:06
Medlem
SportquattroS1s avatar
Ett mycket trevligt sätt att tillaga bacon är att confitera det i baconfett.

De tunna skivorna får en trevlig gyllene färg, jämn tillagning och blir extremt krispiga då de är i stort sett helt avvattnade utan att för den sakens skull bli brända.

Har man inte en burk med baconfett i kylen att ta fram för såna här tillfällen så brukar jag hälla nån centimeter vatten i stekpannan och koka baconet. När vattnet kokat bort så sänker man värmen. Här är baconet genomvarmt och man kan steka det i dess eget fett på låg värme tills lagom färg och krispighet har uppnåtts.

Bacon för mig är inte snabbmat utan det får stekas "low and slow" tills gyllenbrun färg och bra krispighet har uppnåtts. Det går iof skapligt snabbt tack vare de tunna skivorna, men jag steker hellre mitt bacon i 20 minuter än i 5 minuter.
Citera
2025-10-06, 11:07
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Jag förutsätter att det redan stått i denna långa tråd om bacon... nämligen att man ska köpa och stödja de bacontillverkare som röker sitt bacon och bannlysa de bacontillverkare som FUSKAR och bara använder RÖKAROM! ...
Citera
2025-10-06, 13:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Jag såg ett tips på yt om att doppa baconet i mjöl, skaka av och sen in i ugnen på 200 grader. Har stekt massor med bacon genom åren men denna ”nya” metod slår allt. Knaprigt och krispigt bacon och minimalt med os och stänk. Testa, jag kan lova att ni aldrig steker igen.
DePaul har en liknande, dock i stekpannan, vatten och under press också, från kall panna har jag för mig med.
Citera
2025-10-06, 15:18
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
DePaul har en liknande, dock i stekpannan, vatten och under press också, från kall panna har jag för mig med.

Låter lite onödigt komplicerat. Mjölmetoden kräver bara en ugnsplåt/form och inget mer. Plättlätt och inte så mycket disk heller.
Citera
2025-10-06, 15:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Låter lite onödigt komplicerat. Mjölmetoden kräver bara en ugnsplåt/form och inget mer. Plättlätt och inte så mycket disk heller.
Du får väl testa och se om det är värt besväret.
Men så stor skillnad är det inte heller.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in