2025-10-05, 02:40
Moderator
Parongatans avatar
En enkel sökning ger svaret på frågeställningen. Så här skriver polisen på sin hemsida:

Trafikregler för polisen

Citat:
Utryckningsfordon, där polisen ingår, följer speciella trafikregler.

I trängande fall behöver inte polisen följa föreskrivna trafikregler. De undantag mot vanliga trafikregler som polisen får göra regleras i Trafikförordningens 11 kapitel.

Trafikförordningen på riksdagens webbplats

Polisen får till exempel alltid köra bil eller motorcykel i parker och på gågator vid normal tjänsteutövning, det vill säga vid vanlig patrullering. Hastigheten får inte vara högre än 30 kilometer i timmen på gång- och cykelbana eller i en högre hastighet än gångfart på en gågata.

Polisen får också köra mot enkelriktat och göra undantag mot regler som till exempel förbud mot fordonstrafik och förbjuden infart.

Fler undantag vid brådskande ärende

Vid brådskande ärenden gäller allt som får göras vid normal tjänsteutövning, och då får polisen dessutom göra undantag mot hastighetsbestämmelserna.

Omständigheten och arbetsuppgiftens prioritet avgör vilken hastighet som är lämplig, men polisen ska köra på ett säkert sätt och ta hänsyn till väder och annat som påverkar säkerheten.

I trängande fall

De undantag från trafikregler som gäller vid normal tjänsteutövning och vid brådskande ärende gäller även i trängande fall, och då får polisen exempelvis även köra mot rött och behöver heller inte stanna vid stoppskylt.

Bestämmelser om väjningsplikt, omkörning förbjuden, mittlinje samt påbjuden körbana är fler exempel på trafikregler som polisen får göra undantag mot i trängande fall.

Polisen får i trängande fall påkalla fri väg under utryckningskörning. Om föraren i polisfordonet påkallar fri väg måste blåljus användas. Föraren avgör om även sirener behövs. Föraren måste dock inte påkalla fri väg, även om körningen sker i trängande fall.

Oftast är det bra att påkalla andra trafikanters uppmärksamhet med blåljus och siren, men det finns tillfällen då polisen inte vill höras eller synas men likväl måste komma fram snabbt i trafikmiljön.

Under utryckning ska polisen iaktta största försiktighet. Att köra fort och bryta mot olika trafikregler kan innebära en ökad trafikfara och det är därmed ett stort ansvar för de poliser som kör.

Så gör du när ett utryckningsfordon närmar sig

När ett utryckningsfordon närmar sig med blåljus och/eller sirener påslagna är du skyldig att underlätta framkomligheten. Det kan innebära att du kör ut på vägrenen eller dikeskanten för att kunna släppa förbi utryckningsfordonet.

I stadsmiljö och vid tät trafik är det bra om du försöker väja åt samma håll som andra bilister bakom eller framför dig gjort. Gör det om det är lämpligt och möjligt. Det underlättar framkomligheten för utryckningsfordonet.

För att kunna släppa fram det utryckande fordonet är du skyldig att göra det med stor försiktighet så att ingen kommer till skada.

Polisen stoppar fordon i vägtrafikmiljön
Om polisen har signalerat att ett fordon ska stanna, är föraren enligt trafikförordningen skyldig att stanna. Om föraren fortsätter att köra, kan polisen göra ett så kallat förföljande.

Det betyder att polisen genom ljud- och/eller ljussignal uppmärksammar föraren på att han eller hon ska stanna. Avståndet mellan fordonen kan då vara litet. Huvudsyftet med polisens förföljande är att stoppa förarens fortsatta färd.

Var polisen parkerar
Polisen ska parkera bilen där det är lämpligt för uppdragets karaktär. Det kan innebära att bilen står direkt utanför en butiksentré eller centrumentré, utan parkeringsruta.

Polisen behöver ha nära till bilen och dess utrustning. Det är även lämpligt att ha den nära då exempelvis en frihetsberövad person ska transporteras.

Granskad 07 april 2025

Det är tillåtet att dela information från Polisens hemsida i sin helhet, när det handlar om samhällsinformation där källan anges. Alltså, www.polisen.se
Citera
2025-10-05, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Foto från händelsen: https://postimg.cc/hXHqFpF6 Dom bara stod och glodde där i 10 min. Kan ju varit tjänsteåtgärden munkar och kaffe som var på tapeten.
Hm, även om det är en vanlig parkeringsplats har jag hittat just kondomer typ 30 meter till vänster om polisbilen.

Bor ingen där. Normala bilister kör höger runt lagerlokalen till höger i bild, det är en omväg på ca 100meter. Så kommer man upp precis på den platsen där polisbilen står.
Ja det kan också vara troligt att det var uppdraget munk och kaffe de var ute på, ser ju ut att vara ett perfekt ställe för det med fin utsikt och fint väder var det också, så din misstanke kan vara helt rätt.
Citera
2025-10-05, 07:44
Medlem
Man kan bete sig så här när man utreder sina egna brott.
Det blir en kultur att man står över lagen.
Man ser tämligen ofta att polisbilar rullar upp på torget där det råder körförbud för bilar, för att åka o hämta mat i någon restaurang.
Man slipper gå.
Man skyller på att man alltid måste vara tillgänglig och nära bilen.
Kollegor som körs hem i polisbilar, istället för att man skall behöva tas bussen.
Körandes på cykelbanor för att man inte har lust att åka runt.
Bevismaterial från polisens förråd som försvinner.
Spöandet av svenska ungdomar, bara för skojs skull.
Konstanta fortkörningar utan ett direkt mål, nedskräpning osv osv.
Ingen kan göra något.
Konfronterar du polisen så kommer det sluta med att du får tänderna inslagna och blir åtalad för våldsamt motstånd och du blir omhändertagen med stöd av LOB.

Du kan inte vinna.

Filma o lägg upp på internet.
Det är det enda man kan göra. Så folk får se vilka jävla banditer det är som arbetar som poliser.
Citera
2025-10-05, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Man kan bete sig så här när man utreder sina egna brott.
Det blir en kultur att man står över lagen.
Man ser tämligen ofta att polisbilar rullar upp på torget där det råder körförbud för bilar, för att åka o hämta mat i någon restaurang.
Man slipper gå.
Man skyller på att man alltid måste vara tillgänglig och nära bilen.
Kollegor som körs hem i polisbilar, istället för att man skall behöva tas bussen.
Körandes på cykelbanor för att man inte har lust att åka runt.
Bevismaterial från polisens förråd som försvinner.
Spöandet av svenska ungdomar, bara för skojs skull.
Konstanta fortkörningar utan ett direkt mål, nedskräpning osv osv.
Ingen kan göra något.
Konfronterar du polisen så kommer det sluta med att du får tänderna inslagna och blir åtalad för våldsamt motstånd och du blir omhändertagen med stöd av LOB.

Du kan inte vinna.

Filma o lägg upp på internet.
Det är det enda man kan göra. Så folk får se vilka jävla banditer det är som arbetar som poliser.

Det är bra att de som har sådana jubelkorkade åsikter om polis och andra myndigheter är bara en liten klick juvenila stollar som med sådana åsikter bara visar hur dumma och okunniga de själva är, fulla av fördomar vanföreställningar och konfirmationsbias.

Polisen gör ett jättearbete med att hålla ordning och hjälpa folket, samhället, landet.
Och nej, det betyder inte att de alltid gör rätt, aldrig kan göra fel, eller klarar av precis allt. Men generellt sett så är de mycket viktiga och gör sitt jobb
Citera
2025-10-05, 10:04
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är bra att de som har sådana jubelkorkade åsikter om polis och andra myndigheter är bara en liten klick juvenila stollar som med sådana åsikter bara visar hur dumma och okunniga de själva är, fulla av fördomar vanföreställningar och konfirmationsbias.

Polisen gör ett jättearbete med att hålla ordning och hjälpa folket, samhället, landet.
Och nej, det betyder inte att de alltid gör rätt, aldrig kan göra fel, eller klarar av precis allt. Men generellt sett så är de mycket viktiga och gör sitt jobb
Jag håller helt med Dr Tinnitus i denna fråga. Polisen är en mycket viktig del i vårat samhälle, och visst kan man ha åsikter om hur polisen och polisväsendet fungerar.

Till er som bara gnäller på polisen och tycker de gör allt fel; varsågod att bli polis själv då! Tror inte ni vill leva i ett land utan polis.

Min upplevelse av polisen är mycket god, jag jobbade i min ungdom som yrkesförare med både buss och lastbil och även vissa specialtransporter. Jag har kanske tre fyra gånger fått kontroll av vikt, färdskrivare, körkort och licenser. Aldrig varit några som helst problem. Samma privat och även i arbetet privat där jag kört mycket bil, kanske blivit stoppad totalt sex sju gånger inkl de ovan under mina +30 år som förare. Rena rutinkontroller.

Privat kör jag ofta för fort på enliga motorvägar och vissa landsvägar, om jag blir tagen för det så kommer jag inte krångla, för jag har ju de facto gjort en hastighetsöverträdelse.

Personligen har jag inga som helst bekymmer med att polis, ambulans, brandkår eller andra blåljusverksamheter kör mot enkelriktat eller gör "trafiköverträdelser" utan att blåljus och sirener är igång.

Generellt är det med poliser som med alla andra yrkeskategorier, att beter man sig normalt och är normalt trevlig så får man inga bekymmer. Lite som med tulltjänstemän när man är ute och reser. Man kan bli slumpmässigt utvald för djupare kontroll, jag har rest jättemycket i mitt nuvarande arbete och gör det fortfarande, så några gånger har man blivit lite extra kontrollerad, har dock aldrig hänt i Sverige. Bara man är normalt trevlig och tillmötesgående så är det generellt inga problem, svara bara på deras frågor. Att börja jiddra om hur de sköter sina jobb och sina rättigheter är bara korkat. Reste med en kvinnlig speciell kollega, och vi blev båda uttagna för kontroll och jag var igenom på högst 20 minuter, henne fick jag vänta på i över en timme. Men hon var lite av en rättshaverist med, hon hade ju givetvis konstrat vid kontrollen istället för att bara samarbeta.
Citera
2025-10-05, 14:07
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Varför får du nog fråga dem om

Hur ser det ut om jag ska konfrontera polisen med sådant här? Okej, been there done that i en sådan situation Jag konfronterade min far med exakt den här saken. Han var polis och fick för sig att köra mot en sådant här C1-förbudsskylt, inget brådskande tjänsteutövning, spaning eller annat som motiverade det. Jag frågade irriterat om han såg att det satt en C1-skylt där? Jag frågade varför han håller på så?

Han menade att jaja, det är ingen som ser och han orkade inte köra runt kvarteret. Jag var irriterad över saken, för han säger till mig jag inte ska köra så fort med bilen när jag kör.

Han säger sedan halvseriöst att han är polis och får bryta mot trafikreglerna.
Jag: Ja eller hur, det ska vara motiverade tjänsteåtgärder och inte pga lathet i trafiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Polisen hade ett tjänsteärende och de gör som de vill. Man ska inte vara så nyfiken FFS.

Jag har oerhört lätt för att vara nyfiken på vad polisen gör och varför som detta:

Jag har fått konfrontera min inhouse-polis om är varför hans polisbil så ofta står utanför den privata villan. Det förstår ju inte jag det. Då det inte verkar motivera någon tjänsteåtgärd. Han menade det blev mycket soppatorsk med den privata bilen. Mm, spara bensin där ja. Kanske till och med undvika slitage på den egna bilen till och från jobbet, var min misstanke.

Citat:
Ursprungligen postat av clanton
men de får göra det. Verkar ju konstigt att de gör det om det är som du säger att det bara är 100 meter längre att komma från rätt håll, troligtvis är det någon eller något ställe som de haft problem med och vill punktmarkera.

Det är fullkomligt riktigt att polisen får bryta mot trafikregler. Utan att ha på blåljus för att inte röja sig själva i trafiken. Det gör att det är väldigt svårt veta vad poliserna gör som utomstående. Ovan exempel skulle kunna vara ett tjänsteärende kanske glo efter en båt. Exakt samma hände när jag åkte taxi, kom en polisbil som brutit mot C1-förbudsskylten. Det var en polis som kört fel i en korsning som är klurig, polisen vinkade och fick backa undan.

Citat:

Polisen är bra och jag bryr mig oftast inte om dom gör olika fel. Strunt samma om dom bröt mot skylten, oavsett spaningsuppdrag eller kaffe och munk-rast.
Senast redigerad av Hegamon 2025-10-05 kl. 14:27.
Citera
2025-10-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag håller helt med Dr Tinnitus i denna fråga. Polisen är en mycket viktig del i vårat samhälle, och visst kan man ha åsikter om hur polisen och polisväsendet fungerar.

Till er som bara gnäller på polisen och tycker de gör allt fel; varsågod att bli polis själv då! Tror inte ni vill leva i ett land utan polis.

Min upplevelse av polisen är mycket god, jag jobbade i min ungdom som yrkesförare med både buss och lastbil och även vissa specialtransporter. Jag har kanske tre fyra gånger fått kontroll av vikt, färdskrivare, körkort och licenser. Aldrig varit några som helst problem. Samma privat och även i arbetet privat där jag kört mycket bil, kanske blivit stoppad totalt sex sju gånger inkl de ovan under mina +30 år som förare. Rena rutinkontroller.

Privat kör jag ofta för fort på enliga motorvägar och vissa landsvägar, om jag blir tagen för det så kommer jag inte krångla, för jag har ju de facto gjort en hastighetsöverträdelse.

Personligen har jag inga som helst bekymmer med att polis, ambulans, brandkår eller andra blåljusverksamheter kör mot enkelriktat eller gör "trafiköverträdelser" utan att blåljus och sirener är igång.

Generellt är det med poliser som med alla andra yrkeskategorier, att beter man sig normalt och är normalt trevlig så får man inga bekymmer. Lite som med tulltjänstemän när man är ute och reser. Man kan bli slumpmässigt utvald för djupare kontroll, jag har rest jättemycket i mitt nuvarande arbete och gör det fortfarande, så några gånger har man blivit lite extra kontrollerad, har dock aldrig hänt i Sverige. Bara man är normalt trevlig och tillmötesgående så är det generellt inga problem, svara bara på deras frågor. Att börja jiddra om hur de sköter sina jobb och sina rättigheter är bara korkat. Reste med en kvinnlig speciell kollega, och vi blev båda uttagna för kontroll och jag var igenom på högst 20 minuter, henne fick jag vänta på i över en timme. Men hon var lite av en rättshaverist med, hon hade ju givetvis konstrat vid kontrollen istället för att bara samarbeta.

Mycket bra skrivet, medhåll
Citera
2025-10-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har oerhört lätt för att vara nyfiken på vad polisen gör och varför som detta: j

Jag har fått konfrontera min inhouse-polis om är varför hans polisbil så ofta står utanför den privata villan. Det förstår ju inte jag det. Då det inte verkar motivera någon tjänsteåtgärd. Han menade det blev mycket soppatorsk med den privata bilen. Mm, spara bensin där ja. Kanske till och med undvika slitage på den egna bilen till och från jobbet, var min misstanke.

Jaha du…

Hur många polisstationer i Sverige har ensamma poliser i ”egen” polisbil…..?
Det är i princip alltid två poliser i varje polisbil i Sverige, och när dessa två inte är i tjänst så är det vanligen två andra som har skiftet, och har det inget uppdrag utanför stationen så står polisbilen vanligen i garaget på stationen eller på dessa parkering.

Jag tycker det luktar lite skröna om dina skriverier….
Citera
2025-10-05, 22:50
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Jaha du…

Hur många polisstationer i Sverige har ensamma poliser i ”egen” polisbil…..?
Det är i princip alltid två poliser i varje polisbil i Sverige, och när dessa två inte är i tjänst så är det vanligen två andra som har skiftet, och har det inget uppdrag utanför stationen så står polisbilen vanligen i garaget på stationen eller på dessa parkering.

Jag tycker det luktar lite skröna om dina skriverier….

Jag tänker mera på hur kriminalpolisen använder sina bilar. I fallet fanns cirka 7 till 10 kriminalpoliser på en polisstation. Dom hade 2 civila polisbilar (möjligen någon tredje jag inte sett). Kriminalpoliserna jobbar uteslutande själva med sin bil. Vanlig arbetstid för dom är 07:30 till 17:00 vardagar. Det finns spaningspass, ofta kolla efter inbrottstjuvar i villaområden som sträcker sig till cirka 24:00. Sedan börjar kriminalaren igen kl 07:30 följande dag.

Vid de tillfällena var det okej om polisen körde direkt från villaområdet och hem, istället för att åka till polisstationen och byta till privat bil och åka hem. Sedan finns det jourtjänst i hemmet, samtliga dagar i veckan. Vid de tillfällena är det vanligt den civila polisbilen står utanför hemmet. Ordningspoliserna ringer om det är något som hänt.

Men det är otaligt gånger far haft polisbilen hemma redan vid 17:30. Han menade att hade han bilen i slutet av arbetsdagen så blev det den bilen han åkte hem i - ingen höjde på ögonbrynen åt det eller brydde sig. På direkt fråga om det fanns samband med att spara bensin och slitage på den egna bilen, så var svaret mer svävande: "Njo, kan väl hända."

Åkt polisbil massvis med gånger och det motiverades med att vanligt folk inte bryr sig om det är en civil polisbil som kommer. För att handla, skjutsa mig, etc.
Senast redigerad av Hegamon 2025-10-05 kl. 23:05.
Citera
2025-10-06, 06:20
Medlem
Purpurhaegers avatar
https://maps.app.goo.gl/fMEJKAJBZgdy1C3w5 Här?
Senast redigerad av Purpurhaeger 2025-10-06 kl. 06:31.
Citera
2025-10-06, 10:05
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
https://maps.app.goo.gl/fMEJKAJBZgdy1C3w5 Här?

Ja, där ville poliserna köra.
Citera
2025-10-09, 20:22
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Då ska de väl åka runt i civilbil, civilklädda och ge fan i att bryta mot trafikreglerna vilket kan leda till vägilska och tutande som definitivt drar till sig onödig uppmärksamhet.
Det kan handla om att polisen vill att någon ska känna sig övervakad. De gör så ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in