2025-10-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Det är extremt enkelt att identifiera prisbubblor. Tusentals människor gjorde det innan bostadsbubblan kraschade 2007/8.

Drt är väl dokumenterat att nästan alla såg att det var en bubbla.

https://m.fark.com/comments/1825256/...housing-bubble

Oh, and for everyone that said "No, the bubble won't burst." or "It might correct, but it won't be major." I have these words for you:

"There will always be a market for high technology!"
"Yeah, the stocks may dip, but I don't really see there being much drop in demand for Internet companies!"

Look at interest only mortgages that people have that will amortize in the next 2-5 years, look at people overextended on their housing payments in the first place. Look at housing prices fueled by speculative investment purchases rather than real supply and demand. Look at rising interest rates and pushes to revamp Fannie Mae/Freddie Mac lending regulations to prohibit the free-wheeling mortgages that are going out now.

And then you will see why that 3/4 of a million dollar house your friend just bought on an interest only loan with half their paycheck will result in a foreclosure as soon as time comes to pay the principle.

Från 2005.

Det är extremt enkelt att identifiera bostads bubblor, vilket vi gjort i denna tråd.

Det finns fortfarande förnekare som idioten flanders men bubblan har börjat pysa och snart spricker den. Senast 2027.
Kan du länka, eller visa hur man räknar ut att det är eller varit en bubbla?

Om det är enkelt borde det ha gjorts. Men jag kan inte påminna mig att jag sett någon göra det.
Citera
2025-10-05, 22:03
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Kan du länka, eller visa hur man räknar ut att det är eller varit en bubbla?

Om det är enkelt borde det ha gjorts. Men jag kan inte påminna mig att jag sett någon göra det.
Hela grejen med en bubbla är att det är iprincip omöjligt att visa förrän bubblan spricker.
Citera
2025-10-05, 22:17
Medlem
mardukblondass avatar
Vad kostade ett hus att bygga 2011? Tror inte man går med vinst om man säljer till utgångspriset 1,5.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5...en-78-21623312
Citera
2025-10-05, 22:22
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det låter väl inte omöjligt med två bra löner.
Omöjligt är det så klart inte, men vi kan nog konstatera väldigt snabbt att det är ytterst få familjer som är kapabla till att åstadkomma detta med barn.
Citera
2025-10-05, 22:52
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Din nolla, byt inte ämne mitt i. Jag svarade på ditt inlägg, sen är det tydligen helt ointressant för att du får se hur skevt du tänker.

Prata inte strunt. Som du ser skrev jag samma sak i mitt första inlägg i ärendet.
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Varför sitter dom fast? Treor och fyror och femmor har ju även dom fallit i pris. Så länge man är på väg uppåt i bostadskarriären är fallande priser knappast någon nackdel.

Fakum kvarstår. Du har inte fattat att lägre priser gynnar de som byter upp sig och missgynnar de som säljer stort och flyttar till mindre. Din misslyckade exempelfamilj som belånat sig bortom sans och vett — och dessutom tydligen är oförmögna att spara ihop nya pengar — ändrar inte elementära fakta.
Citera
2025-10-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Prata inte strunt. Som du ser skrev jag samma sak i mitt första inlägg i ärendet.

Fakum kvarstår. Du har inte fattat att lägre priser gynnar de som byter upp sig och missgynnar de som säljer stort och flyttar till mindre. Din misslyckade exempelfamilj som belånat sig bortom sans och vett — och dessutom tydligen är oförmögna att spara ihop nya pengar — ändrar inte elementära fakta.

Nolla. Exakt detta jag motbevisade sen försöker du bta ämne.

Nej att tappa en miljon i kapital gynnar inte de som vill byta upp sig.
Citera
2025-10-06, 00:31
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Nolla. Exakt detta jag motbevisade sen försöker du bta ämne.

Nej att tappa en miljon i kapital gynnar inte de som vill byta upp sig.

Jo, generella prisnedgångar gynnar de flesta som vill byta upp sig. Ett lättbegripligt och logiskt faktum som inte motbevisas av att något överbelånat undantag som förköpt sig missar möjligheten.

Nästan lite kusligt att du inte begriper att en minskad prisskillnad medför en mindre utgift — inte för alla men för majoriteten.
Citera
2025-10-06, 00:41
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det låter väl inte omöjligt med två bra löner.

Hur är det ens svårt? Jag är singel ~30 och sparade 18k per månad förra året, 19k i år, är man två högutbildade människor med bra jobb är det inga som helst problem.

Jag noterar även att namnen i den här tråden är samma namn som 2015 satt i den förra tråden och gapade sig hesa om att nu skall marknaden allt krascha. Samma människor sitter och skriker om att börsen är för dyr och att de inte ägt aktier de senaste 10 åren för att allting är för dyrt.

Citera
2025-10-06, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Slog lite på ovan med AI för jag tryckte det var intressant. Ni har alltså sparat ~20 lax i månaden med familj och kids sedan 2017 om jag fattat saken rätt?

En bit över 20, inga problem när brutto för familjen ligger på runt 100-150k/månad och det i sig är absolut inget ovanligt i Stockholm.

Citat:
Omöjligt är det så klart inte, men vi kan nog konstatera väldigt snabbt att det är ytterst få familjer som är kapabla till att åstadkomma detta med barn.

Ja det är rätt stor skillnad på att ha 3 st ungdomar 14 till 19 och en bäbis under ngt år. Hade jag däremot haft dom tidgigare nämnda ungdomarna hade det absolut inte varit något problem att spara så mkt + jag hade inte behöver hänga i den här tråden utan hade redan då sen flera år tillbaks bott i en fin villa i smedslätt.
Citera
2025-10-06, 01:47
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
En bit över 20, inga problem när brutto för familjen ligger på runt 100-150k/månad och det i sig är absolut inget ovanligt i Stockholm.

Ja det är rätt stor skillnad på att ha 3 st ungdomar 14 till 19 och en bäbis under ngt år. Hade jag däremot haft dom tidgigare nämnda ungdomarna hade det absolut inte varit något problem att spara så mkt + jag hade inte behöver hänga i den här tråden utan hade redan då sen flera år tillbaks bott i en fin villa i smedslätt.
150k i månaden är en ganska bra bit över medellönen även i Stockholm. Hur som helst grattis på att kunna spara så mycket. Du tillhör likväl minoriteten. Bebisar kan också bli dyra. Särskilt om dom inte tar modersmjölk och/eller gillar dyr välling.
Citera
2025-10-06, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Hela grejen med en bubbla är att det är iprincip omöjligt att visa förrän bubblan spricker.

Det finns spöken överallt. Men hela grejen är att det är omöjligt att visa
Citera
2025-10-06, 07:19
Medlem
Citat:
Slog lite på ovan med AI för jag tryckte det var intressant. Ni har alltså sparat ~20 lax i månaden med familj och kids sedan 2017 om jag fattat saken rätt?

Vad är så svårt med det? Två medellöner i Sthlm a typ 50k ger 79k efter skatt.

Personen i fråga har köpt en bostad för 3,1 msek. Låt oss säga en avgift på 4k. Snittränta 2% efter avdrag är 3k per månad. Ink lite drift är kostnaden för boendet 8k i månaden. Amortering är sparande så det ingår inte.

Varför skulle man behöva bränna 71k varje månad efter att boendet är betalt? Även med barn är det en rätt hiskelig summa. Måste man köpa ny wt-70 tums tv ala Slemhog varje månad? Köra runt i två Teslor model Y? Äta alla familjens måltider på restaurang? Röka 6 pack cigg om dagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in