2025-10-05, 13:30
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Noterar att den här tråden startats 2020. Blåsningarna den handlade om från början kom före hans bästa youtube-år (2021).

Allt han hade behövt göra är alltså att inte sexualisera barn i sina youtubevideor så hade han kunnat dra in typ 200 lax i månaden på kanalen och allt runt omkring. Betalat någon ett par tusenlappar i kvartalet för att fixa med bokföringen och därmed korrekt skatt och moms. Kvar efter blir nästan 100 000 i månaden rakt in på kontot sedan.

Men nej, så bra liv ska vi inte ha tyckte Pontus. Det är för mycket begärt att fixa dom två sakerna: inte prata sex med barn och inte bokföra företagets inkomster. Skillnaden på lyxliv och total ruin.
Tror ändå inte han hade varit särskilt stor länge.

Han var tidig med sin form av content, men allt var plankat av utländska kreatörer och det hade säkert andra gjort senare. De barn som det hela riktade sig mot hade tappat intresset med åldern så han hade hela tiden varit tvungen att få in nya yngre tittare och med tiden har det kommit mer och mer konkurrens om tittarna.

Sen är 200 lax fakturerat från företag samma som 100 lax till privat konto om du ska skatta enligt regler. 200 lax in betyder att 160 lax inkomst och 40 lax momsskuld. Ska du sedan betala ut dessa 160 lax i lön så går ~40 lax i sociala avgifter, 120 lax kvar att ge ut. Växjö har 34% kommunalskatt och på den här tiden var det 25% statlig skatt för såhär stora inkomster, 59% total på den högre delen av inkomsten så strax över 50 skattade lax på eget konto. Och då har du inte avsatt något till pension, men PR känns å andra sidan inte som en person som skulle göra det. 50 lax ut efter skatt är mer än de flesta men man har några gyllene år och sedan ska man leva på räntorna och då är det ganska skralt.

Är ungefär i nivå med vad egenkonsulter drar in i mjukvarubranchen men de kan ju fakturera på det sättet under stor del av hela arbetslivet.
Citera
2025-10-05, 16:02
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nationalizten88
Knappast på topp, mer kommer garanterat. När skatteverket är klar med Pontus kommer Föräldrarnas bidragsbrott samt skattebrott upp på agendan. Återbetalning till försäkringskassan antagligen omprövning av sjukbidrag, stämplar farsan så kommer även han kastas in i utredningskvarnen. Ej redovisade inkomster m.m avstängning och utförsäkrad.

Om dom ska leva så blir det socbidrag, men då kommer dom få avslag p.g.a. för höga inkomster tidigare, tvångsförsäljning av huset en sunkig 3:a i förorten om det nu finns något sådat i området i värsta fall tvångsförflyttade a'la social dumpning.

Tänk hur allt hade varit annorlunda om PR och hans mor hade haft ett uns moral och agerat just. Då hade nog denna karusell aldrig ens uppstått, och han hade med största sannolikhet än i dag fått syssla med inkomstbringande videoproduktion. Men girighetens ansikte tog över - i stället för att återbetala en handfull oförstående socialbidragstagande familjer, valde han och hans mor att likt Gollum sitta och trycka på pengarna, utifrån devisen att föräldrarna får skylla sig själva eftersom de inte hade koll på sina barn. Ironin i det hela ligger i att det kanske inte rörde sig om mer än 10–15 000 kr totalt, som PR hade behövt återbetala för att få detta ur världen. En piss i havet, om man jämför med hans övriga inkomster. Men PR och hans mor är vuxna människor, och som vuxen måste man vara beredda på att ta konsekvenserna av sina vägval. Denna historia är ett typexempel detta.

/AI
Senast redigerad av immenhusen 2025-10-05 kl. 16:15. Anledning: Tillägg.
Citera
2025-10-05, 21:47
Medlem
Vickilems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vegvisir
fup : https://gofile.io/d/0ApMR0

kastar med 2 andra sidor om första sidan inte funkar.

https://hexload.com/tf6l30r4h18o

https://fileditchfiles.me/file.php?f...VagfPRZRlM.pdf
Det är nog Pontus som rapporterar filerna för att FUP ska tas bort från nätet.
Sök på "Pontus Rasmusson FUP" på google så hittar man FUP
Citera
2025-10-05, 22:07
Medlem
Hirdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vickilem
Det är nog Pontus som rapporterar filerna för att FUP ska tas bort från nätet.
Sök på "Pontus Rasmusson FUP" på google så hittar man FUP

Kanske, men skulle nog även kunna vara Krimfup.
Citera
2025-10-06, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Mina två favoritsaker från FUP är:

1. Pontus nästan hotar skatteverket och säger att dom är lata?

2. Den här roliga reality-checken från polisförhören två år senare:

Hur ställer du dig till att betala företagsboten?
P säger att det är ytterligare böter men han säger att han betalar den.

P tillfrågas om han är villig att motta ett strafföreläggande och han säger att han är positiv om summan är rimlig.

6 TALAN OM FÖRETAGSBOT
Det yrkas att tingsrätten ålägger Enskild näringsverksamhet företagsbot om 1 000 000 kronor.

Bubblare-favorit är att Carina klickat telefonsamtalet från utredaren hos Ekobrottsmyndigheten när dom ring henne och vill nå Ponuts.

Allt detta är guld men när han refererar till Skatteverket som en "så pass välkänd myndighet"...
Citera
2025-10-06, 21:10
Medlem
nationalizten88s avatar
Hur kollar man upp när förhandlingen blir? Kollar på veckans förhandlingar på Växjö tingsrätt ser inget denna veckan, någon som har koll och tänker gå?

Och tror vi att han vill ha stängda dörrar p.g.a sitt kändisskap.
Citera
2025-10-06, 23:51
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nationalizten88
Hur kollar man upp när förhandlingen blir? Kollar på veckans förhandlingar på Växjö tingsrätt ser inget denna veckan, någon som har koll och tänker gå?

Och tror vi att han vill ha stängda dörrar p.g.a sitt kändisskap.

Han har inte möjlighet att välja det. Det är liksom inte valfritt. Men vill, vill han nog
Citera
2025-10-07, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Detta stämmer inte, alla har rätt att begära ut handlingar, även i elektroniskt format. I de fall du begär ut mer än tio handlingar eller att handlingen inte finns inskannad/elektroniskt format begär man ut en kostnad.

Utgivningsbevis kan behövas ifall du begär ut en större mängd handlingar och är ett företag.
Det stämmer att de kräver utgivningsbevis, det gjorde de av mig. Förmodligen för att hindra spridning av personuppgifter/FUP:ar. Sen om det är tillåtet att ställa sådant krav ställer jag mig tveksam till.
Citera
2025-10-07, 16:01
Medlem
Waldorfnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledningscentralen
Det stämmer att de kräver utgivningsbevis, det gjorde de av mig. Förmodligen för att hindra spridning av personuppgifter/FUP:ar. Sen om det är tillåtet att ställa sådant krav ställer jag mig tveksam till.
Det borde gå att överklaga beslutet till förvaltningsrätten.
Citera
2025-10-07, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldorfnisse
Det borde gå att överklaga beslutet till förvaltningsrätten.
Kan ge det ett försök, men då de inte är skyldiga att lämna ut handlingar elektroniskt så har jag tyvärr inte så stora förhoppningar. Men skulle vara intressant att se vad högre instans säger.
Citera
2025-10-07, 23:15
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledningscentralen
Kan ge det ett försök, men då de inte är skyldiga att lämna ut handlingar elektroniskt så har jag tyvärr inte så stora förhoppningar. Men skulle vara intressant att se vad högre instans säger.

Det verkar skilja sig mellan de olika tingsrätterna (konstigt nog). Tingsrätten närmast mig är det bara att mejla till och får alltid tillbaka FUP, eller vad man nu vill begära ut, som PDF kostnadsfritt. Nu begär jag bara ut en handfull per år. Kanske annat om man spammar dem med begäranden.
Citera
2025-10-08, 21:08
Medlem
Läste idag om en som får 6 månaders fängelse för att inte ha lämnat in underlag för två räkenskapsår, där det saknats underlag för 400 000 kr.

Vad tror ni han får för straff?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in