2025-10-05, 21:46
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Okay Låter som att du bygger muskler eller nåt. Har en polare som äter lika mycket. Han drar även i sig typ 17 ägg då och då. Och 6 köttfärspajer och proteinpulver, och mkt annat. Väger väl uppåt 170 kg nu. Alla hans pengar går åt till mat.
lägger väl 50-100kr om dagen på mat.

Utom helgen, då lyxar jag till det lite.
Citera
2025-10-05, 22:07
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
lägger väl 50-100kr om dagen på mat.

Utom helgen, då lyxar jag till det lite.
Jag ligger däromkring också. Men kött kan vara dyrt ibland. Men lagar man maten själv blir det mycket billigare.
Citera
2025-10-05, 22:24
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De har säkert tänkt mycket, mest på klimatet, däremot har de inte fördjupat sig i hur en kropp fungerar och vad den behöver för att vara frisk.
Mm, mycket smalt fokus.

Att olika människor har rätt olika behov beroende på generna, det har man nog inte funderat på. Jag som varit allergisk hela livet har noterat att forskare och kostrådgivare för det allra mesta rekommenderar någon slags genomsnittligt optimal kost för en genomsnittlig människa.

Jag har ibland frågat både forskare och kostrådgivare, och utan undantag har de blivit tagna på sängen.

Idag känner man till en och annan gen som har påverkan på hur kroppen tål och reagerar på olika livsmedel. T ex att folk med en viss gen har ökad risk för att få blodproppar om de äter mat med mycket K-vitamin. Men sannolikt kommer man att upptäcka mångdubbelt fler.
Citera
2025-10-05, 22:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Mm, mycket smalt fokus.

Att olika människor har rätt olika behov beroende på generna, det har man nog inte funderat på. Jag som varit allergisk hela livet har noterat att forskare och kostrådgivare för det allra mesta rekommenderar någon slags genomsnittligt optimal kost för en genomsnittlig människa.

Jag har ibland frågat både forskare och kostrådgivare, och utan undantag har de blivit tagna på sängen.

Idag känner man till en och annan gen som har påverkan på hur kroppen tål och reagerar på olika livsmedel. T ex att folk med en viss gen har ökad risk för att få blodproppar om de äter mat med mycket K-vitamin. Men sannolikt kommer man att upptäcka mångdubbelt fler.

Kan säkert finnas variationer men i grunden är animalier högst sannolikt hälsosammare än vegetabilier för kroppen.

Jag känner inte till en enda sjukdom som orsakats av kött, däremot en mängd metabola sjukdomstillstånd orsakade av kolhydrater.
Citera
2025-10-05, 22:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Okay Låter som att du bygger muskler eller nåt. Har en polare som äter lika mycket. Han drar även i sig typ 17 ägg då och då. Och 6 köttfärspajer och proteinpulver, och mkt annat. Väger väl uppåt 170 kg nu. Alla hans pengar går åt till mat.

Då är han ganska dum. Eller fattig. Går att bygga muskler på en låg budget.
Citera
2025-10-05, 22:52
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Då är han ganska dum. Eller fattig. Går att bygga muskler på en låg budget.
Okej jag vet inte exakt så mycket om sånt här. Men han lägger iaf ca 6900 kr i månaden på mat och kosttillskott. Sa han nyligen i telefon. Han har som mål att bli störst i stan. Eller så strong man skulle han satsa på. Allt verkade så överdrivet, åt 25 ggr dagsdos av D vitamin och 3000 mg C vitamin. Och de va en herrans massa annat också. Kan inte vara bra för hälsan ju. Han är inte deffad eller så, utan ser mera ut som en stor släggkastare. Enormt grov.
Citera
2025-10-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Det vet vi inte alls, din byfåne.

Åhfan, då har du lärt dig det idag. Vet inte vilken av alla studier jag ska hänvisa till då det är så jävla självklart enligt vetenskapen men du kommer oavsett förneka dom alla och hänvisa till leverkungen eller vad fan han på tiktok hette så ser inte helt poängen ; )
Citera
2025-10-05, 23:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Okej jag vet inte exakt så mycket om sånt här. Men han lägger iaf ca 6900 kr i månaden på mat och kosttillskott. Sa han nyligen i telefon. Han har som mål att bli störst i stan. Eller så strong man skulle han satsa på. Allt verkade så överdrivet, åt 25 ggr dagsdos av D vitamin och 3000 mg C vitamin. Och de va en herrans massa annat också. Kan inte vara bra för hälsan ju. Han är inte deffad eller så, utan ser mera ut som en stor släggkastare. Enormt grov.

Om man äter ute ofta så är det en normal budget. Om man lagar sin egen mat så klarar man sig på under hälften.
Citera
2025-10-05, 23:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Att man skulle dö i hjärtinfarkt av några ägg, socialstyrelsen rekommenderar 6-8 skivor bröd om dagen.

Ja, det är bra argument för att lägga ner ett antal myndigheter som bara håller på med aktivistiskt trams.

Stat och myndigheter har inte någon som helst rätt att lägga sig i mitt privatliv på det sättet så länge landet inte är en kommunistisk diktatur där sånt förekommer. Fast vi kanske redan är där...

Socialstyrelsen har inte rekommenderat 8 skivor bröd. Du lever med Mandela effekten.
Citera
2025-10-05, 23:31
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Socialstyrelsen har inte rekommenderat 8 skivor bröd. Du lever med Mandela effekten.
Det var ett meme som många hade på kylskåpet i köket under den tiden då Mandela satt i fängelse.
Citera
2025-10-05, 23:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
300 gram i veckan. Delat med sju dagar blir 42,8 gram om dagen.

Fast nu tänker du inte riktigt till. Skolelever går max fem dagar i veckan. Ibland färre. Dessutom är det många lov.

Så siffran blir högre än så. Säkert det dubbla för just skolungdomar.
Citera
2025-10-05, 23:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det var ett meme som många hade på kylskåpet i köket under den tiden då Mandela satt i fängelse.

Ja många trodde då och en del fortfarande att det var Socialstyrelsen råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in