2025-10-05, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steven.Seagal
Ja jag kan hitta det där, okey så det är bara en prognos bara vad jag får betala i skatt på deklarationen, vad är det för skatt vinstskatt eller vadå? Sen har du ju chablonavdrag också, verkar krångligt detta.
Jag redigerade mitt inlägg och lade till lite om schablonmetoden inklusive länk.

Kan vi få svar på vad det är för typ av aktie?
Citera
2025-10-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag redigerade mitt inlägg och lade till lite om schablonmetoden inklusive länk.

Kan vi få svar på vad det är för typ av aktie?

Hur menar du vilken typ av aktie?
Citera
2025-10-05, 14:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ja tanken finns, men grejen är vilken summa jag får av dessa två 795 068,25 SEK/ 546 364,56 SEK om den andra summan är en prognos bara?

Lägg en säljorder men godkänn den inte, då brukar det stå hur mycket man kommer få.

Praxis för vanliga noterade aktier är att man får betala in vinstskatten själv men att banken drar 30% skatt på aktieutdelningar man får.
Citera
2025-10-05, 14:55
Medlem
Citat:
Hur menar du vilken typ av aktie?
Om den är publik eller inte. Menar egentligen "listad på en reglerad marknadsplats, som en börs". Kan du hitta aktien här? https://www.di.se/bors/
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-05 kl. 14:59.
Citera
2025-10-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Praxis för vanliga noterade aktier är att man får betala in vinstskatten själv men att banken drar 30% skatt på aktieutdelningar man får.
30% på reavinsten.
Citera
2025-10-05, 15:00
Medlem
Citat:
Lägg en säljorder men godkänn den inte, då brukar det stå hur mycket man kommer få.

Tack för infot.

Citat:
Om den är publik eller inte. Menar egentligen "listad på en reglerad marknadsplats, som en börs".

Ja det är börsnoterat ett stort företag i hela världen.
Citera
2025-10-05, 15:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
30% på reavinsten.

Ja men vad var det jag skrev egentligen?
Det du skrev är ju inget svar på det jag skrev.

Jag skrev att banker generellt drar av och betalar in skatt som ska betalas för aktieutdelningar men att man själv måste betala in reavinstskatt man blir skyldig efter försäljning av aktier.
Citera
2025-10-05, 15:02
Medlem
Citat:
Då kan du använda dig av schablonmetoden. Ingen skatt dras innan du säljer. När du säljer kommer Swedbank dra 30% skatt på din vinst, men när du deklarerar kan du alltså ändra till schablonmetoden för att på så sätt få tillbaka lite av vad du betalat i skatt. Detta förutsatt att du har ett AF, vilket är mest troligt.
Citera
2025-10-05, 15:04
Medlem
Citat:
Ja men vad var det jag skrev egentligen?
Det du skrev är ju inget svar på det jag skrev.

Jag skrev att banker generellt drar av och betalar in skatt som ska betalas för aktieutdelningar men att man själv måste betala in reavinstskatt man blir skyldig efter försäljning av aktier.
Du skrev,
Citat:

Vilket i och för sig är korrekt, men frågan gäller försäljning av aktier.
Citera
2025-10-05, 15:06
Medlem
Citat:
Då kan du använda dig av schablonmetoden. Ingen skatt dras innan du säljer. När du säljer kommer Swedbank dra 30% skatt på din vinst, men när du deklarerar kan du alltså ändra till schablonmetoden för att på så sätt få tillbaka lite av vad du betalat i skatt. Detta förutsatt att du har ett AF, vilket är mest troligt.

Tack, de enda jag behöver göra då år bara att sälja rakt av allt om jag vill, sen deklarera och använda mig av schablonavdraget, om jag säljer i år.Då ska jag deklarera sen till våren.Eller är det bättre att vänta till Januari 2026, då kommer kvarskatten 2027?
Citera
2025-10-05, 15:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tack för infot.

Du har ingen belåning av dina aktier hos Swedbank eller andra lån där? Det skulle kunna ge två olika belopp, så är det hos tex Avanza.

Teorin att det lägre beloppet skulle vara ett nettobelopp du får om du säljer verkar enligt mig mindre sannolikt, der är ju inte en 30% när man räknar, om om det skulle vara 30% så skulle det ju innebära att anskaffningsvärdet i princip var noll och då skulle ju skatten pga schablonmetoden bli 24% av det högre beloppet och inte 30%
Citera
2025-10-05, 15:12
Medlem
Citat:
Tack, de enda jag behöver göra då år bara att sälja rakt av allt om jag vill, sen deklarera och använda mig av schablonavdraget, om jag säljer i år.Då ska jag deklarera sen till våren.Eller är det bättre att vänta till Januari 2026, då kommer kvarskatten 2027?
Du lär inte få någon kvarskatt gällande aktierna eftersom banken drar skatten. Och om du använder dig av schablonmetoden kommer du snarare att få tillbaka på skatten.

Jag skulle ha sålt nu och tagit hem den ganska fina vinsten. Ska du sedan köpa nya aktier, så rekommenderar jag ett isk. Där betalar du lite varje år för hur mycket du har på kontot, och slipper den trista K4:an. Rena nischbanker som Avanza, Nordnet och Montrose är lite roligare och oftast mer lättöverskådliga när man vill göra aktieaffärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in