Citat:
Ursprungligen postat av
Steven.Seagal
Hej!
Jag har en portfölj med aktier hos Swedbank 795 068,25 SEK och skatten är avdragen där redan, de måste ju vara 30% för de står 546 364,56 SEK under, om jag skulle sälja allt.
Har haft en tanke att sälja alla snart och jag undrar om jag är på rätt bana, hur lång tid tar det att sälja dessa, en till två dagar eller? Jag har haft dessa sen början på 90 talet..
hur ska jag deklarera detta sen K4 blankett vet jag men, är det 20% schablonavdrag på vinsten bara sen? eller är det mer i procent? Kommer kvarskatten på 20% sen i kvarskatt nästa år, om jag säljer innan året är slut?
Skatten på AF dras först när du säljer. Om du har ett ISK dras ingen skatt, utan den betalar du själv varje år, den brukar ligga på en procent av ditt aktiekapital. Om du haft ditt konto så länge som du skriver, och inte bytt, så är det högst troligt ett AF du har.
Kanske Swedbank har någon funktion där de beräknar vad din skatt skulle bli?
På ett AF betalar du 30% skatt på vinsten. Det rapporteras till Skattemyndigheten, och du tar upp inköpspris och försäljningspris på en K4. Swedbank drar skatten.
Att sälja en aktie går på sekunden, förutsatt att någon betalar priset du begär. Pengarna bör hamna på ditt konto direkt. Är det fonder så tar det några dagar.