• 1
  • 2
2025-10-05, 13:38
Medlem
Hej!

Jag har en portfölj med aktier hos Swedbank 795 068,25 SEK och skatten är avdragen där redan, de måste ju vara 30% för de står 546 364,56 SEK under, om jag skulle sälja allt.
Har haft en tanke att sälja alla snart och jag undrar om jag är på rätt bana, hur lång tid tar det att sälja dessa, en till två dagar eller? Jag har haft dessa sen början på 90 talet..

hur ska jag deklarera detta sen K4 blankett vet jag men, är det 20% schablonavdrag på vinsten bara sen? eller är det mer i procent? Kommer kvarskatten på 20% sen i kvarskatt nästa år, om jag säljer innan året är slut?
Senast redigerad av Steven.Seagal 2025-10-05 kl. 13:41.
Citera
2025-10-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steven.Seagal
Hej!

Jag har en portfölj med aktier hos Swedbank 795 068,25 SEK och skatten är avdragen där redan, de måste ju vara 30% för de står 546 364,56 SEK under, om jag skulle sälja allt.
Har haft en tanke att sälja alla snart och jag undrar om jag är på rätt bana, hur lång tid tar det att sälja dessa, en till två dagar eller? Jag har haft dessa sen början på 90 talet..

hur ska jag deklarera detta sen K4 blankett vet jag men, är det 20% schablonavdrag på vinsten bara sen? eller är det mer i procent? Kommer kvarskatten på 20% sen i kvarskatt nästa år, om jag säljer innan året är slut?
Skatten på AF dras först när du säljer. Om du har ett ISK dras ingen skatt, utan den betalar du själv varje år, den brukar ligga på en procent av ditt aktiekapital. Om du haft ditt konto så länge som du skriver, och inte bytt, så är det högst troligt ett AF du har.

Kanske Swedbank har någon funktion där de beräknar vad din skatt skulle bli?

På ett AF betalar du 30% skatt på vinsten. Det rapporteras till Skattemyndigheten, och du tar upp inköpspris och försäljningspris på en K4. Swedbank drar skatten.

Att sälja en aktie går på sekunden, förutsatt att någon betalar priset du begär. Pengarna bör hamna på ditt konto direkt. Är det fonder så tar det några dagar.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-05 kl. 13:59.
Citera
2025-10-05, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Skatten på AF dras först när du säljer. Om du har ett ISK dras ingen skatt, utan den betalar du själv varje år, den brukar ligga på en procent av ditt aktiekapital. Om du haft ditt konto så länge som du skriver, och inte bytt, så är det högst troligt ett AF du har.

Kanske Swedbank har någon funktion där de beräknar vad din skatt skulle bli?

På ett AF betalar du 30% skatt på vinsten. Det rapporteras till Skattemyndigheten, och du tar upp inköpspris och försäljningspris på en K4.

Att sälja en aktie går på sekunden, förutsatt att någon betalar priset du begär. Pengarna bör hamna på ditt konto direkt. Är det fonder så tar det några dagar.

Så här står det i internetbanken i mina dokumet och portföljen, de nedersta är väl hur mycket jag får utbetalt och skatten är väl dragen redan?

https://ibb.co/1tW5MTVS
Citera
2025-10-05, 14:09
Medlem
Citat:
Så här står det i internetbanken i mina dokumet och portföljen, de nedersta är väl hur mycket jag får utbetalt och skatten är väl dragen redan?

https://ibb.co/1tW5MTVS
Om du köpte dina aktier för 10000 sek så kan beloppen du nämner stämma. Men som sagt, ingen skatt dras innan du har sålt. Var skulle de ta de pengarna ifrån? Dessutom kan de inte sia om framtiden och veta hur mycket du ska skatta om du säljer om en månad. Det kan både bli mer eller mindre.

Så om du inte sålt är det vad Swedbank skulle dra om du sålde nu.
Citera
2025-10-05, 14:16
Medlem
Citat:
Om du köpte dina aktier för 10000 sek så kan beloppen du nämner stämma. Men som sagt, ingen skatt dras innan du har sålt. Var skulle de ta de pengarna ifrån? Dessutom kan de inte sia om framtiden och veta hur mycket du ska skatta om du säljer om en månad. Det kan både bli mer eller mindre.

Så om du inte sålt är det vad Swedbank skulle dra om du sålde nu.

Ja Swedbank har dragit skatten redan som jag fattar rätt 795 068,25 SEK 546 364,56 SEK De är vinstandelar från ett företag som jag har haft sen början på 90 talet vi fick dessa i Aktier.
Citera
2025-10-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ja Swedbank har dragit skatten redan som jag fattar rätt 795 068,25 SEK 546 364,56 SEK De är vinstandelar från ett företag som jag har haft sen början på 90 talet vi fick dessa i Aktier.
Om det är aktier du har i ett AF, så kan de inte ha dragit någon skatt. Varifrån menar du att de har fått dessa pengar? Och hur visste de att du tänkt sälja nu?

Är det ett publikt AB? Vad är det för företag? Hur många aktier har du? Om det inte är publikt så kan det ta ett tag att göra en affär klar.
Citera
2025-10-05, 14:31
Medlem
Citat:
Om det är aktier du har i ett AF, så kan de inte ha dragit någon skatt. Varifrån menar du att de har fått dessa pengar? Och hur visste de att du tänkt sälja nu?

Är det ett publikt AB? Vad är det för företag? Hur många aktier har du? Om det inte är publikt så kan det ta ett tag att göra en affär klar.

Portföljförteckningen uppdateras varje månad och där står beloppen och dåvarande aktiekursen, jag har 2831 stycken aktier där, jag vill tyvärr inte nämna företaget.Jag tänkte att om jag säljer någongång då är det väl bara att fylla i K4 och schablonavdraget? Kvarskatten kommer sen efter ett år.
Senast redigerad av Steven.Seagal 2025-10-05 kl. 14:38.
Citera
2025-10-05, 14:38
Medlem
Citat:
Portföljförteckningen uppdateras varje månad och där står beloppen och dåvarande aktiekursen, jag har 2831 stycken aktier där, jag vill tyvärr inte nämna företaget.
Normalt, exempelvis hos Avanza, uppdateras det på sekunden. Är det ett publikt bolag du har? Kan du hitta det bland börskurserna? https://www.di.se/bors/

Och som sagt, jag tror siffrorna du fått är en prognos för vad du kommer få betala i skatt om du säljer just nu. Inte att någon skatt är dragen, för åter igen - var skulle de få dessa pengar ifrån? Och hur kan de veta när du ska sälja?

Sedan en liten not. Om det är publika ab (noterade aktier) som du köpt så billigt som det verkar, kan det vara fiffigt att använda sig av schablonmetoden för att minska din skatt med ett gäng tusenlappar. Det gör du vid deklarationen.
Du får använda metoden bland annat om du har sålt marknadsnoterade aktier eller marknadsnoterade aktieindexobligationer. Du får normalt inte använda metoden på onoterade aktier eller andra onoterade delägarrätter.
https://www.skatteverket.se/privat/s...c048fa7bc.html
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-05 kl. 14:45.
Citera
2025-10-05, 14:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Fast vinstandelarna kan är sannolikt från ett onoterat bolag / småbolag. Dethär verkar snårigt.
Vi vet för lite bskgrundsfakta för att kunna svara.
Citera
2025-10-05, 14:44
Medlem
Citat:
Normalt, exempelvis hos Avanza, uppdateras det på sekunden. Är det ett publikt bolag du har? Kan du hitta det bland börskurserna? https://www.di.se/bors/

Och som sagt, jag tror siffrorna du fått är en prognos för vad du kommer få betala i skatt om du säljer just nu. Inte att någon skatt är dragen, för åter igen - var skulle de få dessa pengar ifrån? Och hur kan de veta när du ska sälja?

Ja jag kan hitta det där, okey så det är bara en prognos bara vad jag får betala i skatt på deklarationen, vad är det för skatt vinstskatt eller vadå? Sen har du ju chablonavdrag också, verkar krångligt detta.
Citera
2025-10-05, 14:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Portföljförteckningen uppdateras varje månad och där står beloppen och dåvarande aktiekursen, jag har 2831 stycken aktier där, jag vill tyvärr inte nämna företaget.Jag tänkte att om jag säljer någongång då är det väl bara att fylla i K4 och schablonavdraget? Kvarskatten kommer sen efter ett år.

Det är bara att sälja och sedan kommer Skatteverket mer eller mindre i klartext tala om för dig vad de vill veta.
Citera
2025-10-05, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är bara att sälja och sedan kommer Skatteverket mer eller mindre i klartext tala om för dig vad de vill veta.

Ja tanken finns, men grejen är vilken summa jag får av dessa två 795 068,25 SEK/ 546 364,56 SEK om den andra summan är en prognos bara?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in