2025-10-05, 10:50
Medlem
När man läser om alla våldsdåd som begås av invandrare är det nära till hands att tänka på utvisning av alla icke etniska svenska medborgare.

Men.

Detta är kortsiktigt och är inte speciellt produktivt.

Sverige behöver arbetskraft och konsumtion som driver vår ekonomi.

Titta på Storbritannien. De ångrar att de gick ur EU. De har stora problem med sin ekonomi nu.

Det är en helt annan sak att vi ska bekämpa brottslighet och att ha nolltolerans mot islam.

Men i grunden är det nog bra med folk som vill komma hit och jobba.
Citera
2025-10-05, 11:21
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Det gamla Sverige får vi aldrig tillbaka. Det finns alldeles för mkt hat bland den vuxna svenska befolkningen. Jag håller med om att för stor invandring har blivit ett problem. Men jag ser också ett problem i svenskarnas beteenden. Man lär sina barn att se ner på andra. Att det är "vi och dom" Att man är bättre än andra bara för att man har mer pengar. För att få tillbaka det gamla sverige så skulle vi också behöva få tillbaka lite ödmjukhet, och omtanke om varandra. Idag så långt man tittar så ser man bara hat och hårda ord.

Finns inget hat! Det handlar om en frustration över att majoriteten har bli påtvingad sådant de absolut inte vill ha och måste dessutom betala för det samt förnedras när man klagar: ungefär som att den som begår våldtäkt anmäler offret. I en sådan situation kan man inte tala om ödmjukhet.
Citera
2025-10-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Finns inget hat! Det handlar om en frustration över att majoriteten har bli påtvingad sådant de absolut inte vill ha och måste dessutom betala för det samt förnedras när man klagar: ungefär som att den som begår våldtäkt anmäler offret. I en sådan situation kan man inte tala om ödmjukhet.

Har du läst och lyssnat på hur folk beter sig mot varandra nyligt? Och då menar jag mot andra svenskar? Vi som är "bidragstagare" och långtidssjuka får ta en hel del av detta från våra medmänniskor. Och min gissning är att det bara kommer att bli värre i ett läge där dom inte har andra att klaga på.
Citera
2025-10-05, 11:45
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Svår fråga. Lyckans idyll kanske. Men Sverige var fattigt värre före 1960.Hade varit det i några hundra år. Därav att så många åkte över till USA. Den arbetskraftsinvandring som skedde från ca 1960 var ju bra för Sverige och dess ekonomi.

Det som sabbade det var Palme (givetvis) som ca 1980 bestämde att invandring till Sverige skulle inte se till Sveriges behovs utan vara en sk humanitär sådan. Det sabbade alltet. Även om det tog ca 20 år innan den regeln verkligen fick kraft. Sossarna hindrade ju tex tusentals bulgarer att söka asyl i Sverige efter Sovjets fall just för det skulle inte gagna Sverige.

Det fetade:
Nu är jag så gammal så jag kommer ihåg 50-talet. Kommer ihåg trappuppgången i höghuset i förortens. Bara svenska namn.

Det hade börjat komma arbetskraftsinvandrare efter kriget. Många finnar till varven och finska kvinnor till textilindustrin. Italienare kom efter kriget till mekanisk industri. Dessa grupper började jobba direkt när de kom. Det var företagen som rekryterade dem hit.

Kom ihåg när jag såg den första negern i den stad jag växte upp 1961. De blev folksamling, alla ville se honom på nära håll.

Javisst, det förekom brott och misshandel. Men det var i en mycket mindre skala än nu. Vårt samhälle var homogent, de flesta levde på samma sätt och hade snarlika löner. Skillnaden i lön var mycket mindre mellan en arbetare och en direktör.

Nej, vårt samhälle var tryggt. Alla unga visste att de fick snabbt jobb och nybyggd bostad. Vi såg positivt på framtiden, USA var allas ideal-samhälle. Det här var det vi kallar ”rekordåren”.

Nedgången började på 70-talet. Vänstervågen och slutet på Vietnamkriget samt inflödet av sydamerikanska ”flyktingar” skapade spänningar i samhället.

Sedan har det bara fortsatt och blivit värre. Jordens alla parasiter och kriminella lockas till vårt land. Nu är det inte arbetskraftsinvandrare utan ”flyktingar” som direkt åker på semester till sitt hemland när de fått uppehållstillstånd.

Nej, nu skall de ut! För de som tycker det är omänskligt föreslår jag att de försöker flytta till Saudi eller någon gulfstat. Där går det inte att bli medborgare om man inte är född i någon av deras klaner.
Citera
2025-10-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

Precis så är det. Jag vill inte ha detta "nya Sverige", har aldrig velat och kommer aldrig vilja. Jag vill inte arbeta och betala skatt till ett land som genomför enorma förändringar som jag verkligen inte vill vara med på. Jag vill att våra framtida generationer ska växa upp i ett land som är bättre än det jag växte upp i och så är det absolut inte nu enligt mig.

Om båda sidorna hade kunnat få sin vilja genomförd hade jag inte kunnat bry mig mindre vad som händer på andra sidan, men detta går tyvärr bara åt ett håll där alla ska med även fast en stor grupp inte vill. Och många i gruppen som inte vill vågar inte ens prata om det.
Senast redigerad av Finporslinet 2025-10-05 kl. 11:52.
Citera
2025-10-05, 11:55
Medlem
Det jag inte begriper är varför Sverige ska ha anledning att låta invandrare som begår brott få stanna kvar i Sverige.

När man inte ens kan utvisa de kriminella, då är det stuprätt nerför.

Enligt min bedömning så lever idag ungefär 100.000 grovt kriminella i Sverige. Väldigt många är aktiva gängkriminella, men där finns också ett stort antal krigsförbrytare från olika krig som flytt till Sverige. Ungefär som när nazisterna flydde till Argentina.

Polisen får inte ens göra sitt arbete med den politik som vi haft senaste 30 åren.
Citera
2025-10-05, 11:56
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt

Jag levde under 60-talet och det var en idyll i jämförelse med idag.

Det var en tid när det fanns en folkgemenskap

Lev i din rosenröda nostalgidröm, du. Folkgemenskap? Svenskarna har aldrig varit en homogen grupp.

Men du väljer att inte nämna de många familjer med två barn, boendes i två rum och kök och utan köksfläkt och utan diskmaskin.

Du väljer att inte nämna att det var astronomiska avstånd mellan fattig och rik och att den fattige stod med ”mössan i hand” när direktören kom ut i fabriken.

Du väljer att inte nämna alla de bygg- och rivningsjobbare som fick en för tidig död p g a asbest.

Du väljer att inte nämna att det fram till 1979 var fullt lagligt att misshandla sina egna barn.

Du väljer att inte nämna…
Citera
2025-10-05, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Svår fråga. Lyckans idyll kanske. Men Sverige var fattigt värre före 1960. Hade varit det i några hundra år. Därav att så många åkte över till USA. Den arbetskraftsinvandring som skedde från ca 1960 var ju bra för Sverige och dess ekonomi.

Det som sabbade det var Palme (givetvis) som ca 1980 bestämde att invandring till Sverige skulle inte se till Sveriges behovs utan vara en sk humanitär sådan. Det sabbade alltet. Även om det tog ca 20 år innan den regeln verkligen fick kraft. Sossarna hindrade ju tex tusentals bulgarer att söka asyl i Sverige efter Sovjets fall just för det skulle inte gagna Sverige.
Vi ska dock vara ärliga med att välståndsökningen INTE har berott på att vi haft en gigantisk import av människor från mellanöstern och Afrika. Var det inte Ruist som räknade ut att från mitten på 70-talet och framåt har invandringen varit en MINUSPOST i stadsbudgeten.
Citera
2025-10-05, 12:31
Medlem
Paris24s avatar
I så fall måste hela vårdkedjan läggas ner, eftersom 60-70% av alla undersköterskor är invandrare och snart 30-40% av alla sjuksköterskor och 10-20% av alla läkare.

De som söker mest vård i Sverige är gamla helsvenska tanter.

Det är naturligtvis alla invandrare som inte JOBBAR som ska ut. Tidö-partierna är på gång med detta. Alla uppehållstillstånd kommer att omprövas och om man begått brott eller inte sköter sig ekonomiskt får man åka hem. Vänstern är f.ö. emot detta.

Massinvandringen 2015-2020 märks inte alls på de orter som jag och familjen bott i t.ex bästa adresserna i Lund Stockholm Uppsala Malmö. Så jag förutsätter att alla trådar som dessa startas av lågarbetande lågutbildade svenskar som har för låg lön för att bo fint. Men det vore mig fjärran att säga att dessa skulle skickas bort till Norrland, fast ni inte tillför samhället lika mycket som jag.

P.S. det som förstör det fina minnet av ett svenskt drömsamhälle 1960-70-80-tal är mobilen och internet. Och de amerikanska storföretag som utnyttjar dem för att ta allas tid och pengar. Barn är fler timmar med facebook än med sina föräldrar sedan 5 år. Jämfört med detta är inte invandring något problem.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-05 kl. 12:45.
Citera
2025-10-05, 12:42
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Lev i din rosenröda nostalgidröm, du. Folkgemenskap? Svenskarna har aldrig varit en homogen grupp.

Men du väljer att inte nämna de många familjer med två barn, boendes i två rum och kök och utan köksfläkt och utan diskmaskin.

Du väljer att inte nämna alla de bygg- och rivningsjobbare som fick en för tidig död p g a asbest.

Vem är du att prata om sådana familjer? Det var bara för ungarna och mamman att diska för hand... So what? Men köksfläkt har väl varit en grej väldigt länge?

Ja, samhället blir teknologiskt mer avancerat och med det inser vi en att en del tidiga grejer var mindre bra, som asbest.

En idyll betyder inte att allt är perfekt. Men att folk lever harmoniskt är en nödvändig ingrediens i en idyll.
Citera
2025-10-05, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eittol
Om vi på något sätt lyckades avlägsna alla utomeuropeiska, eller kanske ska man använda ordet icke västerländska personer inklusive deras barn.

Alla dessa människor som inte fanns i landet för cirka 40 år sedan.. som har förvandlat vårt land till oigenkännlighet.

Vad skulle hända om alla de avlägsnades från Sverige så att bara vi riktiga svenskar blev kvar.

Skulle samhället då kunna återgå till en idyll som det var på 60-talet?
Eftersom det inte finns något "riktiga svenskar", så är det bara en teoretisk tankelek. Om en sådan förändring, som du leker med tanken på, skulle ske tämligen snabbt, så skulle väldigt mycket av Sveriges samhälleliga infrastruktur haverera.

Tänk dig en bil som fungerar bra, och du plötsligt tar bort vevstakar, förgasare, avgasrör, oljetråg, spindelleder, och kylsystem. Vad händer?

Idyll på 60-talet? Nästan alla samhällsparametrar är ju tydligt bättre idag än de var på 1960-talet? Att ett land benämns som o-igenkännligt är bara en fråga om tid. Allt förändras, konstant, hela tiden. Inget förblir detsamma i något samhälle.

Människor som var födda på 1840-talet kallade ju Sverige igenkännligt år 1900, medan unga människor 1900 inte fattade vad gamlingarna gaggade om. Inte förrän dom själva, runt år 1960, inte kände igen det Sverige dom själva var vana vid, medan unga människor på 1960-talet inte fattade vad gamlingarna gaggade om. Inte dessa unga själva runt år 2020 inte kände igen det Sverige dom själva var vana vid (på 60-talet), och unga människor inte fattade vad gamlingarna gaggade om osv osv.

Så är det alltid, överallt. Allt förändras, konstant, på samma sätt som att vi alla blir äldre och förändras med, på samma sätt som att en dag aldrig kommer tillbaka igen. Man kan inte stanna tiden eller utvecklingen/förändringen.

På 1960-talet fanns varken juridiskt begrepp eller straffbarhet för våld- eller våldtäkt inom äktenskapet. Svensk lag utgick från att sexuellt umgänge inom äktenskapet var en äktenskaplig rättighet, inte en potentiell brottshandling.

En make kunde alltså inte juridiskt våldta sin maka, och juridiskt sett så var kvinnan mannens egendom. Och detta skedde i mycket högre grad än idag, delvis eftersom alkohol var mycket mer utspridd då än nu. Och kvinnor saknade rättsskydd i väldigt hög grad. Avvikelse från norm (ogifta mödrar, skilsmässa, psykisk sjukdom) var väldigt socialt stigmatiserande.

Kvinnan hade t.o.m. mannens efternamn, eftersom hon var hans egendom, och kunde inte ta banklån eller skriva kontrakt utan hans medgivande. Gifta kvinnor uppmuntrades att sluta arbeta efter barnfödsel. Förskolor fanns knappt. Föräldrar och lärare fick använda fysiskt våld som uppfostran, vilket ständigt skedde.

Abort var förbjuden utan särskilt läkarintyg, homosexualitet var officiellt klassad som psykisk sjukdom, institutionsvård och tvångssteriliseringar användes mot människor med “lösaktigt leverne” och "moralisk svaghet" (psykisk ohälsa var en en moralisk svaghet, ansåg även läkarvetenskapen). Våldsbrottsligheten var mer utbredd, även om den var mindre dödlig och rå.

Miljöskydd var nästan obefintligt. Industriavfall släpptes ut fritt, asbest användes öppet, bilavgaser reglerades inte. Arbetsskador var mycket vanliga, och skyddsregler och sjukersättning fanns inte i någon större utsträckning. Människors kunskapsmöjligheter var inte demokratiserade i någon nämnvärd grad heller.

Antibiotika och infektionskontroll tillämpades inte i särskilt hög grad, medan idag finns avancerad infektionsvård, MRSA-kontroll, och antibiotikastyrning. Vaccinationsprogram som skyddar mot dussintals sjukdomar och åkommor fanns inte, som hepatit B, HPV, Polio, och hjärtinfarkt var ofta dödlig. Idag finns ballongvidgning, bypass-kirurgi, pacemaker, stent, statiner och blodförtunnande som standard.

Kampen mot 1900-talets pest "Cancer" är flera tusen procent bättre idag. 1960-talet hade röntgen och mikroskopi. Idag finns CT, MR, PET, målstyrd strålbehandling och immunterapi som standard. Biltrafiken har fått säkerhetsbälten, krockkuddar, ABS, radar, eldrift och GPS-navigering. Flyg har blivit massresande snarare än elittransport. Rening av vatten, luft och utsläpp har minskat sjukdomar enormt mycket. Mekanisering, konstgödselkontroll och livsmedelshygien har eliminerat svält i västvärlden, och energisnåla hus, isolering, brandskydd och ventilation har gjort boende såväl hälsosammare, billigare och säkrare.

1960-talet var ingen "förlorad idyll". Det är ju bara nonsens. Det låter snarare som att du fokuserar på att "det fanns väldigt få människor med mörk hudfärg då", typ. Och således var Sverige en idyll?

Folk tycks glömma att 1960-talet var vänsterns höjdpunkt, väldigt vänster-inriktade ideal i Sverige då, som inte finns längre (vi befinner oss i högerns tid nu). På 1960-talet var arbetslöshet under 2 % krisnivå. Staten, kommunerna och industrin tog ansvar för att “alla skulle ha jobb”, och "solidarisk lönepolitik” innebar att lågavlönade fick större löneökningar än högavlönade. Inkomstskillnaderna var historiskt små. Konsum, HSB, KF och fackliga försäkringssystem spelade en större roll i vardagen än privata företag gör idag.

Staten skulle ge trygghet “från vaggan till graven”. Välfärden uppfattades som gemensam egendom. En industriarbetare kunde försörja familj, ha bil, sommarstuga och fru som hemmafru. Utbildning och boende var kraftigt subventionerade; studielån var små, bostadslån reglerade. Folk kände sina grannar. Samhället byggde mer på förtroende än övervakning.

Män arbetade, kvinnor tog hand om hem och barn - inte av vilja utan av tvångsmässig nödvändighet. Ekonomiskt jämlikt inom kärnfamiljen, men extremt ojämlikt mellan könen. Skillnaden mellan stad och landsbygd var mindre i levnadsstandard tack vare statliga utjämningssystem. Statligt reglerade hyror och kommunala bostadsbolag dominerade. Mindre konsumtionspress, färre valmöjligheter, större förutsägbarhet m.m. osv. etc.

Det här kan du inte återvända till, eftersom inget samhälle någonsin återvänder till ett tidigare stadium. Och ska du få till något snarlikt, så måste du vända hela landet väldigt långt vänsterut i politisk riktning än den stadiga höger-riktning vi har idag. Det kommer folket idag inte gå med på (dom fattar inte vad gamlingarna gaggar om).

Försök och njut av vad som är, och åkturens förtjusning genom livets olika förändringar. Du kan ju inte göra något åt det, lika lite som du kan gå tillbaka i tiden och bli yngre igen.
Senast redigerad av Robbinist 2025-10-05 kl. 13:03.
Citera
2025-10-05, 12:46
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Vem är du att prata om sådana familjer? Det var bara för ungarna och mamman att diska för hand... So what? Men köksfläkt har väl varit en grej väldigt länge?

Ja, samhället blir teknologiskt mer avancerat och med det inser vi en att en del tidiga grejer var mindre bra, som asbest.

En idyll betyder inte att allt är perfekt. Men att folk lever harmoniskt är en nödvändig ingrediens i en idyll.
Ordet Idyll förknippar jag med bluff? Det finns ingen äkta idyll. Den ultimata idyllen är Himmelriket om man är kristen. Men där får man ju allt man vill och människan är inte gjord för det. Om vi får all (snabb)mat vi vill ha så äter vi ihjäl oss.

Det bästa som finns är att lida lite grann och sedan få bort lidandet. Utan lidande ingen idyll.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-05 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in