Citat:

Ursprungligen postat av 
MagisterBister

Ja, det har du ju rätt i. Det var inte mycket på 60-talet, om ens något, som var dimensionerat för 2025. Bostäder, arbeten, transporter, livsmedel, vård, energi, vatten, avlopp, vägar, skolor - allt var dimensionerat för den tidens befolkning och deras behov. Men allt detta har vi lyckats bygga ut i takt med att att befolkningen och behoven har ökat. Och detta trots att huvuddelen av ökningen inte varit delaktig i utbyggnaden. 
Men du tänker att trots att vi lyckats dimensionera upp allting annat i samhället skulle vi inte klarat att dimensionera upp just äldrevården?

.... Och vem ska laga dina pizzor när invandrarna drar? Vem ska skura toaletter?
Nä då, jag bara skojar.
Jag levde under 60-talet och det var en idyll i jämförelse med idag. Korvgubbar på alla torg, badstränder utan dekadens, biografer där människor var tysta och det var säkert för 7-åringar att traska ner till butiken på egen hand.
Det var en tid när ungdomar kunde knalla in i butiker och fråga efter jobb och få en anställning inom loppet av en dag. Folk kunde börja jobba i postrummet och jobba sig upp i karriärstegen. Unga vuxna hade råd att köpa lägenhet och starta familj.
Det var en tid när det fanns en folkgemenskap, där folk gav tillbaka pengar om de fick för mycket växel i butiken. Gamla tanter fick hjälp med kassorna hem. Dåtidens kriminella gjorde intjack i källarutrymmen och rökte hasch på parkbänkar. Nu skjuter de på varandra på öppen gata. Folk kände sig säkra och kvinnor kunde gå själva på kvällar och nätter.
Sverige på 60-talet var inte perfekt, men det var som natt och dag i jämförelse med idag. Jag lider med mina barnbarn (och barn) som aldrig fick uppleve Sverige innan mångkulturen och Palme förstörde allt.