• 1
  • 2
2025-10-04, 07:46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag såg nyss ett meme, där en person med "icke hollywood"-tänder beskrivs som havandes "imperfect teeth". Det handlar då inte om att tänderna befinner sig längre tillbaka i tiden, utan att tandraden har oregelbundenheter.

Jag har noterat samma sak i svenskan. "imperfekt" används som ett adjektiv, som syftar på något som inte är perfekt. Något som har brister i förhållande till ett ideal.

För mig är "imperfekt" en grammatisk term, och är motsatsen till presens.

Jag har gjort en enklare sökning på nätet, och det enda stödet jag hittar för den "nya" användningen av "imperfekt", är googles AI-tjänst. Men jag kan ju ha letat för dåligt.

Säg mig, har jag rätt? Är det åter gen z som med sin preferens för barnspråk har gjort ytterligare ett missförstånd till praxis?
Citera
2025-10-04, 07:49
Medlem
Wyrdkins avatar
Har aldrig stött på fenomenet. Var har du sett det?
Citera
2025-10-04, 07:51
Medlem
Pripps0.0s avatar
Du har rätt. Orwells nyspråk.
Citera
2025-10-04, 07:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Ordet, som betyder "icke fullbordad" har ju försvunnit. Idag heter det "preterium". Så det är liksom vakant, eller på väg hitta tillbaka till att användas på ett bättre sätt, rent av mer vettigt. Fast när blev "imperfekt" till "preterium", det är en aning förvirrande, och är det exakt samma eller en nyansskillnad?
Citera
2025-10-04, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ordet, som betyder "icke fullbordad" har ju försvunnit. Idag heter det "preterium". Så det är liksom vakant, eller på väg hitta tillbaka till att användas på ett bättre sätt, rent av mer vettigt. Fast när blev "imperfekt" till "preterium", det är en aning förvirrande, och är det exakt samma eller en nyansskillnad?

Det finns en skillnad mellan imperfekt och preteritum. Preteritum uttrycker att något redan avslutat hände i det förflutna. Imperfekt å sin sida beskriver, enligt den klassiska grammatiken (i latin, franska spanska, italienska etc.), en pågående eller vanemässig handling i det förflutna. Därav "imperfekt" - handlingen är inte avslutad och är därmed fortfarande ofullbordad.
Senast redigerad av KarlXVII 2025-10-04 kl. 08:19.
Citera
2025-10-04, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag såg nyss ett meme, där en person med "icke hollywood"-tänder beskrivs som havandes "imperfect teeth". Det handlar då inte om att tänderna befinner sig längre tillbaka i tiden, utan att tandraden har oregelbundenheter.

Jag har noterat samma sak i svenskan. "imperfekt" används som ett adjektiv, som syftar på något som inte är perfekt. Något som har brister i förhållande till ett ideal.

Jag har gjort en enklare sökning på nätet, och det enda stödet jag hittar för den "nya" användningen av "imperfekt", är googles AI-tjänst. Men jag kan ju ha letat för dåligt.

Säg mig, har jag rätt? Är det åter gen z som med sin preferens för barnspråk har gjort ytterligare ett missförstånd till praxis?
Adjektivet imperfect på engelska betyder ofullständig/bristfällig på svenska, tänk "operfekt". Om kidsen börjat använda det engelska ordet i svenska meningar så har det gått mig förbi.
Citera
2025-10-04, 08:27
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Har aldrig stött på fenomenet. Var har du sett det?

Här talas om "imperfekt hy":

https://www.altinget.se/kalender/24072

Här hela världen "imperfekt":

(FB) Live: Gigantisk minnesceremoni för Charlie Kirk!

Här är gud "imperfekt":

(FB) YoungHoon Kim (högst IQ i världen) förklarar varför Helvetet är på riktigt

Här vågar Donald Trump vara "imperfekt":

(FB) Vad är det folk gillar med Donald Trump?

I den här tråden har vi en "imperfekt aritekt":

(FB) Flertal/svärmar UAP över New Jersey USA..

Sedan har jag sett användet mycket i sociala medier. Ofta använt av unga, när de diskuterar skönhetsideal.
Citera
2025-10-04, 08:32
Medlem
cleolinas avatar
Det är väl inte en ny användning, iaf inte i engelskan? Första träffen i Oxford Dictionary:

Citat:
1 not perfect; faulty or incomplete: an imperfect grasp of English.

I Merriam-Webster står det att första dokumenterade användningen är från 1300-talet…

Om svenska tonåringar också säger ”imperfekta tänder” är de väl påverkade av engelskan, som i allt annat.

Jag har arbetat som lärare i snart 15 år och preteritum har gällt under hela den tiden iaf. När jag själv gick i skola på 90-talet och i början av 2000-talet var det imperfekt som gällde.
Citera
2025-10-04, 08:38
Medlem
Joakwims avatar
Samma ord kan ha olika betydelser.

Att man i engelskan använder imperfect för något som är lite dåligt / halvbra är sedan gammalt.

Att vi svenskar sedermera tar engelska ord och gör dem till svenska är också sedan gammalt. Även om det krockar.
Senast redigerad av Joakwim 2025-10-04 kl. 08:40.
Citera
2025-10-04, 09:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Det är väl inte en ny användning, iaf inte i engelskan? Första träffen i Oxford Dictionary:

I Merriam-Webster står det att första dokumenterade användningen är från 1300-talet…

Om svenska tonåringar också säger ”imperfekta tänder” är de väl påverkade av engelskan, som i allt annat.

Jag har arbetat som lärare i snart 15 år och preteritum har gällt under hela den tiden iaf. När jag själv gick i skola på 90-talet och i början av 2000-talet var det imperfekt som gällde.
Varför inte säga dåtid och nutid så kan latinet vila i frid.
Citera
2025-10-04, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

Det heter preteritum, inte preterium...

Jag har inte hört ordet imperfekt i svenskan som en beskrivning av något som inte är perfekt och 99% av exemplen som TS tar upp kommer från Flashbacks trådar!
Citera
2025-10-04, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen

För en gångs skull är det inte fel - "perfekt" betyder fullbordad, fulländad, fullständig.

Noterade att engelskan även använder det som förstärkningsord, till ex. "a perfect stranger" - jämfört med hur vi säger "en fullständig främling"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in