2025-10-03, 21:13
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Duh, det är väl klart att de får ditopererat någonting. Vad trodde du? Att det bara skulle växa ut en snopp sådär spontant? Isf kan man fråga sig vad du tänker dig vad som görs under operationen? Kirurgerna skickar dickpicks till sina kollegor eller?

Det var JAG som påtalade din dumhet när du påstod ting - nu försöker du vända detta mot mig, men den gubben går inte, lilla du - alla kan se din idiotism...
Citera
2025-10-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det var JAG som påtalade din dumhet när du påstod ting - nu försöker du vända detta mot mig, men den gubben går inte, lilla du - alla kan se din idiotism...

Så vad var det för "dumhet" du påtalade? Och har du egentligen kommit med något tyngre argument än min googling? Låter mest som att du idisslar samma sak om och om igen. I mina öron låter det som att du har ganska tunnt på fötterna.
Citera
2025-10-03, 21:21
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Så vad var det för "dumhet" du påtalade? Och har du egentligen kommit med något tyngre argument än min googling? Låter mest som att du idisslar samma sak om och om igen. I mina öron låter det som att du har ganska tunnt på fötterna.

Men, din idiot - läs mina inlägg, om du nu är läskunnig och du skall finna att jag påtalat "allt" som gäller kring detta ämne. Du är en lallande imbecill och nu på ständig IGNORE! Inte många som lyckats med detta...
Citera
2025-10-03, 21:45
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Kan en fyraåring någonsin ge samtycke till könsbyte?

Svar nej.

Att detta är är ens en fråga bevisar hur långt gångna många svenskar är mentalt.
Citera
2025-10-03, 21:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Svar nej.

Att detta är är ens en fråga bevisar hur långt gångna många svenskar är mentalt.

Kanske en på tusen svenskar skulle tycka att man kan könsbyta en liten skitunge. Vad ni hittar på att folk tycker. Varför vill ni tro att folk är sådana? Gillar ni att skrämma upp er?
Citera
2025-10-03, 21:59
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kanske en på tusen svenskar skulle tycka att man kan könsbyta en liten skitunge. Vad ni hittar på att folk tycker. Varför vill ni tro att folk är sådana? Gillar ni att skrämma upp er?

Nej, precis så varför är detta ens en fråga i dagens Sverige och många andra länder i väst? Det är inte bara TS som tar upp detta utan det är över allt.
Citera
2025-10-03, 22:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Snabb googling säger dock att man mycket väl kan få stånd, men att det beror på proceduren man använder. Har du någon bättre källa som säger annat?

Oavsett så utgår jag från att den som genomgår ett sånt ingrepp informerar sig om vad man kan förvänta sig för slags funktionalitet på sin förändrade kropp och bör vara medveten om detta.

Jag lyssnade lite på Jammidodger och Noah Finnce på YT, de berättar att det finns två olika metoder, en där man transplanterar in från låret för en längre penis men att man kan göra en kort penis av könsorganets material. Det viktigaste är ju egentligen inte ståndet utan att det finns känslighet kvar i penis. Alla som könsbyter har ju inte ett behov av traditionellt sex. Deras partners är ju också speciella, annars hade de ju inte valt en transman.

Förr så såg man mest till att könet skulle vara så normalt som möjligt, men idag så går man absolut mer på kroppsformen, behåring, röstläge och ibland ansiktskirurgi. Eftersom de är mycket oftare i vardagliga situationer där de vill uppfattas som ett visst kön, och mindre ofta i sexuella. Det sagt så finns det ju klart hypersexuella transpersoner med.
Citera
2025-10-03, 22:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Nej, precis så varför är detta ens en fråga i dagens Sverige och många andra länder i väst? Det är inte bara TS som tar upp detta utan det är över allt.

När transdebatten började på FB så suckade jag och hoppades att folk skulle skita i den. Men så blev det massor här. Så jävla trist ämne. Väldigt få berörs. Tror det mer är makthavarna som vill att vi ska gräla om detta så de ska få göra vad de vill i hemlighet med andra saker.
Citera
2025-10-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Men, din idiot - läs mina inlägg, om du nu är läskunnig och du skall finna att jag påtalat "allt" som gäller kring detta ämne. Du är en lallande imbecill och nu på ständig IGNORE! Inte många som lyckats med detta...

Vad du syftade på förefaller rätt oklart, men att du beter dig på det sätt du gör ny tyder ju på att du verkar sakna argument och belägg för vad du påstår. Du började med att försöka idisla, men när det inte gick så verkade du redan innan börja med nästa taktik: att börja med personangrepp och nu har verkar du gå all-in på den taktiken.

Frågan är vilka du tror övertygas av den argumentationstekniken? Jag gissar att det inte är begåvningsreserven precis.
Citera
2025-10-04, 05:59
Medlem
gingerladys avatar
Citat:
Snabb googling säger dock att man mycket väl kan få stånd, men att det beror på proceduren man använder. Har du någon bättre källa som säger annat?

Oavsett så utgår jag från att den som genomgår ett sånt ingrepp informerar sig om vad man kan förvänta sig för slags funktionalitet på sin förändrade kropp och bör vara medveten om detta.

Du har rätt och han har ingen koll alls på hur det hela fungerar.
Det största risken om de väljer att göra en penis som är normal stor är att det är lite för långt att flytta nervbanorna så långt, så risken är att du får en som fungerar men som du själv kan få svårt att få orgasm.
Citera
2025-10-04, 06:01
Medlem
gingerladys avatar
Citat:
Vad du syftade på förefaller rätt oklart, men att du beter dig på det sätt du gör ny tyder ju på att du verkar sakna argument och belägg för vad du påstår. Du började med att försöka idisla, men när det inte gick så verkade du redan innan börja med nästa taktik: att börja med personangrepp och nu har verkar du gå all-in på den taktiken.

Frågan är vilka du tror övertygas av den argumentationstekniken? Jag gissar att det inte är begåvningsreserven precis.

Jag håller med dig fullt ut, är bara tröttsamt att diskutera med den personen då hen verkar ha ett behov av att hävda sig själv hela tiden 🙃
Citera
2025-10-07, 00:48
Medlem
"Så sent som 2021 uppdagades att pubertetsblockerare ges till barn under tretton år (se Socialstyrelsen, 2021). Samtidigt uppgavs 2023 att inskrivna barn inom transvården ibland bara är fyra år gamla (Världen idag, 2023 låst artikel)."

Hur sjukt är det egentligen att barn under 13 får hormonblockerare? När annars tror ni helt ärligt att det är effektivt? Poängen är ju att det blockerar hormonerna, alltså hindrar (temporärt) individen från att hamna i en pubertet, för att ge mera betänketid men även som vanlig medicinsk lösning till för tidig mens osv. En ungdom på ungefär 17 år har betydligt mindre behov av pubertetsblockerare, då det värsta redan skett.

Re: att skriva in 4 åring på transvården: Klart som fan? För alla som inte är insatta är väntetiden för de som gjorde remiss innan regeländringarna (2021 någon gång) ungefär 36 månader. Det är alltså tre år, give or take 6 månader, från att ha lämnat in en remiss om dessa besvär till att få ett första möte där det diskuteras. OM du sedan får uppföljarmöte och godkänns för UTREDNING (vilket STARKT hjälps av att ha bevis på visade symptom sen ålder så tidig som 2 år) så tar den processen ofta mellan 1-2 år.

Så, efter 5 år i kö går du därifrån med en diagnos som KANSKE hjälper dig att göra det du vill med din kropp, men inte nödvändigtvis! De ska först bestämma "hur" trans du är, ifall du är så att säga "riktigt" (binärt) trans eller har en mindre normativ identitet, vilket isåfall leder till annan diagnos som inte ger dig rätt till könsbyte, endast hormonterapi och vissa godkännda plastikkirurgier.

I Sverige ger vi inte ut hormoner före 16 års ålder, vilket då är med föräldrarnas godkännande och endast i absolut nödfall. Detta är det egentliga problemet och varför så många transpersoner skadats inom vården, samt varför Sahlgrenska la av med att ge ut pubertetsblockerare som godis. Människokroppen behöver hormoner. Blockerarna fungerar genom att de köper tid och fördeöjer det oundvikliga, men inte förevigt. Sahlgrensla hade patienter som var på hormonblockerare i över 5 år, när max brukar ses som ungefär 2.

Min poäng är alltså detta:

Inte fan kan man väll läsa den rubriken och genuint tro att någon pumpar fyraåringar fulla med steroider och ger dem masektomier på deras icke utvecklade bröst. Tänk för fan. Och ja, vad ska man annars med pubertetsblockerare till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in