2025-10-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Men oj, du verkar va ett stort fan

Signaturen Wrossmol verkar mest vara här för att tjafsa. Förmodligen berusad. 🥴

Heeg är fortfarande skriven i samma lägenhet som Heberlein, men behöver inte bo där för det. Han kanske bor tillfälligt i andra hand. De är ju inte tillsammans längre.
Citera
2025-10-03, 18:46
Medlem
Undrar om det går bättre för Sanna Lundell än för Heberlein att bli präst:

” Journalisten och programledaren Sanna Lundell, 46, har sadlat om och ska bli präst i Svenska kyrkan. När hon gästar ”Dagens människa” berättar hon att hon påbörjat teologistudier på Enskilda högskolan i Stockholm.

För henne har tron alltid varit något privat, ett ”hemligt rum” – men inte nu längre. Nu känner hon en kallelse till prästyrket.”

https://www.expressen.se/noje/sanna-...ng-blir-prast/

Heberlein är bara några år äldre än Lundell.
Citera
2025-10-03, 18:51
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
Signaturen Wrossmol verkar mest vara här för att tjafsa. Förmodligen berusad. 🥴

Heeg är fortfarande skriven i samma lägenhet som Heberlein, men behöver inte bo där för det. Han kanske bor tillfälligt i andra hand. De är ju inte tillsammans längre.

Inte alls. Ni klarar inte av debatten med mig, så ni blir desperat och söker stöd hos andra användare nu . Lol. Och samtidigt anta off topic trams om andra i tråden. Men om ni behöver gråta ut , så för all del.

Sedan vad Heberlein sade 10e September i Svd:

"Missbrukare borde ta ansvar för sina val

Ann Heberlein: Jag vägrar acceptera att det är en sjukdom att supa, knarka eller knulla runt."

Instämmer helt med henne om detta.
Citera
2025-10-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Alla som aspirerar till att bli präster eller diakoner har troligen rätt utbildning. Vad jag förstår är det mer subtila faktorer som gör att inte alla passerar nålsögat. Nära väninna till mig, inte det minsta mediakåt, stupade också på målsnöret (utan att gå ut i media med den besvikelsen).

Ja, snopet/tråkigt om man väldigt gärna vill bli präst men inte antas.

Sanna Lundell vill också bli präst, men är ödmjuk:

” – Sedan känns det också lite förmätet att säga att jag ska bli präst, för det bestämmer man ju inte helt själv. Det är en massa andra människor som ska säga sitt först, säger hon enligt tidningen”

https://www.hant.se/noje/sanna-lunde...prast/10745349

Dock var väl Heberlein antagen när hon var ung, men valde då bort präst-yrket för annat. Vet inte om hon ångrar det nu, eller inte.
Citera
2025-10-03, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Efter några glas vin vibrerar det bra sängbottnarna på hotellet ...

Been there, done that.

Heberlein kanske tycker hon gjort sitt vad gäller sånt på bokmässan. Hon är iofs nyskild, men inte purung.
Citera
2025-10-03, 19:31
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
" De mest harmoniska människor jag mött är de som valt bort allt det de flesta av oss andra strävar efter: romantiska relationer, karriär, tjusiga hem, rikedom, barn, ära och berömmelse. Jag tror dock inte att det är avsaknaden av detta som är den primära förklaringen till den tillfredställelse dessa människor utstrålar, utan närvaron av något helt annat.

Frånvaron av distraktioner har tvingat dem att umgås med sig själva och finna en väg att göra detta uthärdligt. De har lärt sig att stå ut med och till och med tycka om sig själva. Att döma av hur många tusen träffar jag får när jag googlar frasen ”att stå ut med sig själv” är det en svår konst, och rådet som ges är frapperande ofta self-compassion eller, på svenska, ”självmedkänsla”.

Den som vill lära sig att stå ut med sig själv bör gå ut i öknen, i alla fall en metaforisk sådan, och tvingas umgås med sig själv. Det är svårt. När jag skrev klart min doktorsavhandling bodde jag i perioder på Killans bönegård. Där såg jag åtskilliga människor bryta samman – det kan vara skrämmande att befinna sig i sitt eget sällskap.

Utan våra flyktbeteenden, som scrollande på telefonen, shopping, mat och alkohol, hörs rösten i huvudet mycket tydligare. Det är inte alltid angenämt, men det är din röst och du bör lyssna på den. Då, i tystnad och stillhet, bara med dig själv, kan du veta vem du är och vad du vill.

Dessa harmoniska människors lycka består inte av frånvaron av det vi andra strävar efter, utan av närvaron av Gud, och en god relation till det egna jaget."

Håller fullständigt med Heberlein här.
Publicerad SVD, juni 2025.
Citera
2025-10-03, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
" De mest harmoniska människor jag mött är de som valt bort allt det de flesta av oss andra strävar efter: romantiska relationer, karriär, tjusiga hem, rikedom, barn, ära och berömmelse. Jag tror dock inte att det är avsaknaden av detta som är den primära förklaringen till den tillfredställelse dessa människor utstrålar, utan närvaron av något helt annat.

Frånvaron av distraktioner har tvingat dem att umgås med sig själva och finna en väg att göra detta uthärdligt. De har lärt sig att stå ut med och till och med tycka om sig själva. Att döma av hur många tusen träffar jag får när jag googlar frasen ”att stå ut med sig själv” är det en svår konst, och rådet som ges är frapperande ofta self-compassion eller, på svenska, ”självmedkänsla”.

Den som vill lära sig att stå ut med sig själv bör gå ut i öknen, i alla fall en metaforisk sådan, och tvingas umgås med sig själv. Det är svårt. När jag skrev klart min doktorsavhandling bodde jag i perioder på Killans bönegård. Där såg jag åtskilliga människor bryta samman – det kan vara skrämmande att befinna sig i sitt eget sällskap.

Utan våra flyktbeteenden, som scrollande på telefonen, shopping, mat och alkohol, hörs rösten i huvudet mycket tydligare. Det är inte alltid angenämt, men det är din röst och du bör lyssna på den. Då, i tystnad och stillhet, bara med dig själv, kan du veta vem du är och vad du vill.

Dessa harmoniska människors lycka består inte av frånvaron av det vi andra strävar efter, utan av närvaron av Gud, och en god relation till det egna jaget."

Håller fullständigt med Heberlein här.
Publicerad SVD, juni 2025.

Det är klart att Ann Heberlein har skrivit en hel del intressant. Vare sig man tror på Gud eller på Ett högre jag eller är ateist som bara tror att hjärnans kemiska balans är rubbad (eller vad fullblods-ateister nu tror på).

Sedan är uttrycket ”självmedkänsla” bra. Jag kan bli trött på fraser som ”tyck-inte-synd-om-dig-själv”.
Citera
2025-10-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
Inte alls. Ni klarar inte av debatten med mig, så ni blir desperat och söker stöd hos andra användare nu . Lol. Och samtidigt anta off topic trams om andra i tråden. Men om ni behöver gråta ut , så för all del.

Sedan vad Heberlein sade 10e September i Svd:

"Missbrukare borde ta ansvar för sina val

Ann Heberlein: Jag vägrar acceptera att det är en sjukdom att supa, knarka eller knulla runt."

Instämmer helt med henne om detta.

Bra att lilla du fortsätter att tilltala mig med ni-formen, som lilla du bör. Bra att du visar tillbörlig respekt.

Heberlein har dock tidigare knullat runt så mycket på bokmässan att hon valde att gömma sig på sitt hotellrum i år. Narkotikaklassade läkemedel som hon förmodligen använder är dock legalt. Och om hon lider av någon sjukdom så lär det inte vara sexmissbruk iaf.
Citera
2025-10-05, 20:06
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
Bra att lilla du fortsätter att tilltala mig med ni-formen, som lilla du bör. Bra att du visar tillbörlig respekt.

Heberlein har dock tidigare knullat runt så mycket på bokmässan att hon valde att gömma sig på sitt hotellrum i år. Narkotikaklassade läkemedel som hon förmodligen använder är dock legalt. Och om hon lider av någon sjukdom så lär det inte vara sexmissbruk iaf.

Hon är bipolär
Citera
2025-10-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Hon är bipolär

Ibland undrar jag om inte vissa människor döljer sig bakom en sjukdom.
Att de har fått en diagnos men att just det kan göra att de kan göra vad de vill och skylla på det.
Citera
2025-10-07, 17:25
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Att de har fått en diagnos men att just det kan göra att de kan göra vad de vill och skylla på det.

Jag har naturligtvis inte tittat igenom 185 sidor här men jag utgår ifrån att ingen har kommit med något nytt.

Har någon hittat något intressant skvaller?

Går hon ut på stan naken med bara en regnrock på sig? Något intressant!
Citera
2025-10-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla

Sånt brukar kallas ”sjukdomsvinst”. Man kan med hänvisning till en diagnos ursäkta sitt beteende.

Vad gäller Heberlein så är hennes bipolaritet ett stort hinder för att inneha ett så viktigt jobb som präst. Man vill möta en stabil och trygg människa när man kontaktar en präst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in