Citat:
Ursprungligen postat av
highstakes
Bra på att manipulera kan jag hålla med om, men kameleonter? dom sticker ju ut på arbetsplatsen med sitt beteende, men det är klart det är inget kunderna märker.
Men då kan jag passa på att fråga dig, det kanske inte gäller dig dock, men när en människa med borderline ljuger, tror dom inte att folk ska upptäcka det och förstå hur det ligger till. Min logik får inte ihop det, så varför ljuger dom om det bara slår tillbaka på dom ännu hårdare? Vill man inte undvika dåliga känslor och att andra blir sura på dom?
Kameleonter är dom ju på ytlig nivå, som du säger, inget kunderna märker. I ett dejtingstadie är det ju likadant, inget som märks. Det är när man känner dom mer än ytligt som det märks, ex kollegor, vänner, relationer, familj.
Vet inte faktiskt. Beror nog på vad för lögner det är och hur dessa personer är. Sköter man det snyggt så märker ingen förens motsatsen är bevisad, och man är ju korkad om man ljuger om något som det går att bevisa motsatsen mot. Skarva med sanningen gör jag mycket själv i jobb sammanhang och det är jag medveten om, och har inte för avsikt att ändra det, för det löser mer problem än skadar.
Jag själv ljög förut mycket för att rädda mig själv från dåliga situationer, ex för att undvika att någon skulle bli arg på mig osv. Men har blivit bättre på att hålla mig ifrån det och säga sanningen om det är något dumt jag gjort, och stå för konsekvenserna därefter.