2025-10-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Dom ska alltid vara i centrum med sjuka lögner. Det finns inget vet för logik är inget dom förstår. Dom har emotionell balans som en femåring, lägger sig ner och skriker. Förstår dom inte att dom gör sig själva till åtlöje?

På arbetsplats dessutom, mer försåtligt om dom håller på så hemma, men dom har fan inga spärrar.
Det är psykiskt sjuka människor och det finns inget att göra åt tyvärr.
Inte ens jag som blev ihop med en barndomsvän som jag har känt i över 30 år kunde föreställa mig detta innan vad jag visste vad det är. NU VET JAG när man har kollat runt och man bara vill ha svar på allt.
Trasiga människor är allt jag kan säga!!!
(vill inte skriva och förklara allt här, men vill du så PM så kan jag skriva mer där om du känner för det)
Citera
2025-10-03, 10:55
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enbrutenfot
Det är psykiskt sjuka människor och det finns inget att göra åt tyvärr.
Inte ens jag som blev ihop med en barndomsvän som jag har känt i över 30 år kunde föreställa mig detta innan vad jag visste vad det är. NU VET JAG när man har kollat runt och man bara vill ha svar på allt.
Trasiga människor är allt jag kan säga!!!
(vill inte skriva och förklara allt här, men vill du så PM så kan jag skriva mer där om du känner för det)
Tack det är lugnt, behövde bara skriva av mig lite. Försöker bara förstå varför det är så svårt för dom att komma till insikt själva... Verkar ju gå med vård, så har dom lägre IQ än andra människor? För något verkar ju saknas.
Citera
2025-10-03, 14:04
Medlem
Har ett ex med borderline. Har aldrig blivit så nedbruten och skadad va någon eller något i hela mitt liv. Det kanske går att få att fungera i vissa fall men jag gör aldrig om det.
Citera
2025-10-03, 15:03
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Tack det är lugnt, behövde bara skriva av mig lite. Försöker bara förstå varför det är så svårt för dom att komma till insikt själva... Verkar ju gå med vård, så har dom lägre IQ än andra människor? För något verkar ju saknas.

Precis som med alla andra människor, så har vissa högre IQ än andra och vissa har bättre självinsikt än andra. Varför skulle det vara annorlunda med borderline? Jag har varken lågt IQ eller dålig självinsikt och jag har borderline.

"För något verkar ju saknas" - ja, det som saknas är kontrollen över känslor samt strategier för att inte överskrida gränser. Vi har inte mindre hjärnceller direkt om det är det du inbillar dig.

Vad jobbar du med? Kanske är det jobb för låg begåvade och då är det inte konstigt att du hamnar med IQ befriade människor och får dras med dem som kollegor
Citera
2025-10-03, 15:14
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygman
Har ett ex med borderline. Har aldrig blivit så nedbruten och skadad va någon eller något i hela mitt liv. Det kanske går att få att fungera i vissa fall men jag gör aldrig om det.
En relation kommer aldrig att fungera, vissa säger att dom har blivit botade genom terapi och kan ha en fungerande relation, men man skulle ju vilja höra vad deras partner säger om det.
Citera
2025-10-03, 15:19
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Precis som med alla andra människor, så har vissa högre IQ än andra och vissa har bättre självinsikt än andra. Varför skulle det vara annorlunda med borderline? Jag har varken lågt IQ eller dålig självinsikt och jag har borderline.

"För något verkar ju saknas" - ja, det som saknas är kontrollen över känslor samt strategier för att inte överskrida gränser Vi har inte mindre hjärnceller direkt om det är det du inbillar dig.

Vad jobbar du med? Kanske är det jobb för låg begåvade och då är det inte konstigt att du hamnar med IQ befriade människor och får dras med dem som kollegor

Då ber jag om ursäkt. Det var dumt att generalisera så, blir bara lite sne ibland när man blir utsatt för oschysta saker av folk med borderline, vet att dom egentligen inte menar något illa, men konsekvenserna blir ju enorma för alla andra.

Jag jobbar med försäljning och det är väl blandad IQ.
Senast redigerad av highstakes 2025-10-03 kl. 15:27.
Citera
2025-10-03, 15:23
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Då ber jag om ursäkt. Det var dumt att generalisera så, blir bara lite sne ibland när man blir utsatt för oschysta saker av folk med borderline, vet att dom egentligen inte menar något illa, men konsekvenserna blir ju enorma för alla andra.

Jag jobbar med försäljning och det är väl blandad IQ.

Ja försäljning behöver man ju inte alltid mycket IQ för och är perfekt för borderline personer som är bra på att manipulera och vara kameleonter. Du får väl byta yrke.
Citera
2025-10-03, 15:26
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ja försäljning behöver man ju inte alltid mycket IQ för och är perfekt för borderline personer som är bra på att manipulera och vara kameleonter. Du får väl byta yrke.

Bra på att manipulera kan jag hålla med om, men kameleonter? dom sticker ju ut på arbetsplatsen med sitt beteende, men det är klart det är inget kunderna märker.

Men då kan jag passa på att fråga dig, det kanske inte gäller dig dock, men när en människa med borderline ljuger, tror dom inte att folk ska upptäcka det och förstå hur det ligger till. Min logik får inte ihop det, så varför ljuger dom om det bara slår tillbaka på dom ännu hårdare? Vill man inte undvika dåliga känslor och att andra blir sura på dom?
Citera
2025-10-03, 15:35
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Bra på att manipulera kan jag hålla med om, men kameleonter? dom sticker ju ut på arbetsplatsen med sitt beteende, men det är klart det är inget kunderna märker.

Men då kan jag passa på att fråga dig, det kanske inte gäller dig dock, men när en människa med borderline ljuger, tror dom inte att folk ska upptäcka det och förstå hur det ligger till. Min logik får inte ihop det, så varför ljuger dom om det bara slår tillbaka på dom ännu hårdare? Vill man inte undvika dåliga känslor och att andra blir sura på dom?

Kameleonter är dom ju på ytlig nivå, som du säger, inget kunderna märker. I ett dejtingstadie är det ju likadant, inget som märks. Det är när man känner dom mer än ytligt som det märks, ex kollegor, vänner, relationer, familj.

Vet inte faktiskt. Beror nog på vad för lögner det är och hur dessa personer är. Sköter man det snyggt så märker ingen förens motsatsen är bevisad, och man är ju korkad om man ljuger om något som det går att bevisa motsatsen mot. Skarva med sanningen gör jag mycket själv i jobb sammanhang och det är jag medveten om, och har inte för avsikt att ändra det, för det löser mer problem än skadar.

Jag själv ljög förut mycket för att rädda mig själv från dåliga situationer, ex för att undvika att någon skulle bli arg på mig osv. Men har blivit bättre på att hålla mig ifrån det och säga sanningen om det är något dumt jag gjort, och stå för konsekvenserna därefter.
Citera
2025-10-03, 15:51
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Kameleonter är dom ju på ytlig nivå, som du säger, inget kunderna märker. I ett dejtingstadie är det ju likadant, inget som märks. Det är när man känner dom mer än ytligt som det märks, ex kollegor, vänner, relationer, familj.

Vet inte faktiskt. Beror nog på vad för lögner det är och hur dessa personer är. Sköter man det snyggt så märker ingen förens motsatsen är bevisad, och man är ju korkad om man ljuger om något som det går att bevisa motsatsen mot. Skarva med sanningen gör jag mycket själv i jobb sammanhang och det är jag medveten om, och har inte för avsikt att ändra det, för det löser mer problem än skadar.

Jag själv ljög förut mycket för att rädda mig själv från dåliga situationer, ex för att undvika att någon skulle bli arg på mig osv. Men har blivit bättre på att hålla mig ifrån det och säga sanningen om det är något dumt jag gjort, och stå för konsekvenserna därefter.

Skarva med sanningen är inte att ljuga, det är något alla gör, även jag.

Jaha som dom tror att någon blir arg på dom. Jag får inte ihop det när dom ljuger för att dom tror dom blivit utpekade, men det handlar inte ens om dom, man bara nämner deras namn i något helt irrelevant så kommer en lögn, ska dock säga att det gäller mest personen med C ptsd i 90% av fallen, så kanske inte ens gäller borderline. Ska vara ärlig och ser inte skillnaden på C ptsd och borderline i många fall, tycker dom agerar rätt lika, men inte alltid.

Aja kände att det jag nyss blev rätt rörigt. Men ibland känns det som personen med C ptsd vill straffa någon med en lögn. är det även vanligt med dom som har borderline?

Har du haft barndomstrauma? om så hur vet du att du har borderline och inte Child/complex ptsd? Kanske en dum fråga...
Senast redigerad av highstakes 2025-10-03 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in