2025-10-03, 13:34
Medlem
Barnet hade nog lidit mer av att behöva födas än av att de valde att göra abort nu.
Citera
2025-10-03, 13:36
Medlem
Timoteuss avatar
Kvinnan får bestämma, det är hon som skall genomgå antingen förlossning eller abort. Det är hon som vet bäst hur hon tar adjö av sitt barn, som en baby hon mött öga mot öga eller obesett. De kanske ville bespara barnet dödskampen. Man bör nog försöka tänka att de här föräldrarna gör sitt bästa.

Men ja, jag vill nog inte heller riktigt bli informerad om människors privata angelägenheter.

Om man senare framträder tex i ett program på tv eller radio där avsikten är att kasta ljus över kronosomavvikelser, svåra livsbeslut osv som ett slags folkupplysning, så tycker jag att det är mer rimligt. Det kanske är vad de har gjort här, men jag hade nog rått dem att vänta lite med att gå ut med det.
Senast redigerad av Timoteus 2025-10-03 kl. 13:41.
Citera
2025-10-03, 13:43
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Det spelar visst ingen roll att Ica gör sitt för att inkludera människor med Downs eller att det finns glada teatergrupper som omfamnar dem, medelklassens mediepajasar tycker inte dem är värda att få leva och dödar dem när tillfälle ges, motbjudande.
Tror inte ICA inkluderar foster som spontan aborteras senare under graviditien vilket är det mest sannolika i det här fallet.

Citat:
hromosome abnormalities usually involve an error in cell division (mitosis or meiosis), which may occur in the prenatal, postnatal, or preimplantation periods. These alterations have significant clinical consequences, i.e., spontaneous abortions, stillbirths, neonatal death/hospitalization, malformations, intellectual disability, or an identifiable syndrome. Accurate identification of these chromosomal errors is essential for prevention strategies, genetic counseling, and appropriate treatment.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK557691/
Citera
2025-10-03, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
”Bara” 34. 34 är antikt rent genetiskt, graviditet vid 35 och upp kallas ”geriatric pregnancy”. Det är bara moderna ”feminister” som fått oss att tro att det är helt normalt att bli gravid sent i 30 års åldern och in i 40 års åldern.
Vad är det för idioti? På 17-och 1800-talet var det betydligt vanligare att få barn efter 40.
https://www.scb.se/hitta-statistik/a...anligare-forr/
Citera
2025-10-03, 13:49
Medlem
Citat:
”Bara” 34. 34 är antikt rent genetiskt, graviditet vid 35 och upp kallas ”geriatric pregnancy”. Det är bara moderna ”feminister” som fått oss att tro att det är helt normalt att bli gravid sent i 30 års åldern och in i 40 års åldern.

34 är varken eller. Möjligtvis att risken kan ha ökat någon promille eller två. Och vad jag vet så slutade inte grottmänniskor att ha sex när de nådde en viss ålder, och heller inte blev infertila i den åldern.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Alltså, du hittar ju på en massa. Dels fetar du 34, som om det var i vecka 34, det är tjejens ålder.

Han skriver ju uttryckligen vilken vecka det skedde i, dels i rubriken och dels i samma mening där 34 är fetat - om man misstolkar texten som att aborten ska ha skett i vecka 34 så ska man ha rätt grava lässvårigheter, och det kan definitivt inte tolkas som att han har hittat på det.
Senast redigerad av Varian 2025-10-03 kl. 13:53.
Citera
2025-10-03, 13:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Han skriver ju uttryckligen vilken vecka det skedde i, dels i rubriken och dels i samma mening där 34 är fetat - om man misstolkar texten som att aborten ska ha skett i vecka 34 så ska man ha rätt grava lässvårigheter, och det kan definitivt inte tolkas som att han har hittat på det.

Jag tror han vill påverka genom att skriva så, och varför skriver han att det var downs när det uppenbarligen inte var det? Nej, isåfall kan han inte läsa.
Citera
2025-10-03, 13:53
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Jo men om du ska ha så starka åsikter om folk som väljer att skaffa barn så kan du väl åtminstone försöka föreställa dig scenariot och svara vad du själv hade gjort? Jag tror faktiskt att du hade gjort precis samma sak. Minus mediehorandet såklart men det är en annan diskussion.

Det har varken du eller jag en aning om - det är såklart ett beslut man tar när och om det drabbar en själv. När det gäller andra så är det åhörarnas privilegium att kunna moralisera...
Citera
2025-10-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Vilka stjärnor som skriver här inne. Det är som vanligt när oinsatta har en stark åsikt och försöker låtsas som att de kan något (typiska abortmotståndare dvs).

KUB test kan vara fel men har ett snävt fönster runt v12 om jag minns rätt. Det betyder att de sannolikt tagit ytterligare prover för att bekräfta innan aborten i v18 och inte utgått från KUBtestet. Man får då anta att de gjort ett fostervattenprov då NIPT, precis som KUB är screeningtest och ger sannolikheter och inte definitiv diagnos.

Fostervattenprov tsm med moderkaksbiopsi får betecknas som gold standard där den förstnämnda sannolikt går med lägre risk för komplikation.

Du tror att nån behöver va så insatt för att kommentera i tråden?

Du kanske behöver mer hjärnkapacitet för att inse att det alltid finns två ändar av en korv, och att man inte behöver vara världsmästare för att kunna uttala sig på Flashback.
Citera
2025-10-03, 14:10
Medlem
Helt rätt beslut av dom!
Citera
2025-10-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Dom valde alltså att mörda det lilla barnet - bra jobbat! Vore väl för jobbigt för de mediekåta ludren att ta hand om ett möjligt, icke-perfekt barn...
Du förstår att det är du som skulle få ta hand om vårdpaketen, via skatten?
Citera
2025-10-03, 14:16
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Du förstår att det är du som skulle få ta hand om vårdpaketen, via skatten?

Nej, det förstår jag inte då jag betalar in min skatt i Norge...
Citera
2025-10-03, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, det förstår jag inte då jag betalar in min skatt i Norge...
Det är väl typ samma abortlagar och sjukvårdsförsäkring där? Du får betala för norska vårdpaket bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in