• 7
  • 8
2025-10-04, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Den STORA frågan är väl varför i helvete de går ut i media om detta.
Kommer väl snart en bok om det. Att köpa reklamplats är dyrt, bättre att få det gratis.
Citera
2025-10-04, 02:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Det påminner oss om att folk skaffar barn för sent i livet numera, rent biologiskt.
Dock är risken totalt sett ändå låg för att barnet skall bli missbildat/downs trots hög ålder.
Citera
2025-10-04, 02:15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Jag är förvirrad nu. Enligt citat finns det ju inget namn för avvikelsen.

Jag med. För det bör varit en trisomi eftersom det fångades av ett test, och varje har ju ett namn.

Citat:
Ursprungligen postat av Discrip
Hon har ju redan fyra ungar. Vad är det som får henne att vilja skita ut en femte?

Jag trodde det var bra om vita barn föddes i Sverige.
Citera
2025-10-04, 02:24
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskommun
Vad är det för idioti? På 17-och 1800-talet var det betydligt vanligare att få barn efter 40.
https://www.scb.se/hitta-statistik/a...anligare-forr/

Ja just det.

Bara för att de fick barn tidigt förr, betydde det inte att de slutade få barn. Min farmor fick första 25 år gammal (OK lite sent för den tiden men hennes man min farfar var 20 bara), sedan fick hon en ny med 2 års mellanrum fram till hon var 42.
Citera
2025-10-04, 03:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag med. För det bör varit en trisomi eftersom det fångades av ett test, och varje har ju ett namn.

Jag trodde det var bra om vita barn föddes i Sverige.
Nej det finns ingen mening med det
Citera
2025-10-04, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja just det.

Bara för att de fick barn tidigt förr, betydde det inte att de slutade få barn. Min farmor fick första 25 år gammal (OK lite sent för den tiden men hennes man min farfar var 20 bara), sedan fick hon en ny med 2 års mellanrum fram till hon var 42.
Det är en del av det men om du läser artikeln ser du att genomsnittsåldern för förstföderskor under 1880-talet bedöms ha varit va 27-28 år.
Min gammelfarmor fick tex sin första när hon var 37.
Citera
2025-10-04, 14:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskommun
Det är en del av det men om du läser artikeln ser du att genomsnittsåldern för förstföderskor under 1880-talet bedöms ha varit va 27-28 år.
Min gammelfarmor fick tex sin första när hon var 37.

Jag vet tyvärr inte åldrar på dem i släkten på 1800-talet.
Citera
2025-10-05, 11:47
Medlem
Det var ju tråkigt för dem. Dock bra med att de berättar så att vi andra får veta hur det kan bli. Kändisars berättelser i media kan öka kunskapen om att något kan hända. Fast fakta måste man väl söka på annat håll.

Jag förstår att hon inte vill gå från v. 34 till 40 för att barnet skulle födas och sedan dö. Och hon fick tillstånd till att göra abort på grund av barnets hälsotillstånd.
Citera
2025-10-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigenhem
Dom mördade sitt barn och ringde tidningen för att alla behövde få veta det…………..

Du inser väl att barnet kanske inte ens överlevt hela graviditeten och dött redan i magen? Om inte annat varit grovt handikappad. Inte bara vridfot utan även stora möjligheter till problem med hjärta, lever och andra organ. Även många andra sorters missbildningar. Det är väldigt få barn som ens överlever första året. Det hade inte varit något annat än ett lidande…

Helt rätt beslut av dom.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in