Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-03, 11:08
Medlem
Jensan09s avatar
Har en son född med Catch22 ( mutation) och den kromosonavikelsen syns inte på Kub-testet, men i Usa finns den med. Han är nu 16 år och och har grav tal och språkstörning så han kom "lätt" undan
Citera
2025-10-03, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kub är inte alltid tillförlitlig de kan lika gärna ha varit ett friskt barn.

Verkar vara ganska hög tillförlitlighet i det här fallet när det handlar om Edwards syndrom.
Citera
2025-10-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detenklalivet
Verkar vara ganska hög tillförlitlighet i det här fallet när det handlar om Edwards syndrom.

Det betyder fortfarande inte att barnet har syndromet, utan att sannolikheten är högre än genomsnittet. De flesta fall där KUB visar ”hög risk” för Edwards syndrom är barnet ändå friskt.

NIPT är mycket mer träffsäkert än KUB, men det är fortfarande ett screeningtest, inte en 100 % diagnos. För Edwards och Pataus är NIPT bra, men inte lika säkert – många ”hög risk”-svar visar sig vara falskt alarm.
Citera
2025-10-03, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discrip
Så går det när tanter skaffar barn!

Hon är bara 34 ju, det är han som är 45.
Citera
2025-10-03, 11:17
Medlem
SveaBunkerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Barnet hade Trisomi 18 enligt Expressen. Mao så hade barnet ingen möjlighet att överleva meg än några dagar efter födseln.

https://www.socialstyrelsen.se/kunsk...-18-syndromet/

Okej

Från länken du länkar:

Citat:
Förekomst

Trisomi 18-syndromet förekommer vid cirka 60 graviditeter per år i Sverige och upptäcks ofta vid ultraljudsundersökning. De svåra skadorna hos fostret gör att graviditeten ofta leder till missfall eller avbryts. Därför föds bara mellan 7 och 10 barn per år med trisomi 18-syndromet. Hos nyfödda är trisomi 18 dubbelt så vanligt hos flickor som hos pojkar, sannolikt för att flickorna har en bättre överlevnad.

Ärftlighet

Trisomi 18-syndromet är inte ärftligt och föräldrarna har i de flesta fall ett normalt antal kromosomer. Liksom vid andra trisomier, till exempel Downs syndrom (trisomi 21), ökar sannolikheten att bära på ett foster/föda barn med trisomi 18-syndromet med stigande ålder hos modern och är vid 40 års ålder cirka 0,1-0,2 procent.

Om ett barn med trisomi 18-syndromet har fötts i en familj är sannolikheten för att fler barn med samma avvikelse ska födas i familjenmindre än en procent, men är högre än den åldersberoende bakgrundsrisken.

Symtom

Trisomi 18-syndromet leder i de flesta fall till missfall eller en för tidig död, ofta redan under nyföddhetsperioden. Bara ett fåtal lever efter ett års ålder.

Medfödda missbildningar av inre organ är vanliga. De organ som oftast är drabbade är hjärtat, hjärnan, njurarna och mag-tarmkanalen. Cirka 90 procent av barnen har medfött hjärtfel.

I hjärnan saknas oftast medellinjestrukturer (hjärnbalken).
Citera
2025-10-03, 11:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
1 Jag har empati och sympati med föräldrarna. Det är nog väldigt tungt att gå igenom. Man förväntar sig babylycka men får sörja istället. Sorgligt.

2 Barnet hade en grov nedsättning, trisomi, låga överlevnadsmöjligheter, "vridfot". Nu vet jag inte hur likt grav Downs just detta är. Men det finns INGEN som sett barn lida av grav Downs som tycker att det är ett liv värt att leva. De är offer för sina tillstånd, de är som hjälplösa spädbarn hela livet, kan inte prata, behöver hjälp med ALLT och dör före 30. Vad är det för liv? Det är en plåga.
Så jag belastar dem naturligtvis inte för att ha avslutat graviditeten.

3 Jag förstår inte heller, som flera andra, varför man vill ha sin svåraste stund i tryck/på nätet. De kanske tänker att bäst att få ut alla känslor samtidigt och om folk vill fråga, så får de fråga. Jag vet inte om det är rätt eller fel väg att gå, men tydligen kändes det rätt för dem.
Citera
2025-10-03, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Det är tantens ålder som inverkar! Skulle ha skaffat barn 10 år tidigare
Citera
2025-10-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
https://web.archive.org/web/20251003...en-i-vecka-19/

TS: Vad tycker ni om så här sena aborter?

Skulle inte förvåna mig om det är downs syndrom barn hon fick. Kommer barnet få egen gravplats?

https://www.sverigesradio.se/artikel...skal-for-abort

Vadå "hon och hennes partner Calle fattade beslutet". En man har enligt lag noll procent rättigheter att få fatta egna beslut om huruvida barnet ska få leva eller inte!

"en så allvarlig och sällsynt kromosomavvikelse att den inte ens har ett namn". Hur får du det till downs syndrom, TS? Trisomi 21 är sannolikt den mest välkända och vanligt förekommande kromosomavvikelsen vi känner till.

Denna kromosomavvikelse hade sannolikt orsakat sen fosterdöd (med risk för mamman) eller mycket svåra funktionsnedsättningar vid födsel eller död inom dagar till något år efter födsel. Dövhet, blindhet, svåra missbildningar eller dylikt och sedermera död. Abort i detta fall, förvisso efter v18 men långt innan gränsen den medicinska gränsen v22, kan jag inte se som någonting annat än rätt.

Ni kristna abortmotståndare är verkligen synnerligen dumma i huvudet.
Senast redigerad av MpunktM 2025-10-03 kl. 11:57.
Citera
2025-10-03, 12:00
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Dom valde alltså att mörda det lilla barnet - bra jobbat! Vore väl för jobbigt för de mediekåta ludren att ta hand om ett möjligt, icke-perfekt barn...

Vad hade du gjort, handen på hjärtat?
Citera
2025-10-03, 12:05
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian

”Bara” 34. 34 är antikt rent genetiskt, graviditet vid 35 och upp kallas ”geriatric pregnancy”. Det är bara moderna ”feminister” som fått oss att tro att det är helt normalt att bli gravid sent i 30 års åldern och in i 40 års åldern.
Citera
2025-10-03, 12:14
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Den STORA frågan är väl varför i helvete de går ut i media om detta.

De har ju redan gått ut i media och berättat att de väntade ett barn som förmodligen hade vridfot, vilket kan åtgärdas. Sedan visade följande tester att det var värre än så.

Jag är inte för abort, men det här var ett nödvändigt ont. Och om du läser hennes ord om att hon först förnekade allvaret och vägrade låta någon skada barnet kanske du förstår hur hon kände sig.
Citera
2025-10-03, 12:16
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
”Bara” 34. 34 är antikt rent genetiskt, graviditet vid 35 och upp kallas ”geriatric pregnancy”. Det är bara moderna ”feminister” som fått oss att tro att det är helt normalt att bli gravid sent i 30 års åldern och in i 40 års åldern.

Min morsa var 40 när jag föddes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in