2025-10-02, 16:03
Medlem
Steinarrs avatar
Det finns ju egentligen ingen "tid". Tid är något människor har uppfunnit (för att det var nödvändigt och oundvikligt).

En 80-åring är egentligen lika "gammal" nu som vid 20. Forskare har börjat prata om att åldrandet delvis är en sjukdom. Det finns alltså inget som säger att en 80-åring inte kan vara lika frisk och pigg som en 20-åring.
Citera
2025-10-02, 20:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Det finns ju egentligen ingen "tid". Tid är något människor har uppfunnit (för att det var nödvändigt och oundvikligt).

En 80-åring är egentligen lika "gammal" nu som vid 20. Forskare har börjat prata om att åldrandet delvis är en sjukdom. Det finns alltså inget som säger att en 80-åring inte kan vara lika frisk och pigg som en 20-åring.
Nonsens. Om tid inte fanns skulle det INTE vara nödvändigt och oundvikligt att uppfinna det.
Citera
2025-10-02, 20:32
Medlem
Vad är alternativet? Vem som helst dö när som helst. Dagligen läser man om unga som dör. Tänk dig alla som blir aborterade.

Du är ung i dag men strax kommer du att vara gammal. Det går fortare än du tror.
Citera
2025-11-03, 12:08
Medlem
Ja, det känns. Jag söjer min förlorade ungdom. Jag ser unga nu, hur lätt de rör sig, de är starka och friska. Jag var själv så en gång. Men fick aldrig känna mig bra och fin. Kvinnor ville förstöra det med sina kommentarer.
Nu är det för sent för mig. Jag kan aldrig bli som jag var då.
Om jag skulle träffa en ung kvinna så skulle jag inte få upp den.
Jag sprutar inte längre som en porrskådis.
Citera
2025-11-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nonsens. Om tid inte fanns skulle det INTE vara nödvändigt och oundvikligt att uppfinna det.
Tid ses av de flesta, kanske omedvetet, som en fristående variabel som inte är kopplad till verkligheten på något direkt sätt. Se följande tankeexempel som belyser det hela:

Personligen ser jag det som att alla konceptuella funderingar om tid är helt väck, samtidigt som nuvarande upplevelse ändå är dynamisk så att säga. Tid finns inte på det sätt som folk tänker sig, bara på det sätt som nuet förändras. Även om det verkligen går att öppna ett maskhål till dåtiden så skulle det bara vara som att knäppa med fingrarna som i tankeexperimentet. Den som åker bakåt i tiden kan döda sig själv utan att några problem uppstår eftersom det inte finns någon koppling mellan dåtid och nutid. Den som åkte bakåt kommer uppleva en verklighet där han är 30 år och där han tar ihjäl sin egen kopia som bara är 5 år. Vi som stannar kvar kommer fortfarande uppleva en verklighet där Pelle uppfann en tidsmaskin och hoppade bakåt i tiden.

Tänk så enkelt allt blir om man slutar låtsas att det verkliga fenomenet har någonting med våra tidskoncept att göra. En lång linje av händelser som existerar hela tiden och påverkar varandra? Vilket grundlöst svammel. :)
Citera
2025-11-04, 14:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RulladeBananen
Det absolut deppigast i livet måste vara att bli gammal. När man är gammal och pensionär så tappar man orken, synen och hörseln så allt man kan göra är att gå o vänta på att dö. Hur tror ni att folk som är gammla känner om döden? de vet att de kan dö vilken dag som helst och de flesta går bara runt på något tråkigt, deppigt ålderdoms hem och inväntar en tråkig långsam död.

Vad har ni för syn på detta?
Det beror på personligheten. EN DEL, som redan var tråkiga, kan bli som du säger,
men många inte.

T ex min morfar hade en ganska mycket yngre fru ( = mormor) , startade sitt första företag då han var i normal pensionsålder. När det blev för tungt fick han anställning och pensionerade sig då han var 92 Då någon klagade på att han körde som en rallyförare, sa han:
-Min bil går inte under 90.

Han tänkte på sig själv som om han var i 20-årsåldern...

Min mamma också.
-Jag har fått en rynka! berättade hon surt.
Då var hon över 80 år
Hon kom också på att hon inte var 18 längre då hon försökte göra något tyngre än hon klarade av, men fortfarande skottar hon bort snö från gången i sin radhuslägenhet istället för att vänta på att vaktmästarn kommer och gör det...

Farfar blev bara 74, så han hann inte bli gammal

Då min pappa blev pensionär fick han fortfarande knappt tid med sina hobbies (Boule, musikuppträdanden, träna arbetshundar...)

Själv är jag över 70, har s g s slutat med mitt företag i Sverige, men håller på att starta två nya i SOasien. OM jag får tillräcklig ordning på en allvarlig idrottsskada, som gått upp, tänker jag starta familj och nog coacha ett annat basketlag.
Citera
2025-11-04, 14:30
Moderator
Sun Rulers avatar
Det jag kan tycka är utmanande att bli äldre är att det finns så mycket jag vill uppleva och göra innan jag kallas hem.

Dock så har jag börjat acceptera sakernas tillstånd.
Citera
2025-11-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det jag kan tycka är utmanande att bli äldre är att det finns så mycket jag vill uppleva och göra innan jag kallas hem.

Dock så har jag börjat acceptera sakernas tillstånd.

Vad är det du vill hinna uppleva innan det är dags?
Citera
2025-11-04, 21:00
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affeldaffel
Tid ses av de flesta, kanske omedvetet, som en fristående variabel som inte är kopplad till verkligheten på något direkt sätt. Se följande tankeexempel som belyser det hela:

Personligen ser jag det som att alla konceptuella funderingar om tid är helt väck, samtidigt som nuvarande upplevelse ändå är dynamisk så att säga. Tid finns inte på det sätt som folk tänker sig, bara på det sätt som nuet förändras. Även om det verkligen går att öppna ett maskhål till dåtiden så skulle det bara vara som att knäppa med fingrarna som i tankeexperimentet. Den som åker bakåt i tiden kan döda sig själv utan att några problem uppstår eftersom det inte finns någon koppling mellan dåtid och nutid. Den som åkte bakåt kommer uppleva en verklighet där han är 30 år och där han tar ihjäl sin egen kopia som bara är 5 år. Vi som stannar kvar kommer fortfarande uppleva en verklighet där Pelle uppfann en tidsmaskin och hoppade bakåt i tiden.

Tänk så enkelt allt blir om man slutar låtsas att det verkliga fenomenet har någonting med våra tidskoncept att göra. En lång linje av händelser som existerar hela tiden och påverkar varandra? Vilket grundlöst svammel.
Ja, tänk så enkelt allt blir om man bara skiter all vetenskap sedan 1905, och bara tänker lite fritt och kreativt.
Citera
2025-11-04, 21:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Sjukdom och svaghet är deprimerande men inte erfarenhet eller hög ålder.
Citera
2025-11-05, 06:09
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Vad är det du vill hinna uppleva innan det är dags?
Det är lite allt möjligt men en sak som vi har haft som målsättning länge är att skaffa ett boende i Florida och då har det alltid varit vår bild att vi skall spendera mycket tid där tillsammans med bl.a. svärföräldrarna.

Nu inser vi att när vi kommer få en möjlighet att realisera det så kommer de vara för gamla för att orka resa dit om de ens är i livet då.
Citera
2025-11-05, 06:27
Avslutad
Deppigt ja, men som tur är det inget måste att bli alltför gammal. Bäst är det att tuppa av just före man når en mycket hög ålder. Annars ser man till att avsluta livet själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in