2025-10-02, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Tack för svaret. Jag är inte gratis att jobba med för samhället! Tummen upp.

Det är i stort sett omöjligt att ändra på andra människor. Och den enda som du verkligen kan påverka är dig själv.

Även om du skrivit tråden och kanske någonstans vill ha en förändring, så måste du tänka på att din komfortzon ligger i att vara offret här. Den biten måste du komma bort ifrån om du vill få till en förändring.
Citera
2025-10-02, 14:41
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
- vad säger vården och alla inom psyk som svar på denna din fråga i rubriken?
- vad anser den att du skall göra?
- hur skall du tänka och agera anser dina vårdkontakter?
Gör du det eller gör du spegelvänt?
---------------
Efter denna dialog med dig gissar jag att skälet till ditt problem är att du inte tar dig själv på allvar - dvs ser ditt ansvar för ditt eget bästa.
Du tar inte ditt eget rop på hjälp i tråden på allvar utan bara leker fram kommentarer utan egentlig avsikt att vilja förändra dig.
Du ställer dig därför utanför redan här i tråden och ditt beteende här visar på orsaken till att du står utanför samhället.
Jag märker ju att du inte vill ha en riktig kontakt med mig, bara en ytlig där du kan fly undan.
Du använder mig som ett sätt att få tiden att gå - en förströelse.
Du vill helt enkelt inte vara en del av samhället.
Det blir ju extra besvärligt kan jag tänka om du inte ens begriper det.
Alla inom vården mot argumenterar mest och har en skev verklighetsuppfattning om min situation. Jag sitter här med ensam som så många andra på Flashback.
Citera
2025-10-02, 14:44
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är i stort sett omöjligt att ändra på andra människor. Och den enda som du verkligen kan påverka är dig själv.

Även om du skrivit tråden och kanske någonstans vill ha en förändring, så måste du tänka på att din komfortzon ligger i att vara offret här. Den biten måste du komma bort ifrån om du vill få till en förändring.
Håller med om att det är ett stort jobb och tar mycket tid att ändra på en människa. Krävs mycket jobb bara att ändra på sig själv. Du ska nog mer se det som att jag är ett ofrivilligt offer iallafall. Så får du det korrekt. Har jag ork och energi utöver ta hand om mig själv och mitt egna mående så hjälper jag till. Sen kan man såklart inte hjälpa allt och alla med.
Senast redigerad av nonamed 2025-10-02 kl. 14:47.
Citera
2025-10-02, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronbarnen
Tänker att flashback är ett bra exempel på att det är väldigt sällan man är helt själv med sina tankar och känslor, och att man oftast känner sig mer annorlunda än vad man faktiskt är. Kan nästan garantera att det finns någon tänker och tycker som TS antigen på internet eller IRL.

Absolut, jag håller fullständigt med dig. Man är nog aldrig helt unik oavsett hur man är. Men det kan vara mycket svårt att hitta likasinnade eftersom folk belönas socialt genom att försöka passa in och därmed dölja sina egna tankar och åsikter. Ett underligt spel.
Citera
2025-10-02, 15:21
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Absolut, jag håller fullständigt med dig. Man är nog aldrig helt unik oavsett hur man är. Men det kan vara mycket svårt att hitta likasinnade eftersom folk belönas socialt genom att försöka passa in och därmed dölja sina egna tankar och åsikter. Ett underligt spel.
Många hyllas med för att sticka ut.
Citera
2025-10-02, 15:26
Medlem
Citat:
Håller med om att det är ett stort jobb och tar mycket tid att ändra på en människa. Krävs mycket jobb bara att ändra på sig själv. Du ska nog mer se det som att jag är ett ofrivilligt offer iallafall. Så får du det korrekt. Har jag ork och energi utöver ta hand om mig själv och mitt egna mående så hjälper jag till. Sen kan man såklart inte hjälpa allt och alla med.

Du kommer inte hjälpa allt och alla, för allt och alla vill inte bli hjälpta.
De vill fortsätta leva som de alltid gjort.
Därav, så behöver du ändra dig själv om du vill ha en förändring.

Fokusera på det du kan ändra och släpp allt annat. Det är slöseri med tid som du aldrig kommer få tillbaka.
Citera
2025-10-02, 15:30
Avstängd
Du måste bjuda på dig själv lite

Tänk efter lite vi svenskar är rätt så skygga utav oss beroende på vart man bor men för det mesta tar man inte initiativet

DU kan börja med att borsta tänderna, raka dig klä dig normalt och använda deodorant se representabel ut kolla dig själv i spegeln och fråga dig själv ser jag aprouchable ut?

Sen börja smått när du står på stationen eller handlar eller när du är på restaurang käkar mat eller tar ett glas

Går du i skola så blir det lättare att umgås

Ta reda på saker o ting nyheter, bil, väder visa nyfikenhet och låt dom prata av sig och lyssna det finns dom som älskar att babbla

Jag är introvert utav mig men snackar väldigt mycket när någon tar initiativet det går om du vill och jag har träffat trevligt folk därute som man kan snacka med

Men allt börjar med dig och din image.
Citera
2025-10-02, 15:35
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du kommer inte hjälpa allt och alla, för allt och alla vill inte bli hjälpta.
De vill fortsätta leva som de alltid gjort.
Därav, så behöver du ändra dig själv om du vill ha en förändring.

Fokusera på det du kan ändra och släpp allt annat. Det är slöseri med tid som du aldrig kommer få tillbaka.
Behöver bli en hel½ människa igen. Det är mitt jobb med mig själv. Vet hur det känns när ingen hjälper mig. Så kommer alltid ha en svag sida för det. Sen har du rätt i att allt är inte svart på vitt.
Citera
2025-10-02, 15:44
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Du måste bjuda på dig själv lite

Tänk efter lite vi svenskar är rätt så skygga utav oss beroende på vart man bor men för det mesta tar man inte initiativet

DU kan börja med att borsta tänderna, raka dig klä dig normalt och använda deodorant se representabel ut kolla dig själv i spegeln och fråga dig själv ser jag aprouchable ut?

Sen börja smått när du står på stationen eller handlar eller när du är på restaurang käkar mat eller tar ett glas

Går du i skola så blir det lättare att umgås

Ta reda på saker o ting nyheter, bil, väder visa nyfikenhet och låt dom prata av sig och lyssna det finns dom som älskar att babbla

Jag är introvert utav mig men snackar väldigt mycket när någon tar initiativet det går om du vill och jag har träffat trevligt folk därute som man kan snacka med

Men allt börjar med dig och din image.
Jag tycker det är bättre och vara sig själv. Jobbigt att hålla en image uppe för andra.
Citera
2025-10-02, 17:38
Medlem
Citat:
Skulle vara intressant om ni kunde komma med några färska ider om hur jag ska gå till väga för att vara en del va samhället och att alla inte bara pratar bakom ryggen på mig. Såklart är jag utfryst(mindre ort). Har inte heller tillgång till rättigheter fullt ut. För man inte en diskussion om olika saker så kommer inte så långt.

Du vill vara en del av det svenska samhället 2025?

Många med mig tycker tvärtom! Skit i folk. Bosätta sig i ett litet samhälle. Inte ha med folk att göra. Bunkra upp lite, och sköta sig själv.
Citera
2025-10-02, 18:14
Medlem
Hur är man en del av samhället om man går på bidrag som andra betalar.
Citera
2025-10-02, 19:28
Medlem
Kyrkan brukar ha en fin verksamhet med stor öppenhet även om du inte tror.

Citat:
Skulle vara intressant om ni kunde komma med några färska ider om hur jag ska gå till väga för att vara en del va samhället och att alla inte bara pratar bakom ryggen på mig. Såklart är jag utfryst(mindre ort). Har inte heller tillgång till rättigheter fullt ut. För man inte en diskussion om olika saker så kommer inte så långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in