2025-10-01, 18:10
Medlem
526s avatar
Det borde vara billigt upp till en viss gräns - sen dyrare. Man kunde räkna ut en normalförbrukning per hushåll beroende på husstorlek etc. På så sätt blir det billigare med bruks-förbrukningen och dyrare med lyxförbrukning. Då blir det både billigt och folk spar in onödigt. Alla blir glada.
Skatt på el ska avskaffas helt. Vinst på el ska förbjudas helt. Staten borde äga all elproduktion och bara ta betalt för självkostnadspris.
Citera
2025-10-01, 18:15
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jordvärme och ha permafrost i trädgården.
Dessutom sämre på vintern när man behöver energin som bäst.
Har bergvärme som installerades för 25 år sedan. Hur tror du det gått att klara sig på 12 000 kWh/år annars?
Undersökt modernare alternativ, luft/vatten, men ger inget bättre.

Väldigt många får betala ett överpris på el på grund av marknadsprissättning. Det som du föreslår håller inte. Priset sätts efter efterfrågan från Danmark och Tyskland mm

Under vintern november-mars, har vi pris högkostnad tillägg för den dag i månaden som vi förbrukar mest som sedan gäller för hela månaden. Mäts mellan 07:00 - 22:00 vardagar så då kör vi tvättmaskiner och diskmaskiner på nätterna eller helgerna. Lagar storkok med mat på helgerna då elen inte blir så dyr. Har rätt bra koll på hur vi kan hålla nere förbrukningen.

Jo du din lilla Messerschmitt, vårt hushåll kan spara på elen.
In till Riksdagen nu och lär dem dina knep.
Det är du som är knepmannen, inte jag.

Min el kostar 200 kr per månad eftersom jag bor i ny lägenhet och jag använder inte frysen. Det är min insats för att sänka det svenska elpriset. Lägre går inte utan egen vindsurra.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-01 kl. 18:19.
Citera
2025-10-01, 18:18
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det borde vara billigt upp till en viss gräns - sen dyrare. Man kunde räkna ut en normalförbrukning per hushåll beroende på husstorlek etc. På så sätt blir det billigare med bruks-förbrukningen och dyrare med lyxförbrukning. Då blir det både billigt och folk spar in onödigt. Alla blir glada.
Skatt på el ska avskaffas helt. Vinst på el ska förbjudas helt. Staten borde äga all elproduktion och bara ta betalt för självkostnadspris.
Är det inte bättre om staten sköter all mat överallt? Så kan inte ICA kamma hem en massa vinster.

Jag skämtar. Ditt förslag skulle ge ett katastrofalt elpris. Värdens lägsta elpriser finns tvärtom i USA med totalt fri marknad, lågbeskattad, utan bidrag.

Däremot kan staten gärna bygga kärnkraftverk, som de gjorde på 1970-talet med lyckat resultat och som gett Sverige 100-tals miljarder vid det här laget. Tack (s) och Erlander.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-01 kl. 18:26.
Citera
2025-10-01, 18:20
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
35 miljarder får de in i bara elskatt.
De pengarna går till skola och omsorg. Elpriset ska inte vara för billigt, då slösar man bara. 2022 är det största sparåret någonsin i Sverige, ett kärnkraftverk sparades in tack vara höga elpriser under Ukrainakriget.
Citera
2025-10-01, 18:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Pristaket är ju skyhögt.
Det hörs på namnet? Tak. Du vill antagligen ha ett tak vid fotknölarna och läs på hur det gick i England. Kanske vill du ha gratis bröd i butikerna också, som i Sovjet. Om man köade 4 timmar istället för att arbeta.
Citera
2025-10-01, 18:23
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Är det inte bättre om staten sköter all mat överallt? Så kan inte ICA kamma hem en massa vinster.

Jag skämtar. Ditt förslag skulle ge ett katastrofalt elpris. Värdens lägsta elpriser finns tvärtom i USA med totalt fri marknad.

Däremot kan staten gärna bygga kärnkraftverk, som de gjorde på 1970-talet med lyckat resultat och som gett Sverige 100-tals miljarder vid det här laget. Tack (s) och Erlander.
Jag är för fri marknad helt klart, men det förutsätter att det finns sund konkurrens för att den mekanismen ska fungera. Det gör det inte i Sverige tyvärr. Man kan sällan välja elnät och alla elbolag köper sin el från samma hink. Konkurrensen om Kw priset är marginellt. Jag vet inte hur de gör i USA men vore intressant att veta om det går att göra lika i Sverige
Citera
2025-10-01, 18:23
Medlem
Om jag förstått EU:s påtvingande ,ruttna modell rätt så förbinder sig varje exporterade EU-land att ta av sin befolkning lika mycket betalt per kilowattimme som den högstbjudande inom Unionen eller i vart fall den aktuella el-börsen vid just det tillfället är beredd att betala.Alltså betalar svensken lika mycket per Kwh som Mercedes Benz,Vag-grupoen och övriga giganter.Skrattretande , lycka till allihopa!
Citera
2025-10-01, 18:28
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag är för fri marknad helt klart, men det förutsätter att det finns sund konkurrens för att den mekanismen ska fungera. Det gör det inte i Sverige tyvärr. Man kan sällan välja elnät och alla elbolag köper sin el från samma hink. Konkurrensen om Kw priset är marginellt. Jag vet inte hur de gör i USA men vore intressant att veta om det går att göra lika i Sverige
Tvärtom, jag tror Sverige har västvärldens tredje lägsta elpris efter USA och Norge. Konkurrensen fungerar utmärkt och det var nästan att kärnkraften fick läggas ner pga olönsamhet, men nu är den lönsam igen. Sverige har aldrig haft lägre elpriser än senaste 10 åren, utöver 2022. Tyskland sägs ha dubbla priset, England tredubbla.

Enorm konkurrens mellan kärnkraft, vatten, vind, solpaneler. Bara inte staten lägger sig i med bidrag.
Citera
2025-10-01, 18:32
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Tvärtom, jag tror Sverige har västvärldens tredje lägsta elpris efter USA och Norge. Konkurrensen fungerar utmärkt och det var nästan att kärnkraften fick läggas ner pga olönsamhet, men nu är den lönsam igen. Sverige har aldrig haft lägre elpriser än senaste 10 åren, utöver 2022. Tyskland sägs ha dubbla priset, England tredubbla.

Enorm konkurrens mellan kärnkraft, vatten, vind, solpaneler. Bara inte staten lägger sig i med bidrag.
Ehh . . . så är väl inte? Elpriserna har gått upp senaste åren och det har drivit på inflationen.

Jag är säkert okunnig . . men hur sker konkurransen om elen och elkunderna menar du?
Citera
2025-10-01, 18:48
Medlem
Maulcas avatar
Usch fy och skam och vad det skiljer mellan elbolagen, det är inte bra att kärnkraftverken står stilla och att det knappt finns vatten att producera el. Sverige får starta upp Karlshamnsverket och bränna upp lite Putinolja.
Citera
2025-10-01, 18:51
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
alltså man skulle ju vara nöjd med 1 sverigepris på elen om man får betala 100 öre per kwh totalt och inga andra hittepå avgifter och skatter,moms med mera

alltså 1 krona rakt av, 10 000 kwh = 10 000:-

"Risk för trippelsmäll på el - Så ska du tänka kring elavtalet
Tre nya orosmoln har tornat upp sig elmarknaden: Norgepriser, kvartspriser och effektavgifter. "

https://www.elskling.se/tips-rad/nyh...effektavgifter
Det här hade nog vart enklast, staten står för elnätet å mätarna sen kan elbolagen fokusera på att leverera elen. Då blir det också lättare att argumentera för att spara el då mer användning kostar mer. Med alla hittepåavgifter har man ju lik förbannat fasta kostnader på några tusen oavsett hur mycket man använder. Då finns inga incitament att inte slösa, det blir dyrt oavsett. Och så "elbidrag" ett halvår senare med alla onödiga administrativa kostnader det innebär.
Citera
2025-10-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Knausgård skriver om hur man snålar på elektriciteten i Sverige men tvärtom i Norge. När hans mor besöker hans lägenhet på Östermalm slocknar plötsligt lyset i trapphuset. Hon fattar inte då att man ska trycka på den rött lysande strömbrytaren för att ljuset ska komma tillbaka. Sen raljerar Knausgård över detta ”typiskt svenska” som han inte sällan gör i sina böcker.

Även känt att man gärna alltid har ett fönster öppet för vädring i Norge. Vintertid också.

Har man inte det i Tyskland också? Anekdotisk bevisning men hade en granne från tyskland som hade öppet (sovrummet?) nästan året runt. Borde blivit svinkallt.. Hade en annan granne från Holland som tvättade (ofta lakan inräknat) VARJE dag, var dessutom pensionärer så borde inte behövas så ofta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in