2025-10-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Knausgård skriver om hur man snålar på elektriciteten i Sverige men tvärtom i Norge. När hans mor besöker hans lägenhet på Östermalm slocknar plötsligt lyset i trapphuset. Hon fattar inte då att man ska trycka på den rött lysande strömbrytaren för att ljuset ska komma tillbaka. Sen raljerar Knausgård över detta ”typiskt svenska” som han inte sällan gör i sina böcker.

Även känt att man gärna alltid har ett fönster öppet för vädring i Norge. Vintertid också.

Har man inte det i Tyskland också? Anekdotisk bevisning men hade en granne från tyskland som hade öppet (sovrummet?) nästan året runt. Borde blivit svinkallt.. Hade en annan granne från Holland som tvättade (ofta lakan inräknat) VARJE dag, var dessutom pensionärer så borde inte behövas så ofta..
Citera
2025-10-01, 19:23
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Har man inte det i Tyskland också? Anekdotisk bevisning men hade en granne från tyskland som hade öppet (sovrummet?) nästan året runt. Borde blivit svinkallt.. Hade en annan granne från Holland som tvättade (ofta lakan inräknat) VARJE dag, var dessutom pensionärer så borde inte behövas så ofta..
Nej, tyskarna vädrar dock dagligen genom att öppna alla fönster en liten stund.
Och överallt jag har bott i Norge finns det röda knappar för att tända i trappen.
Kanske inte på stödboendet Knausgårds retardmorsa bor, men i normala borettslag och hyreskåkar.
Citera
2025-10-01, 19:33
Borgarsvinen och Jimmie gynnar hellre sina kompisar på ICA.

Sveriges sämsta regering genom tiderna. Man riggade hellre sitt utlovade pristak.
Citera
2025-10-01, 19:43
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
För att värna om befolkningen och företagen i vårt grannland Norge, gällande att ta skydd mot höga elpriser har regeringen beslutat att elen ska kosta max 40 öre/kW.
Riktigt hur det går till rent administrativt framgår inte, men gissar att staten betalar ut överstigande summor retraktivt till brukaren.

Konsekvensen av detta kan bli att Norrmännen nu inte spar in på elen i den mån man förväntar sig, vilket kan få till följd att elpriset i bl.annat Sverige kan bli än dyrare i vinter.

Vad tycjker FB:s panel om detta?

Borde vi också införa detta? Alltså en gräns på ex.vis 40 öre/kW?

Eller finns det andra lösningar?

Vi har ju redan fått se elpriserna skjutit i höjden, och det drabbar även orättvist inom landet genom de fyra elområderna.

https://www.google.com/url?sa=t&sour...AlCnbaYp7XQVaF

Jag kräver att Norge inleder en fullskalig invasion av Sverige!
Citera
2025-10-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
alltså man skulle ju vara nöjd med 1 sverigepris på elen om man får betala 100 öre per kwh totalt och inga andra hittepå avgifter och skatter,moms med mera

alltså 1 krona rakt av, 10 000 kwh = 10 000:-

"Risk för trippelsmäll på el - Så ska du tänka kring elavtalet
Tre nya orosmoln har tornat upp sig elmarknaden: Norgepriser, kvartspriser och effektavgifter. "

https://www.elskling.se/tips-rad/nyh...effektavgifter

Ebba b var så stolt över nya el överförings systemet och sa att de är ingen fara de blir bara en 15-20% dyrare. Och allt för att privata elbolag ska maximera vinst dom höjer avgifter moms och skatt höjs. Hon jublar och ska driva upp priser. för att om något år erbjuda kärnkraft, som betalas av oss och vinst går till riskkapitalisterna, sen kommer dom köra skiten åt hellvete och sälja allt till vrakpris till någon i europa som höjer all elkostnad
Citera
2025-10-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Att norge och norrmän är nationalistiska egoister är inget nytt. Så jag är inte förvånad.

Hva er galt med ønsket om mest mulig selvstyre, billig elektrisitet og det å være glad i landet sitt?
Citera
2025-10-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Samma borde vi göra i Sverige.
Behöver vi kliva ur EU så vore det lämpligt.

Alla har inte råd med el för 2-3 kr/kWh

Vi har redan höga priser och värre kommer det bli till vintern.

När kostade elen 2-3kr mer än momentalt?
Citera
2025-10-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Vi har också råd anser jag.
Och det handlar ju inte minst om att värna våra företag och industri.

Har nu EU styrt energipolitiken får de också ta ansvar för utfallet av den.

Så även våra egna politiker som satt oss i situationen.

Norska elprisbegränsningen rör hushåll, inte företag.
Citera
2025-10-01, 20:01
Medlem
otellos avatar
Dom klipper väl även all export? Jag tycker att inrikes producerad el borde ha ett takpris, det som säljs är en annan femma.
Citera
2025-10-01, 20:08
Medlem
Proumbras avatar
Det rörliga elpriset kan jag inte bry mig mindre om, det ligger på 79-110kr i månaden

Det är de fasta elpriserna för nätavgifter och proppskåp som stör mig, 950kr per kvartal.
Citera
2025-10-01, 20:17
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Såklart rapporterar inte vänsterextrema SVT som styrs av MP om detta... Det hade ju fått el även från icke-miljövänlig källor att se bättre ut.
Citera
2025-10-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Det här hade nog vart enklast, staten står för elnätet å mätarna sen kan elbolagen fokusera på att leverera elen. Då blir det också lättare att argumentera för att spara el då mer användning kostar mer. Med alla hittepåavgifter har man ju lik förbannat fasta kostnader på några tusen oavsett hur mycket man använder. Då finns inga incitament att inte slösa, det blir dyrt oavsett. Och så "elbidrag" ett halvår senare med alla onödiga administrativa kostnader det innebär.

Vad är en ”hittepåavgift”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in