• 5
  • 6
2024-02-26, 11:10
Medlem
TrueCs avatar
Jag har fritt arbete hemifrån men är iallafall 60-70% på kontoret. Jag har stora sociala behov och mår väldigt dåligt av för mycket hemarbete.

Däremot ett fantastiskt komplement, det finns ju alltid en känsla av att man förlänger helgen när man sitter hemma fredag och åker in efter lunch på måndagen
Citera
2024-02-26, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Jag har fritt arbete hemifrån men är iallafall 60-70% på kontoret. Jag har stora sociala behov och mår väldigt dåligt av för mycket hemarbete.

Däremot ett fantastiskt komplement, det finns ju alltid en känsla av att man förlänger helgen när man sitter hemma fredag och åker in efter lunch på måndagen

Har du ingen familj, vänner, partner, hobbys?
Citera
2024-02-26, 12:15
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
Har du ingen familj, vänner, partner, hobbys?

Jo allt det där, men kvällar består ju av praktiska åtaganden, matlagning, skjutsning/hämtning etc.

Sen blir jag nästan för effektiv hemma, jag gör det jag har på agendan så jävla snabbt, och är inget för att ligga på soffan. Utvecklas mer av samröre med andra, det blir ju en form av fortbildning och jag bygger successivt kompetens och kontaktnät på plats, hemma stannar jag i utvecklingen och gör bara det jag måste.

Visst skulle andra kanske gilla det, men jag vill vara på väg nånstans i livet
Citera
2024-02-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC

Får man välja själv var man jobbar och du väljer främst kontoret, eller är det främst kontoret för alla? Problemet är ju lite att vi som har noll socialt behov tvingas anpassa oss och erbjuda det sociala samspel som ni med stort socialt behov behöver. Resultatet blir att vi blir helt dränerade och presterar sämre, blir som att ha barn att ta hand om samtidigt som man ska sköta arbetet. Så det bästa är ju om alla får välja.
Citera
2024-02-26, 12:53
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KR12345
Får man välja själv var man jobbar och du väljer främst kontoret, eller är det främst kontoret för alla? Problemet är ju lite att vi som har noll socialt behov tvingas anpassa oss och erbjuda det sociala samspel som ni med stort socialt behov behöver. Resultatet blir att vi blir helt dränerade och presterar sämre, blir som att ha barn att ta hand om samtidigt som man ska sköta arbetet. Så det bästa är ju om alla får välja.

Det är fritt för alla, jag väljer kontor. Så länge man kommer när man blir kallad på möten etc och sköter dina uppgifter som kan vara på plats , personliga möten och så vidare.

Däremot ser man nu runt om i sämre tider att de som är hemmasittare blir varslade först i större mån, nu när LAS ger mer svängrum

Även om man jobbar individuellt blir många arbetsplatser påverkade av sämre sammanhållning inom arbetsgrupper och samsynen på hur man utövar sitt jobb blir lidande när vissa sitter hemma, så jag förstår att det blir ett problem på många arbetsplatser
Citera
2024-02-26, 13:08
Medlem
pimlicopassports avatar
Har man barnfamilj och plats hemma är hemmaarbete oslagbart. Slipper resan till jobbet och mer tid att hjälpa till med barnen och hushållet.

Slipper också alla gnällkärringar vilket tidigare var fallet för mig. Är också mycket mer effektivt hemma då jag kan avstå från alla helt onödiga och långa fikapauser med tidigare nämnda, samt energin de tog från mig.

Är man ung, bor litet och faktiskt uppskattar sina kolleger kan kontoret vara att föredra.
Citera
2024-02-27, 23:10
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Asså jag förstår verkligen inte hur svårt det ska vara.

1. Mina kunder beställer en tjänst hos min arbetsgivare
2. Min chef ber mig genomföra tjänsten
3. Jag genomför uppdraget med bravur, inom deadline och över förväntan
4. Alla nöjda.

Jag ser inte hur någon ska vara missnöjd här, oavsett om jag minsann kunde klämt in ytterligare någon grej under samma tid och riskera att bli utbränd.

Det är nog bara folk som inte har möjligheten att jobba hemifrån eller som inte har disciplinen att faktiskt sätta sig ner och jobba som klagar. De sistnämnde är de som också blir tvingade tillbaka till kontoret, de flesta arbetsgivare har lärt sig att ha mätbara mål vid detta laget.

Mina kunder är oftast stora globala företag som kan ha huvudkontor var som helst, därav är det ingen poäng att jag sitter någon annanstans än just hemma samt att kontorsyta i centrala Stockholm är dyrt så där sparar arbetsgivaren in pengar också.

Argumenten kan jag köpa men det är sällan dom som styr går med på dom. Men så länge din chef ordagrant sagt till dig att det är okej att du inte jobbar 8 timmar per dag så är det ju lugnt, men det är jag allt lite skeptisk till. Har du inte det och man känner till det så ser man antagligen mellan fingrarna, men det är ju en helt annan sak
Citera
2025-09-30, 14:57
Medlem
Sun Rulers avatar
Jag ser blandningen som bäst, jobbar ca 50/50 på plats respektive hemma.

Att slippa ta sig till jobbet spar tid och ofta är jag effektivare hemma, det är färre onödiga sociala interaktioner och andra störande moment.

Det gäller dock att besitta en viss självdisciplin.
Citera
2025-09-30, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag ser blandningen som bäst, jobbar ca 50/50 på plats respektive hemma.

Att slippa ta sig till jobbet spar tid och ofta är jag effektivare hemma, det är färre onödiga sociala interaktioner och andra störande moment.

Det gäller dock att besitta en viss självdisciplin.

Kan jobba hemma vid behov, men föredrar att vara på kontoret. Dels bättre förutsättningar rent arbetsmiljömässigt, sen har mitt jobb karaktären av det behövs ganska mycket samverkan direkt med folk.

Skiljer helst på arbetsplats och mitt hem, rent mentalt.

Sen är jag på olika tjänsteresor typ 50% av arbetsdagarna oavsett
Citera
2025-10-01, 07:22
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Kan jobba hemma vid behov, men föredrar att vara på kontoret. Dels bättre förutsättningar rent arbetsmiljömässigt, sen har mitt jobb karaktären av det behövs ganska mycket samverkan direkt med folk.

Skiljer helst på arbetsplats och mitt hem, rent mentalt.

Sen är jag på olika tjänsteresor typ 50% av arbetsdagarna oavsett
Jo, speciellt det där med att separera hemmet och arbetsplatsen kan jag hålla med om.

Under pandemin så arbetade vi hemma i nästan 2,5 år på 100%. Då blev det lite svårt att känna, oj nu är det helg och liknande.
Citera
2025-10-01, 07:24
Medlem
Jobba hemifrån fungerar bra, men man måste ha både disciplin och rätt arbetsuppgifter annars slösar man bara bort tiden.
Citera
2025-10-01, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jo, speciellt det där med att separera hemmet och arbetsplatsen kan jag hålla med om.

Under pandemin så arbetade vi hemma i nästan 2,5 år på 100%. Då blev det lite svårt att känna, oj nu är det helg och liknande.

Vi arbetade på som vanligt i princip under pandemin, lite färre resor och separerade lunchtider mellan avdelningarna, men möjligheten till hemarbete infördes, och lever kvar. Men de allra flesta jobbar på kontoret, mestvnär folk har hantverkare hemma eller sjuka barn som det nyttjas.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in