2024-02-24, 10:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
Står och väljer mellan att jobba hemifrån eller ett annat jobb där man är på plats. Jag har ingen erfarenhet av att jobba hemifrån men är nyfiken och tror att det kan bli bra men att jag kan missuppfatta mycket och ha svårigheter att uppdatera mig om vad som händer.

Ni som jobbar hemifrån, vad bör man tänka på som ny?
Det sociala liv och stimulans man får att arbeta ihop med andra människor på en arbetsplats bör man då se till att man får på annat sätt.

Jag hade före pandemin liten erfarenhet av att jobba hemifrån och tyckte i början det var rätt ok men efter ett tag rätt trist att inte ha jobbarkompisar att umgås med på jobbet. Hur man vrider och vänder på det så blir kontakt via typ Teams aldrig samma som att var i gemenskapen på jobbet.
Nu efter pandemin har vi möjlighet till att jobba hemifrån 1-2 dagar i veckan. Något jag sällan använder mig av förutom om man behöver t.ex. vara hemma och släppa in någon hantverkare eller liknande.
Är det ditt första jobb skulle jag rekommendera det att vara på fysik plats.
Citera
2024-02-24, 10:55
Medlem
snurresprettiss avatar
Aldrig gjort men känslan är att man inte är lika effektiv hemma.
Citera
2024-02-24, 15:15
Medlem
Underbart.
Kan göra precis som jag vill och så mycket jobb blir det inte.
Spelar Playstation 5, kollar serier och jobbar kanske max 2h per dag och detta tjänar jag 55k före skatt på.
Går även ut och träffar andra som jobbar hemifrån och äter lunch och tar några öl.
Detta är så vanligt och cheferna fattar ingenting.
Citera
2024-02-24, 16:08
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Bra om du har självdisciplin och familj. Annars är det bättre att pallra dig iväg till kontoret och träffa lite folk.
Citera
2024-02-24, 19:31
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Aldrig gjort men känslan är att man inte är lika effektiv hemma.

Jobbar mycket mer hemma än på ett kontor där det mest blir kafferep och skvaller. Har man ett eget rum som jag hade på mitt förra jobb är det ingen skillnad, men sitter man i öppet landskap är det fan katastrof.

Hyrde konferensrum på ett coworking-place förra månaden. Där spelade man fan mer pingis än att knega.
Senast redigerad av Krille.the.Petterson 2024-02-24 kl. 19:57.
Citera
2024-02-24, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frk-Villbegripa
Ha en bra skärm.
Okej, ska be dem ordna det om det går så långt.

Löneläget är 9.000 kr mer och provanställning.
För tillfället har jag fast anställning och trivs egentligen ganska bra.

Så himla svårt detta och jag funderar kring alla svar. Råder stor enighet om att hemmajobb är skönt.
Citera
2024-02-24, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är det ditt första jobb skulle jag rekommendera det att vara på fysik plats.
Tack för infon. Tyvärr så finns inget fysiskt kontor överhuvudtaget. Det ligger i USA och hemmet är själva kontoret. Sen åker man ut till kunder eller löser problemet via telefon och mejl. Beslutsångest detta.
Citera
2024-02-24, 20:23
Är helt klart det värsta jag varit med om.

Det blir inte längre någon skillnad på jobbet och hemma.

För nu är hemma = jobbet.

Det betyder (i mitt fall) att det känns som att man är på jobbet 24/7.

I tillägg till detta så missar man allt snack på kontoret. Så man får inte med sig allt.
Det betyder att man måste ringa till varenda jävel varje dag för att få en rapport.

Mat!!
Har ju skitgod mat på jobbet som bara kostar 38:-.

Hemma? Ja vafan för man. Jo man får värma några bullar i micron. Kanske ta en torr jävla brödskiva med fuktig ost det är hemskt
Citera
2024-02-24, 20:24
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Okej, ska be dem ordna det om det går så långt.

Löneläget är 9.000 kr mer och provanställning.
För tillfället har jag fast anställning och trivs egentligen ganska bra.

Så himla svårt detta och jag funderar kring alla svar. Råder stor enighet om att hemmajobb är skönt.

Vill dom ha dig så är oftast provanställning förhandlingsbart, är man inte väldigt junior är det ju extremt få som går med på att byta jobb till en provanställning. Jag bytte jobb för ett halvår sedan till en icke svensk arbetsgivare, och de försökte också med provanställning men då sa jag bara att då blir det inget.

Hemmajobb är najs, men för mig är det ett måste att jag reser rätt regelbundet och på så sätt träffar kollegor, konsulter och annat folk. Jag hade inte pallat om jag aldrig reste utan alltid satt hemma.
Citera
2024-02-26, 07:54
Medlem
Finns inga nackdelar med att jobba hemma. Slipper massa oljud, transport, efterblivna kollegor. Harmoni helt enkelt
Citera
2024-02-26, 08:56
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
...En massa svammel....

Asså jag förstår verkligen inte hur svårt det ska vara.

1. Mina kunder beställer en tjänst hos min arbetsgivare
2. Min chef ber mig genomföra tjänsten
3. Jag genomför uppdraget med bravur, inom deadline och över förväntan
4. Alla nöjda.

Jag ser inte hur någon ska vara missnöjd här, oavsett om jag minsann kunde klämt in ytterligare någon grej under samma tid och riskera att bli utbränd.

Det är nog bara folk som inte har möjligheten att jobba hemifrån eller som inte har disciplinen att faktiskt sätta sig ner och jobba som klagar. De sistnämnde är de som också blir tvingade tillbaka till kontoret, de flesta arbetsgivare har lärt sig att ha mätbara mål vid detta laget.

Mina kunder är oftast stora globala företag som kan ha huvudkontor var som helst, därav är det ingen poäng att jag sitter någon annanstans än just hemma samt att kontorsyta i centrala Stockholm är dyrt så där sparar arbetsgivaren in pengar också.
Citera
2024-02-26, 09:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Står och väljer mellan att jobba hemifrån eller ett annat jobb där man är på plats. Jag har ingen erfarenhet av att jobba hemifrån men är nyfiken och tror att det kan bli bra men att jag kan missuppfatta mycket och ha svårigheter att uppdatera mig om vad som händer.

Ni som jobbar hemifrån, vad bör man tänka på som ny?

Det har sina fördelar men också nackdelar.
Jag har jobbat hemifrån senaste 10 åren och trivs med det.

Mitt jobb är en blandning, kontor och ute hos kund så i normala fall är jag på kontoret 2-3 dagar i veckan och resten borta. Skönt att kunna variera.
Jag har ett eget rum för mitt kontor och det är ett måste skulle jag säga, får 2000kr/mån i hyra för detta.
Det är skönt att kunna vara på jobbet samtidigt som man går upp från sängen mer eller mindre.
Jag har inga barn då jag och sambon valde det livet plus att sambon inte jobbar hemifrån, skulle bli tokig ifall läget var att båda jobbade hemifrån.
Mina arbetstider är mellan 8-16:30 men de dagar jag är på kontoret så lägger jag oftast ner 15:30 men kommer det ett samtal eller viktigt mail så jobbar jag givetvis med det.
All kontakt med arbetskamrater sker med antingen telefon eller teams och det är ok för mig. Är ingen person som kräver kaffe med kollegorna direkt.

Lite beroende på vilken typ av person du är men jag tycker det är skönt med hemmakontor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in