2025-09-30, 14:29
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du ska ju ha bevis för det oxå, som räcker till något slags åtal.

Du verkar missa hur det faktiskt fungerar i praktiken. Det krävs inte att jag bevisar något på plats – det räcker att jag ringer polisen när ett brott pågår, t.ex. ofredande, hemfridsbrott (om du beträder min fastighet olovligen) eller olaga tvång, så kommer de och gör en bedömning. Pågående ärenden prioriteras av polisen.

Polisen dokumenterar själva vad som sker när de anländer, och deras vittnesmål väger betydligt tyngre än ”ord mot ord”. Finns det dessutom övervakningskameror, vittnen eller inspelningar – vilket många bostäder har idag – så finns det snabbt ett underlag som räcker för en förundersökning.

Och då spelar det ingen roll om du ”bara står där” – om syftet är att trakassera, påverka eller hindra mig, så är det ett brott. Och i det läget kommer polisen att se till att du avlägsnas. Precis som Aktivisterna begår ett brott på motorvägen.
Citera
2025-09-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Jag förstår hur du menar. Men jag tror du skulle bli nästan lika irriterad/arg att du vill till handgripligheter oavsett. För hela din poäng handlar om att du vill straffa det som står i vägen för dig.

Såklart inte.
Jag kör genom vägbyggena i/runt Sthlm varje kväll.
Jag har aldrig blivit såpass irriterad att jag gett mig på någon där.
Citera
2025-09-30, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Du verkar missa hur det faktiskt fungerar i praktiken. Det krävs inte att jag bevisar något på plats – det räcker att jag ringer polisen när ett brott pågår, t.ex. ofredande, hemfridsbrott (om du beträder min fastighet olovligen) eller olaga tvång, så kommer de och gör en bedömning. Pågående ärenden prioriteras av polisen.

Polisen dokumenterar själva vad som sker när de anländer, och deras vittnesmål väger betydligt tyngre än ”ord mot ord”. Finns det dessutom övervakningskameror, vittnen eller inspelningar – vilket många bostäder har idag – så finns det snabbt ett underlag som räcker för en förundersökning.

Och då spelar det ingen roll om du ”bara står där” – om syftet är att trakassera, påverka eller hindra mig, så är det ett brott. Och i det läget kommer polisen att se till att du avlägsnas. Precis som Aktivisterna begår ett brott på motorvägen.

Du vet att aktivisterna blev frikända i Högsta domstolen va?
De stod iofs bara åtalade för sabotage men det blev de iallafall frikända från, trots att de bl.a blockerade en ambulans som var på utryckning.
Citera
2025-09-30, 14:36
Medlem
Citat:
Såklart inte.
Jag kör genom vägbyggena i/runt Sthlm varje kväll.
Jag har aldrig blivit såpass irriterad att jag gett mig på någon där.
Ta då några djupa andetag och sansa dig när du ser aktivister som blockerar vägen ett tag.
Då slipper du även fundera på juridiken i att skada andra människor.
Citera
2025-09-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Ta då några djupa andetag och sansa dig när du ser aktivister som blockerar vägen ett tag.
Då slipper du även fundera på juridiken i att skada andra människor.

Jag har aldrig funderat på att skada någon aktivist. Det är en hypotetisk fråga.
Citera
2025-09-30, 14:52
Medlem
Newkies avatar
Citat:
De stod iofs bara åtalade för sabotage men det blev de iallafall frikända från, trots att de bl.a blockerade en ambulans som var på utryckning.

Jag har ingen koll på det specifika ärendet. Men oavsett hur det slutade förändrar det inte själva principen – som privatperson har du inte rätt att bruka våld, det är polis och ordningsmakt som har våldsmonopol. Möjligen kan du åberopa nöd som skäl för att ingripa, till exempel om en ambulans blockeras och någon riskerar allvarlig skada eller död. I så fall prövas det i efterhand om ditt agerande var försvarligt. Det är dock mycket tveksamt att något sådant skulle rättfärdiga användning av pepparspray – möjligen kan det vara försvarligt att fysiskt flytta undan aktivisterna.

Att ärendet dessutom gick hela vägen till Högsta domstolen tyder på att det handlade om en juridisk teknikalitet eller en tolkningsfråga – inte att själva agerandet i sig var oproblematiskt.
Citera
2025-09-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nödvärn hittar vi i Brottsbalken 24:1

Där står inget om envarsgripande. Det hittar vi i RB 24:7:

och Polislagen

Det är alltså vad som gäller poliser, men vi fortsätter läsa polislagen.

Punkt två är alltså tillämplig för alla som ska genomföra ett frihetsberövande med stöd i lag. Och som vi såg i RB 24:7 så har man laga stöd när man envarsgriper någon. Därmed blir polislagen tillämplig, som säger att du får använda försvarligt våld vid ett gripande.

När du envarsgriper någon är det polislagen som träder i kraft. Skillnaden då är att det våld du använder för att envarsgripa ska vara försvarligt. När det gäller nödvärn ska våldet vara icke uppenbart oförsvarligt, dvs du får använda mer våld vid nödvärn än envarsgripande.

Dock är det så att om den personen du griper börjar använda våld mot dig så kommer nödvärnsrätten in, men då för att försvara dig mot våldet och inte att fortsätta själva gripandet. Fast de där kan ju gå hand i hand också. Bästa sättet att inte bli slagen mer kan ju faktiskt vara att koppla ett grepp. Men om det inte är något våld som utövas mot dig, utan personen bara försöker slita sig loss så är det inte nödvärn. Sen, om man ska krångla till det, så kan det ju vara så att det du ville envarsgripa någon för var ett väldigt lindrigt brott, såsom att ha snattat en godis, som motiverade väldigt lite våld, men efter att den personen försökt att ta sig loss genom våld mot dig så kan du nu envarsgripa samma person för misshandel, vilket är ett grövre brott och då kan du använda mer våld vid gripet.

Och det där tycker jag väl lite var så som jag funderade.
Citera
2025-09-30, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och det där tycker jag väl lite var så som jag funderade.
I stora drag. Det var detaljerna jag redde ut. Det är alltid detaljerna som krånglar till juridik.
Citera
2025-09-30, 19:28
Medlem
Citat:
Troligen det mest korkade inlägget i tråden.

Passar ju bra i en sån korkad trådstart...

Ta tex motorträffen i Rättvik, hade oturen att passera där en gång när den pågick. Tog 1.5h att ta sig igenom pga alla cruisare.

Det är olagligt att "onödigtvis hindra eller störa annan trafik" vilket det helt klart röde sig om.
Där hade det med din logik varit helt ok att spraya ner alla cruisare med försvarssprej.

Men det kommer du aldrig medge eftersom det inte är blockeringen du har problem med utan var klimataktivisterna står politiskt och så försöker du desperat hitta skäl att attackera dem.

Har själv aldrig någonsin råkat ut för klimataktivister på vägen, är det verkligen något som händer dig ofta?
Citera
2025-09-30, 19:45
Medlem
Citat:
Varför inte? Du blir ju hindrad från att köra din bil?

Det du säger är isåfall att jag kan parkera in din bil hemma på din parkering, så att du inte kan använda bilen, och det finns inget olagligt med det?

Det kan ju omöjligen stämma.

Nej, det är det ingen som säger. Parkerar någon in din bil får du kontakta polisen och anmäla för egenmäktigt förfarande.

Du får inte vandalisera bilen eller på annat sätt förstöra den. Kort sagt, du kan inte tillämpa någon slags självförsvarslogik där.

(Det är säkert många som hade krossat en ruta, frikopplat och så knuffat ut den på vägen när ingen ser. Men juridiskt får du inte göra så)
Citera
2025-09-30, 19:58
Medlem
Citat:

De blev dömda för ohörsamhet mot ordningsmakt men friade för sabotage.
Helt enkelt för att sabotage kräver stor fara eller påverkan på samhället, något en tillfällig blockering av en enskild väg inte ansågs utgöra.
Ambulansen var inte avsiktligt blockerad(de såg den inte), det orsakade heller ingen skada för någon patient.
Citera
2025-09-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Passar ju bra i en sån korkad trådstart...

Ta tex motorträffen i Rättvik, hade oturen att passera där en gång när den pågick. Tog 1.5h att ta sig igenom pga alla cruisare.

Det är olagligt att "onödigtvis hindra eller störa annan trafik" vilket det helt klart röde sig om.
Där hade det med din logik varit helt ok att spraya ner alla cruisare med försvarssprej.

Men det kommer du aldrig medge eftersom det inte är blockeringen du har problem med utan var klimataktivisterna står politiskt och så försöker du desperat hitta skäl att attackera dem.

Har själv aldrig någonsin råkat ut för klimataktivister på vägen, är det verkligen något som händer dig ofta?

Nej. Det har aldrig hänt.

Jag har själv råkat ut för motorträffen i Rättvik (Classic Car Week), och skillnaden är att man faktiskt kan köra runt det om man vill, åt två håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in