2025-09-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Lustig kommentar från någon som inte ser skillnaden på att blockera en väg och att hindra någon från att lämna ett rum

Vad är skillnaden mellan att blockera min väg och blockera min väg?
Citera
2025-09-29, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Fånig fråga som jag redan har besvarat. Om vi ska vara sådan så svarar jag med frågan vad är skillnaden på att spraya någon i ögonen med laglig försvarsspray jämfört med att spraya någon i ögonen.
Citera
2025-09-29, 22:40
Medlem
Citat:
För att en A-traktor har all rätt att köra på vägen, även om den är långsam.

Du förstår inte skillnaden, verkligen?

Från den som blir hindrads perspektiv gör det väl ingen skillnad om den som stör har rätt att vara där eller inte

Eller en löpartävling gör den delen, stör trafiken nästan ännu mer än klimatajtivisterna?

Nej, jag förstår faktiskt inte varför du anser dig ha rätt att attackera just kilmataktivster men inga andra som stör din vardag.
Citera
2025-09-29, 22:43
Medlem
Citat:
Nej. En person hindrar en annan person och blir sen sprayad.

I det andra fallet så kommer aktivisten fram och sprayar en person som inte står i vägen på något sätt. Det är väldigt olika scenarion, det förstår du väl eller?
Aktivisten anser du står i vägen, för de intressen aktivisten företräder, liksom du själv anser aktivisten står i vägen för de intressen du företräder.
En person som sprayar en annan. Annars blir det bara "Män dä va jö han såm börja jö?!" som man hör på dagis.
Senast redigerad av Robbinist 2025-09-29 kl. 22:47.
Citera
2025-09-29, 22:59
Medlem
KlappMungons avatar
Laglig eller olaglig sprej har ingen som helst betydelse för rätten att använda den.

En sko är laglig att inneha men att själva innehavet är lagligt gör inte att man få slå den i huvudet på folk för att de ska flytta sig.

Omvänt så får du i en nödvärnssituation använda ett olagligt vapen om det är proportionerligt.
Du kan i förbifarten bli dömd för själva innehavet men alltså inte för användningen.

Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och hur ska våldet kunna vara nödvärn och proprotionerligt om det inte handlar om ett envarsgripande? Om någon fiskar upp min plånbok och jag behöver ta till våld för att återfå den utgår jag från att tjuven inte vill lämna tillbaka den och att jag i mina försöka att ta tillbaka den, löper risk att bli skadad. Då blir det väl plötsligt en nödvärnssituation tänker jag?

Det är ju t o m inte helt enkelt att ta tillbaka saker som är ens egna alla gånger...

https://lawline.se/answers/far-jag-t...gons-fastighet

Men, nu är jag ju ingen jurist så vad vet jag.

Du har en laglig rätt att återta plånboken.

Då får du använda det våld som krävs med stöd av növärnsrätten.

Citat:
Brb 24 kap 1 §:

. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

OBS att detta gäller återtagande på bar gärning. Inte på färsk gärning när man gör ett återtagande där man stöter på tjuven med egendomen efter några timmar. (laga självtäkt). Du får då inte brotta ner tjuven för att kunna ta tillbaka egendomen.

Citat:

Hindrar någon dig att lämna ett rum (via den enda utgången) eller om några ställer sig i ring runt dig så är det ett olaga
frihetsberövande. Det är ett angrepp på din person och då har du nödvärnsrätt för att ta dig därifrån.

Ställer sig någon framör dig på gatan så att du måste gå runt honom så är det en sorts ofredande men inte ett olaga frihetsberövande.

Att du inte kommer fram med bilen är heller inte ett olaga frihetsberövande. Du kan gå ur bilen och gå därifrån.
Senast redigerad av KlappMungon 2025-09-29 kl. 23:16.
Citera
2025-09-30, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Aktivisten anser du står i vägen, för de intressen aktivisten företräder, liksom du själv anser aktivisten står i vägen för de intressen du företräder.
En person som sprayar en annan. Annars blir det bara "Män dä va jö han såm börja jö?!" som man hör på dagis.

Det aktivisten företräder för det väl inte till lagligt?

Du får inte gå runt och hindra folk från att tex köra ut sin bil från parkeringen, väl?, eller barrikadera din dörr så att du inte kommer ut.

Men du tror alltså att det är helt okej att bara stoppa/hindra vem som helst från att ta sig fram?
Citera
2025-09-30, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Att du inte kommer fram med bilen är heller inte ett olaga frihetsberövande. Du kan gå ur bilen och gå därifrån.

Varför inte? Du blir ju hindrad från att köra din bil?

Det du säger är isåfall att jag kan parkera in din bil hemma på din parkering, så att du inte kan använda bilen, och det finns inget olagligt med det?

Det kan ju omöjligen stämma.
Citera
2025-09-30, 06:19
Medlem
Citat:
Så en aktivist hindrar mig från att köra min bil på motorvägen, men det är jag som åker dit för ofredande om jag sprayar honom med vanligt vatten…?

Det är väl isåfall ett bra bevis på att något är fel…

Absolut inte, vilket många fredan har förklarat för dig.

Aktivisten begår ett brott och kommer att straffas för det. Om du tar lagen i egna händer så kommer du såklart också riskera att straffas. Om du inte gör det utan gör som nästan alla som råkat ut för detta har gjort, dvs inväntat polisen och att de tar hand om det hela, så går du vidare i livet som en ostraffad människa.

Sedan har man ju sett en del personer ge sig på dessa aktivister och mig veterligt har de inte åtalats. Så du kan ju chansa.
Citera
2025-09-30, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du behöver inte gripa vederbörande för att med våld ta tillbaka din plånbok. Alltså, jag vet inte ens hur jag ska svara på det här. Varför tror du att ett gripande är nödvändigt i sammanhanget?

Nej det är klart, jag kan ge mig på personen, återta min plånbok och sedan låta den personen gå. Jag har bara svårt att se att det är nödvärn men som sagt, jag är inte jurist. Så här säger t ex åklagarmyndigheten (givetvis ett väldigt kort svar).

https://www.aklagare.se/ordlista/n/nodvarn/
Citera
2025-09-30, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon

Du har en laglig rätt att återta plånboken.

Då får du använda det våld som krävs med stöd av növärnsrätten.

OBS att detta gäller återtagande på bar gärning. Inte på färsk gärning när man gör ett återtagande där man stöter på tjuven med egendomen efter några timmar. (laga självtäkt). Du får då inte brotta ner tjuven för att kunna ta tillbaka egendomen.

OK, jag har ju vetat om att jag för gripa tjuven och med det även använda våld för att hålla fast tjuven. Visste faktiskt inte att jag med våld kan ta tillbaka plånboken och lämna tjuven.
Citera
2025-09-30, 08:40
Medlem
Facades avatar
Järnrör är lagligt.
Men det är fortfarande olagligt att använda det på folk.

Bara för att en produkt eller ting är lagligt så gör det inte att det blir automatiskt lagligt att ”använda det” på folk.
Citera
2025-09-30, 08:52
Medlem
Citat:
Det aktivisten företräder för det väl inte till lagligt?

Du får inte gå runt och hindra folk från att tex köra ut sin bil från parkeringen, väl?, eller barrikadera din dörr så att du inte kommer ut.

Men du tror alltså att det är helt okej att bara stoppa/hindra vem som helst från att ta sig fram?
Lagligt eller inte har inget med principen att göra. Om jag ser nån snatta varor ur en ICA butik så är det inte mer rätt att spöa upp denne, eller göra olagliga saker tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in