Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-09-29, 22:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag har inte sett en enda källa som styrker detta påstående. Jag antar att det är en siffra tagen ur luften.

Hur ska jag kunna motbevisa nåt som inte finns?

När samtyckeslagen infördes fördubblades antalet fällda för våldtäkt. Du har själv talat om någon siffra på 300 dömda om året. Alltså var 150 st av den nya sorten där frivillighet saknades. Alltså 150 fällande domar som blev fällande på grund av den nya lagen.
(Vi antar att fördelningen är likadan nu vilket nog är i underkant vad gäller samtyckesdomar eftersom allt pekar på att denna typen av domar blir vanligare och "gamla" våldtäkter ovanligare. Jag antar också att genomsnittsstraffet är 2 år i fängelse.)
BRÅ har en studie som visar att i 39% av de fall som rör "nya fall" så finns bara ord mot ord som bevisning. 39% av 150 fall blir 60. Och eftersom jag antagit genomsnittstid 2 år bakom galler så blir det 120 pers bakom galler fast det enbart stått ord mot ord utan annan bevisning.
Har du någon bättre uppskattning?
Citera
2025-09-29, 22:26
Medlem
Karina58s avatar
Citat:
Hur många män sitter dömda för våldtäkt där inga till få bevis funnits? Förutom då anmälarens berättelse.
Återigen klassar du de sakerna som jag nämnde för "bevis" ?
Om jag ska nu anklaga dig för misshandel.
Det finns följande "bevisning" i målet mot dig :
Min utsaga om att du har misshandlat mig
"Vittne" som jag har återberättat min utsaga om hur, när och varför du misshandlade mig
Blåmärke på min arm
Sakkunnig utlåtande som säger att det finns ett blåmärke på min arm och sannolikt uppstått igenom våld.

Klassar du detta som bevisning och är du redo att sitta inne med följande bevisning som presenteras i mot dig en domstol ?

Byt inte ämne nu om varför jag skulle vilja anmäla dig för misshandel, vilka motiv jag har etc. Svara på ovanstående endast.
Citera
2025-09-29, 22:29
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja, det är skitsnack. Åklagare har bevisbördan.
Det är svårt att bevisa våldtäkt. Det är därför så så--få anmälningar leder till fällande dom.
Så det är alltså åklagaren som ska bevisa att anmälaren tydligt har sagt ifrån, tydligt visat antingen genom fysisk handling eller verbalt att denne inte deltog frivilligt?
Eftersom det ska vara ställt utom rimligt tvivel så måste ju kravet på anmälaren vara att denne varit tydlig i sitt agerande för att visa att frivillighet inte kunnat föreligga för om anmälaren kunnat uppfattas som otydlig så kan det ju inte vara ställt utom rimligt tvivel att den anmälde uppfattat samtycke.

Korrekt?
Citera
2025-09-29, 22:34
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karina58
Återigen klassar du de sakerna som jag nämnde för "bevis" ?
Om jag ska nu anklaga dig för misshandel.
Det finns följande "bevisning" i målet mot dig :
Min utsaga om att du har misshandlat mig
"Vittne" som jag har återberättat min utsaga om hur, när och varför du misshandlade mig
Blåmärke på min arm
Sakkunnig utlåtande som säger att det finns ett blåmärke på min arm och sannolikt uppstått igenom våld.

Klassar du detta som bevisning och är du redo att sitta inne med följande bevisning som presenteras i mot dig en domstol ?

Byt inte ämne nu om varför jag skulle vilja anmäla dig för misshandel, vilka motiv jag har etc. Svara på ovanstående endast.

Ja eftersom jag var full och bara minns att jag gick hem till dig för att ge dig på käften så kan jag varken erkänna eller dementera så jag får ta de där böterna och samhällstjänsten. Ett blåmärke på armen blir väl ringa misshandel.
Citera
2025-09-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så det är alltså åklagaren som ska bevisa att anmälaren tydligt har sagt ifrån, tydligt visat antingen genom fysisk handling eller verbalt att denne inte deltog frivilligt?
Eftersom det ska vara ställt utom rimligt tvivel så måste ju kravet på anmälaren vara att denne varit tydlig i sitt agerande för att visa att frivillighet inte kunnat föreligga för om anmälaren kunnat uppfattas som otydlig så kan det ju inte vara ställt utom rimligt tvivel att den anmälde uppfattat samtycke.

Korrekt?
Nej, åklagaren ska bevisa att någon genomfört ett samlag eller annan jämförbar sexuell handling med en person som inte deltar frivilligt.
Citera
2025-09-29, 22:35
Medlem
Citat:
om anmälaren kunnat uppfattas som otydlig så kan det ju inte vara ställt utom rimligt tvivel att den anmälde uppfattat samtycke.

Korrekt?

Mycket korrekt. Nu ska vi se om polletten äntligen trillar ner hos feministerna.
Citera
2025-09-29, 22:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, det är skitsnack. Åklagare har bevisbördan.

Det är svårt att bevisa våldtäkt. Det är därför så så--få anmälningar leder till fällande dom.

Fortfarande nyfiken på vad du anser om nedanstående som är citerat från en dom i ett fall.

Citat:
"Hovrätten bedömer att frivillighet enligt lagens mening tar sikte på hur en person handlar, och inte vad personen tänker innerst inne."
Citera
2025-09-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ja eftersom jag var full och bara minns att jag gick hem till dig för att ge dig på käften så kan jag varken erkänna eller dementera så jag får ta de där böterna och samhällstjänsten. Ett blåmärke på armen blir väl ringa misshandel.
Äh, eller så säger du att visserligen var du onykter men du minns ändå klart och tydligt att du aldrig blev det minsta våldsam. Du behöver ju inte göra en Guzman och spela åklagaren i händerna.
Citera
2025-09-29, 22:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej, åklagaren ska bevisa att någon genomfört ett samlag eller annan jämförbar sexuell handling med en person som inte deltar frivilligt.

Och om det ska gå att bevisa utom rimligt tvivel måste du inte nedanstående uppfyllas?

Åklagaren måste bevisa att anmälaren tydligt har sagt ifrån, tydligt visat antingen genom fysisk handling eller verbalt att denne inte deltog frivilligt?
Eftersom det ska vara ställt utom rimligt tvivel så måste ju kravet på anmälaren vara att denne varit
Citat:
tydlig
i sitt agerande för att visa att frivillighet inte kunnat föreligga för om anmälaren kunnat uppfattas som otydlig så kan det ju inte vara ställt utom rimligt tvivel att den anmälde inte uppfattat samtycke.
Citera
2025-09-29, 22:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Och hur ska åklagaren kunna bevisa det utom rimligt tvivel om anmälaren inte har varit tydlig i sin ofrivillighet? Varken fysiskt eller verbalt?
Citera
2025-09-29, 22:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Äh, eller så säger du att visserligen var du onykter men du minns ändå klart och tydligt att du aldrig blev det minsta våldsam. Du behöver ju inte göra en Guzman och spela åklagaren i händerna.

Tänk att du inte kan släppa din fabrikation om att jag ska ha skrivit något exempel där samtycket ska ha inhämtats enbart från passivitet.
Jag ber dig återigen att leta reda på det inlägget där jag skrivit det.
Citera
2025-09-29, 22:49
Medlem
Citat:
Så allt snack om att en tilltalad ska kunna tala om "bevisa" att samtycke funnits är alltså skitsnack?

Då frågar jag dig återigen att om det inte finns något inslag av våld, det finns inga hot, det finns ingen utsatt situation, det finns inga ögonvittnen, det finns ingen som har hört någonting, det finns inga skador på anmälaren, anmälaren har inte fysiskt gjort något som helst motstånd eller visat aktivt fysiskt att denne inte ville.
Vilka bevis tänker du ska kunna visa att en våldtäkt ska ha ägt rum utom rimligt tvivel?
Förmodligen att den åtalade är överens med den målsägande om hela händelseförloppet men ändå hävdar att den målsägande deltog frivilligt. ”Jamen hon sa eller visade inte att hon inte ville” istället för ”jo, hon sa eller visade att hon ville”.

Ungefär som ditt ”hur ska man kunna veta om man att nån deltar frivilligt” , följt av ”Hur många kvinnor har du legat med”.

Antagligen finns det också ett SMS dagen därpå där den åtalade ber om ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in