2025-09-29, 16:23
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Skulle fan inte bli förvånad om pro-palestinier vrider detta så det handlar om dom. Har sett det tusen gånger, så hemska är dom!

Fast du hann först. Stor humor, om än lite mörk…
Citera
2025-09-29, 16:24
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
är det denna tjej som avlidit? hemsk utav bara helvete https://www.laget.se/opeif-F13/Troop/4650147/Ebba-Torstensson
Ja de bor utanför Östersund i Lit. Pappan fiske intresserad La rs Hen rik Johan sson
Citera
2025-09-29, 16:40
Medlem
PrippsFats avatar
Vilken tråkig historia. Lider med familjen.

Jag läste att de körde i 12 knop och att de skulle fått en våg bakifrån. Det låter otroligt, då 12 knop är ganska snabbt, om en våg skulle komma ikapp en båt akterifrån i 12 knop skulle innebära att den vore 25 meter.

Detta kommer ju drabba arnonet väldigt hårt. Ser man på konstruktionen så har väl de fått en våg som tagit sig över friboden och dunkat in i hytten, med en v botten så är katastrofen ett faktum.

Helt enkelt en dålig konstruktion på båten skulle jag anta.
Citera
2025-09-29, 17:18
Medlem
barkeepers avatar
Att farten var 10-12 knop är väl inget vi vet med säkerhet?

Att AIS:en visade det, är det tillförlitligt?

Den som har stenkoll hur det funkar på båtar av den här storleken får gärna hjälpa till, men på de större jag jobbar med visar AIS:en inte exakt fart vid varje givet tillfälle, utan räknar ut själv, hur snabbt den skulle behöva gå (över grund) för att ta sig från sin förra position till sin nuvarande på den tiden det tagit. En snitthastighet mellan två punkter, och alltid över grund, inte genom vatten. Alltså visar AIS loggen inte en hastighet som är intressant i sammanhanget över huvud taget?
Citera
2025-09-29, 17:33
Medlem
JamesFs avatar
Lossnar hytten är det helt klart en undermålig konstruktion. Med en ordentligt byggd båt skulle ingen drunknat. Det bådar inget gott för båttillverkaren.
Citera
2025-09-29, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Vilken tråkig historia. Lider med familjen.

Jag läste att de körde i 12 knop och att de skulle fått en våg bakifrån. Det låter otroligt, då 12 knop är ganska snabbt, om en våg skulle komma ikapp en båt akterifrån i 12 knop skulle innebära att den vore 25 meter.

Detta kommer ju drabba arnonet väldigt hårt. Ser man på konstruktionen så har väl de fått en våg som tagit sig över friboden och dunkat in i hytten, med en v botten så är katastrofen ett faktum.

Helt enkelt en dålig konstruktion på båten skulle jag anta.

Lär dig räkna. 10knop är ca 5 meter per sekund i hastighet.
Och begrip hur en båt beter sig när den skär åt ena eller andra hållet. Att ligga med långsidan till mot en våg som ingen vet hur hög just den var, är det inte många mindre båtar som klarar.
När den väl ligger upp och ned har förloppet förvärrats av många omständigheter som inte har med båten att göra.
Läs ett par sidor tillbaka på länken från Lofotenposten hur en ortsbo upplever det lynniga sundets vågor, så begriper du att dina inlägg är totalt påhittade.
Citera
2025-09-29, 18:13
Medlem
Generalanderssons avatar
Hur fan klarade båten att kantra??
Citera
2025-09-29, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Hur fan klarade båten att kantra??
Orkar du läsa posten ovanför?
Citera
2025-09-29, 18:24
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Orkar du läsa posten ovanför?
Dock så låter det inte rimligt.
Citera
2025-09-29, 18:56
Medlem
Citat:
Ok. Förklara. Än att bara ifrågasätta.
Motbevisa min tes.
Citera
2025-09-29, 18:57
Medlem
Citat:
Jag kan ge dig ett tips. Båtens tyngdpunkt när den redan ligger med närmare 90 graders slagsida av vågen...
Citera
2025-09-29, 19:00
Avstängd
Kan det jämföras med att sitta i en bil som sjunker i vattnet?😢
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här