2025-09-29, 11:22
Medlem
Vad exakt var det för båt, har läst i tråden, men hittar inte den infon?
Citera
2025-09-29, 11:31
Medlem
myselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vad exakt var det för båt, har läst i tråden, men hittar inte den infon?
Du är sopdåligt på att läsa, står i massor av inlägg. Det var exakt denna båt https://youtu.be/1cBqEvVYmWw?si=cLOiEBBVdD4hQSPj
Citera
2025-09-29, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Jag utgick från att du faktiskt visste vem guiden var. Det Expressen skriver är namnet på den dykare från sjöräddningen som dog under räddningsinsatsen. Det är officiellt. Vad guiden heter är inte officiellt och bör så förbli om inte personen i fråga önskar något annat.
Nej, det vet jag inte. Jag trodde tidigare att guiden och sjöräddaren var samma person men det är 2 olika.
Citera
2025-09-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Det senaste SVT skrev är att flickan hittades vid hytten. Uppdaterad idag 19:02. Eller har de sagt något annat i nyheterna som jag inte har kollat?

En annan medlem citerade svt som skrev att flickan hittades i styrhytten och inte vid. Dock är de de enda (vad jag vet) som skrivit i hytten.
Citera
2025-09-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
men som jag förstod det var pappan och sonen i behov av läkarhjälp så kanske svårt då? man ska veta att vattnet är kallt där uppe (12-13 grader max?) i kombo med strömmar och vågor är det inte enkelt dyka in under en båt in i en hytt. Paniken dom måste haft måste varit en mardröm med ett barn kvar. Hoppas sonen får bra stöd för han kommer behöva leva med varför överlevda jag?

hoppas någon blir dömd för detta för det känns som det kunde undvikas så länge inte båten läckte eller liknande.

Mitt hjärta ligger hos en liten flicka som dog & ingen hjälp fick. Sen vet man ju inte om det var svaga sojapojkar med på båten. Sånt borde också diskuteras innan man låter små barn hitta på aktiviteter med vuxna. Man bör anpassa aktiviteten efter de vuxnas kapacitet. Men den frågan vill vi inte ta med tång i det svenska samhället.
Citera
2025-09-29, 12:11
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
haha sitt du och ”chatta” med chatgpt och skicka gamla produktguider från 2017. har du ens varit på en båt ?

Eftersom jag varit på en båt så vet jag vad jag pratar om, till skillnad från dig din landkrabba.

Produktguiden för Buster är fortfarande relevant. Exakt vad skulle Buster ändrat på så att båten plötsligt blir säkrare än CE klass C?
Citera
2025-09-29, 12:13
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper

V skrov kan vara kluriga. Så för mig lutar det åt handhavandefel…

Här är äntligen en person som har koll.

V skrov med hög tyngpunkt som i detta fallet är ännu klurigare. Det behöver inte vara konstigare än att skepparen fick ett felskär och slog runt.
Senast redigerad av GundeS 2025-09-29 kl. 12:16.
Citera
2025-09-29, 12:13
Medlem
Fyfan vilken ångest, när man försöker fundera över vad den lilla flickan tänkte på innan hennes död. Hoppas hon blev däckad medvetslös av något.
Citera
2025-09-29, 12:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag har mer vana med större fartyg, men magkänslan säger att en sådan båt, för upp till 10 passagerare, inte kantrar på grund av lastförskjutning med 6-7 pers ombord, särskilt som två av dom var barn. I alla fall inte enbart.

V skrov kan vara kluriga. Så för mig lutar det åt handhavandefel…
Ja de kan skära och det gäller att parera, är dessutom båten utrustad med starka motorer och det är högt gaspådrag så kan det snabbt blir okontrollerbart.
Frågan är väl om föraren höll på med annat och inte var helt med på det snabba händelseförloppet.
Ser man till vad de andra som var ute samtidigt så var det hårdare väder lägre ut än där haveriet skedde.
Men det kanske gick blixtsnabbt, men normalt hinner man agera, jag har dock aldrig kört båt i den typen av vatten.
Citera
2025-09-29, 12:30
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Här är äntligen en person som har koll.

V skrov med hög tyngpunkt som i detta fallet är ännu klurigare. Det behöver inte vara konstigare än att skepparen fick ett felskär och slog runt.

Tänker också så. Det går ju lite trend i det med aggressiva skrov på fritidsbåtar också, men de flesta borde nog ha något lite ”snällare”…
Citera
2025-09-29, 12:31
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja de kan skära och det gäller att parera, är dessutom båten utrustad med starka motorer och det är högt gaspådrag så kan det snabbt blir okontrollerbart.
Frågan är väl om föraren höll på med annat och inte var helt med på det snabba händelseförloppet.
Ser man till vad de andra som var ute samtidigt så var det hårdare väder lägre ut än där haveriet skedde.
Men det kanske gick blixtsnabbt, men normalt hinner man agera, jag har dock aldrig kört båt i den typen av vatten.

Det kanske helt enkelt är så att dom var ute i hårdare sjö längre ut, och så slappnade han av för mycket när han kom in, och trodde det blivit lugnare än det var.
Citera
2025-09-29, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myself
Du är sopdåligt på att läsa, står i massor av inlägg. Det var exakt denna båt https://youtu.be/1cBqEvVYmWw?si=cLOiEBBVdD4hQSPj

borttagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in