2025-09-29, 09:16
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Över tid ger aktier bättre avkastning än vad bostäder gör. Dessutom är det en nackdel att du använder din investering som bostad eftersom du bokstavligen måste flytta från din bostad om du väljer att avyttra tillgången. Gör man inte detta är pengarna låsta i bostaden, vilket omöjliggör ett kassaflöde av din investering.
...detta sagt exakt samma dag som vi haft världens största längsta aktiebubbla genom tiderna. Det räcker med att USA-börsen går ner 30% för att bostäder ska gå om sett historiskt 30 eller 50 år.

Ingen ska satsa så mycket att han tvingas sälja sin lägenhet. Man satsar enbart pengar man kan bli av med. Annars ryker hela avkastningen vid den totala krisen som kommer vart 10-30 år.

Vi har fört denna diskussion förut och du lyssnade inte då heller.
Citera
2025-09-29, 09:17
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Sitter du och drar fabler ur rövhålet nu igen?
Prova att tillföra något istället för barnspråk.
Citera
2025-09-29, 09:20
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Hur är dina 100 miljoner investerade hos avanza?
75% cash, 25% xact bear. Jag väntar på raset sedan 2021, inte det mest intelligenta sett i efterhand men man kan inte veta framtiden och plötsligt ligger jag på plus mot alla som haft aktier sedan corona. 2020 är mitt lönsammaste år genom tiderna.

Dock har jag i efterhand läst på att t.ex Buffet ratade kortning redan 1965, han insåg att man alltid måste vänta längre än man tror och börsen går ändå upp 5 gånger av 7 så man kan största delen av tiden vara fulltankad på aktier. Så ingen mer kortning för min del.
Citera
2025-09-29, 09:23
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Varför har du 100M på din avanza-depot? Vad ger det i avkastning? Hur många barn har du? Vill du adoptera mig?

Jag månadssparar 3.000,- i en global indexfond. Hittar inte bättre alternativer. Har som TS lång tidshorisont på 40 år.
Köp några svenska aktier och ha på en ISK-depå istället.

Här en kul tråd som man skulle kunna ta till sig. Som matematiker inser jag intuitivt att börser inte kan växa oändligt, men när slutar de växa? Rimligen när ganska fattiga amatörer börjar sätter in alla sina sparpengar.
(FB) När Indexfonder blir för stora kommer alla börser att dyka, det slutar i blodbad
Kort sammanfattning: indexfonder köper enbart det som stiger, de dyraste aktierna. Oavsett pris. När alla har sina pengar i indexfonder så köper alla bara det som stiger. Det finns ingen gräns för hur mycket något kan stiga, vilket är exakt vad vi ser i USA, och all värdering på börserna blir falsk och en sådan bubbla spricker alltid historiskt.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-29 kl. 09:25.
Citera
2025-09-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
75% cash, 25% xact bear.

Om du har 75 miljoner i cash på en ISK sedan 2021 så har väl ISK-skatten (ca 1% varje år) och inflationen (ca 2-3%) ätit upp en del av värdet.

Å andra sidan sitter du med 100 miljoner vilket inte jag gör. Så något rätt gör du
Citera
2025-09-29, 13:49
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Om du har 75 miljoner i cash på en ISK sedan 2021 så har väl ISK-skatten (ca 1% varje år) och inflationen (ca 2-3%) ätit upp en del av värdet.

Å andra sidan sitter du med 100 miljoner vilket inte jag gör. Så något rätt gör du
Så är det, mina senaste år suger (100k i ISK-skatt varje år trots noll vinst) men det är vad man har när man dör som räknas!

Räcker med en enda krasch OMX30 -25% så får jag igen allt. Men detta är sista gången jag väntar på en krasch. Sedan ska jag vara fulltankad resten av livet, som jag alltid borde varit. Med en justering ca vart 5e år.

I februari med Trump-tarriff-smockan så gick jag upp 1mkr per dag i ca 10 dagar. Vet inte vad som hände sedan, alla låtsas att tariffs inte spelar någon roll för storföretagen men jag tror inte på det.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-29 kl. 13:52.
Citera
2025-09-29, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeropp
Anser du att avanza zero 10% är för mycket?
Eller vad menar du med att jag överviktar mot sverige?

Sveriges börs utgör ca 1% av världens marknader, men över 10% av din portfölj.

Jag anser ingenting, jag undrar varför du överviktat så kraftigt bara.
Citera
2025-09-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeropp
Hej!
Som rubriken lyder så ska jag ge mig in på börsen. Bättre sent än aldrig.
Är idag 35 år så planen är spara i 30år till pensionen.
Min plan är att sätta in 3000/månanden i fonder.
Hade ni lagt till någon? Tagit bort någon? Kanske lagt till någon aktie? Ändrat om fördelning?
Kom gärna med synpunkter.

• avanza global 70%
• avanza zero 10%
• avanza emerging markets 15%
• Swedbank robur tech a 5%

Jag skulle dela upp det i 1500 kr i månaden på dom Avanza du valt.
Alla är bra fonder.

Sedan 1500 kr per månad på Lysa. Robotfond med olika indexfonder. Jag har haft Lysa sedan 2018 och dom levererar överlägset bäst av mina fonder.
Citera
2025-09-29, 20:31
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Det här med att spara i fonder är en luckrativ sparform är en myt. Själv lade jag 50.000 i en aktiefond 1975. Under årens lopp har fonden bytt ägare/förvaltare flera gånger. Jag har medvetet valt att inte röra pengarna under alla år. Värdet har liksom aktiekurserna gått upp och ned under åren. Fn är värdet ca 450.000 kr. Skulle jag sälja idag betalar jag en kapitalskatt på 30% på "vinsten" dvs 0.3 × 400.000 = 120.000. Jag får alltså ut 330.000 kr. Penningvärdeförändringen från 1975 -2025 säger att 50.000 då är lika med 337.000 idag. Slutsatsen är att jag alltså har "förlorat" 7.000 kr.

Du snackar antingen skit eller så har du valt den sämsta förvaltaran i mänsklighetens historia (sedan ska du inte ha en aktiv förvaltare men det är en annan sak). Om du bara hade lagt dessa 50 000 på vilken index som helst då (t.ex. vanguard 500) så hade du idag haft 26 miljoner.
Citera
2025-09-29, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bannerdisanner
Sveriges börs utgör ca 1% av världens marknader, men över 10% av din portfölj.

Jag anser ingenting, jag undrar varför du överviktat så kraftigt bara.

Viktar själv 50% i Plusallabolag Sverige Index, inte för att jag tror att den kommer gå bättre än en global indexfond, för statistiskt sett kommer den nog inte göra det, utan bara för att stödja stället där man bor lite extra.

Brukar vara därför man har home bias i investeringar. Hur mycket är upp till var och en.
Citera
2025-09-29, 21:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
...detta sagt exakt samma dag som vi haft världens största längsta aktiebubbla genom tiderna. Det räcker med att USA-börsen går ner 30% för att bostäder ska gå om sett historiskt 30 eller 50 år.

Ingen ska satsa så mycket att han tvingas sälja sin lägenhet. Man satsar enbart pengar man kan bli av med. Annars ryker hela avkastningen vid den totala krisen som kommer vart 10-30 år.

Vi har fört denna diskussion förut och du lyssnade inte då heller.
Trots alla bubblor som funnits på aktiemarknaden så står sig aktier bättre än bostäder över tid. Fakta bryr sig inte om dina känslor.
Citera
2025-09-30, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Du snackar antingen skit eller så har du valt den sämsta förvaltaran i mänsklighetens historia (sedan ska du inte ha en aktiv förvaltare men det är en annan sak). Om du bara hade lagt dessa 50 000 på vilken index som helst då (t.ex. vanguard 500) så hade du idag haft 26 miljoner.

Det är lätt att vara "efterklok". Betydligt svårare att sia om framtiden. Nu går det dock ingen större ekonomisk nöd på mig utan dina framräknade 26 miljoner. Jag var egentligen, som jag skrivit i tråden, aldrig intresserad av aktiefonder då 1975 eller senare utan alternativet, som då presenterades som bra, var egentligen en löneförmån hos min dåvarande arbetsgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in