2025-09-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeropp
Hej!
Som rubriken lyder så ska jag ge mig in på börsen. Bättre sent än aldrig.
Är idag 35 år så planen är spara i 30år till pensionen.
Min plan är att sätta in 3000/månanden i fonder.
Hade ni lagt till någon? Tagit bort någon? Kanske lagt till någon aktie? Ändrat om fördelning?
Kom gärna med synpunkter.

• avanza global 70%
• avanza zero 10%
• avanza emerging markets 15%
• Swedbank robur tech a 5%

En modifiering är att du sätter över 3000 kr i månaden till Avanza men köper endast fonder för 2000 kr. Resten sparas till börserna rasar ner ca 20 %. Det sker oftast inom 2-3 år. Då köper du för det sparade beloppet. Det är givetvis svårt att tajma perfekt, men du får en bra hävstång om du följer med och vågar köpa mer i nedgång. Din fördelning är ok, jag har dock en viss del kopplat mot ädelmetaller.
Citera
2025-09-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Det här med att spara i fonder är en luckrativ sparform är en myt. Själv lade jag 50.000 i en aktiefond 1975. Under årens lopp har fonden bytt ägare/förvaltare flera gånger. Jag har medvetet valt att inte röra pengarna under alla år. Värdet har liksom aktiekurserna gått upp och ned under åren. Fn är värdet ca 450.000 kr. Skulle jag sälja idag betalar jag en kapitalskatt på 30% på "vinsten" dvs 0.3 × 400.000 = 120.000. Jag får alltså ut 330.000 kr. Penningvärdeförändringen från 1975 -2025 säger att 50.000 då är lika med 337.000 idag. Slutsatsen är att jag alltså har "förlorat" 7.000 kr.

Du har gjort något grovt fel om dina 50000kr bara är värda 450000kr idag sedan 1975. Du valde troligtvis en horribel aktiefond.

https://www.fondbolagen.se/fakta_index/marknadsindex/six-index/sixrx/?timespan=start
Citera
2025-09-28, 19:27
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du har gjort något grovt fel om dina 50000kr bara är värda 450000kr idag sedan 1975. Du valde troligtvis en horribel aktiefond.

https://www.fondbolagen.se/fakta_index/marknadsindex/six-index/sixrx/?timespan=start

Man kan ju inte lämna en fond orörd i 50 år utan att stämma av ibland hur det går. Själv lät jag bli att kolla upp mina PPM-pengar i tio år och det var ett misstag jag aldrig gör om (hade t.ex. en Kinafond som sjönk med 50 %). Åtminstone en gång per år bör man kolla upp sina innehav och eventuellt göra förändringar.
Citera
2025-09-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Man kan ju inte lämna en fond orörd i 50 år utan att stämma av ibland hur det går. Själv lät jag bli att kolla upp mina PPM-pengar i tio år och det var ett misstag jag aldrig gör om (hade t.ex. en Kinafond som sjönk med 50 %). Åtminstone en gång per år bör man kolla upp sina innehav och eventuellt göra förändringar.

Självklart kan man det. En fond som följer ett globalt index kan man med gott samvete inte röra på 50 år. Hade den killen valt en sånn fond så hade han troligtvis haft 5-6 miljoner idag, istället för de där fjuttiga 400k.
Citera
2025-09-28, 19:34
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Självklart kan man det. En fond som följer ett globalt index kan man med gott samvete inte röra på 50 år. Hade den killen valt en sånn fond så hade han troligtvis haft 5-6 miljoner idag, istället för de där fjuttiga 400k.

Det här var ingen global indexfond, om jag förstod det rätt. Dessutom beror det på vilket index fonden följer och hur fördelningen ser ut mellan olika regioner. Men visst, en bred global indexfond inklusive tillväxtmarknader är förmodligen det man skulle kunna lägga i byrålådan och glömma bort och ändå få en fin avkastning över tid.
Citera
2025-09-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det här var ingen global indexfond, om jag förstod det rätt. Dessutom beror det på vilket index fonden följer och hur fördelningen ser ut mellan olika regioner. Men visst, en bred global indexfond inklusive tillväxtmarknader är förmodligen det man skulle kunna lägga i byrålådan och glömma bort och ändå få en fin avkastning över tid.

Ja, det är ju det jag försöker säga. Man kan visst välja fonder och glömma dom i 50 år, men då kan det inte vara några konstiga nischfonder. Ska man välja det så kan man lika gärna handla aktierna. Hela iden med fondsparande är att man inte vill lägga ner tid och energi på att förvalta sparandet, och då är breda indexfonder det enda man behöver.
Citera
2025-09-28, 19:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
...eller förenklat Bostad är en lika bra investering som aktier eller bättre. Och du kan bo i den.
Över tid ger aktier bättre avkastning än vad bostäder gör. Dessutom är det en nackdel att du använder din investering som bostad eftersom du bokstavligen måste flytta från din bostad om du väljer att avyttra tillgången. Gör man inte detta är pengarna låsta i bostaden, vilket omöjliggör ett kassaflöde av din investering.
Citera
2025-09-28, 20:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Jag tycker att det räcker gott med DNB Global Indeks. Varför skulle det behövas något mer egentligen? Lägger man alla sina pengar i den fonden har man förmodligen är bättre sparande än de allra flesta svenskarna.
Instämmer. Har man 100% i DNB Global Indeks (eller annan jämförbar indexfond) så kan man gott stanna där. Resten är ju bara detaljer.
Citera
2025-09-28, 20:18
Medlem
Citat:

Om du och dina kompisar till investeringsgurus läser hela tråden förstår du kanske innebörden i mina inlägg. Men jag skall upprepa lite kortfattat. Ingen kan idag säga hur en fond som du investerar i idag har utvecklats tills du planerar att ta ut pengarna om 30 år.
Citera
2025-09-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeropp
Hej!
Som rubriken lyder så ska jag ge mig in på börsen. Bättre sent än aldrig.
Är idag 35 år så planen är spara i 30år till pensionen.
Min plan är att sätta in 3000/månanden i fonder.
Hade ni lagt till någon? Tagit bort någon? Kanske lagt till någon aktie? Ändrat om fördelning?
Kom gärna med synpunkter.

• avanza global 70%
• avanza zero 10%
• avanza emerging markets 15%
• Swedbank robur tech a 5%
69 är pension nu
Citera
2025-09-28, 21:09
Avslutad
Jag sparar som TS i Länsförsäkringar global index och Avanza zero, 5000kr i månaden. Läste förut att det var bra men i denna tråd låter det annorlunda. Hur ska man veta? Vill också spara långsiktigt så att jag kan sluta jobba tidigt och jag är nog uppe i 30.000 totalt så jag är ganska ny.

AI sa någon. Finns det en bra sådan fond hos avanza?
Citera
2025-09-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Var har jag skrivit att dollarn kommer att dö? Det var nog snarare din tanke?

USD har sjunkit mot SEK ca 18% i år och för alla som har globala indexfonder så har därmed deras värde sjunkit med uppåt 18%. Inget man bör varna för på FB?

USA-börsen är dessutom ATH. Vad kan gå fel.

Jag har investerat i 30 år och att kalla mina råd för rappakalja visar att du är inne i en reddit-bubbla och inget fel med det utöver att du en vacker dag har mindre pengar än du tror. Men inte just idag eftersom vi befinner oss i världens största USA-bubbla genom tiderna. Och du vet inget annat. "Köp Tesla och BTC för alla dina pengar"...

För någon som är i liknande sits som TS, jag sparar nästan 50% i Swedbank Robur Bas 75 som har 50% usa.
30% Avanza Auto 5 och 20% Finserve Global Security Fund.

Har egentligen 0 kunskap och erfarenhet, tänkte att fonder som Swedbank och Avanza gör allt åt en.
Borde man tänkt om i något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in