2025-09-28, 15:39
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
En bostad är en kostnad och inget annat.
Detta sagt så har jag, som hade turen att vara född på1960-talet, tjänat 20-30 mkr på mina bostäder och om du tänker efter så är mark en begränsad tillgång till skillnad från aktier som kan tryckas hur mycket som helst. Och just begränsade tillgångar verkar gå upp hur mycket som helst jämfört med penningvärdesförsämringen.

Egentligen är alla plus-siffror vi skriver om i tråden bara en försämring av penningvärdet. Kul exempel: Stockholms första tunnelbana byggdes på 1940-talet, den kostade 40 mkr. Den senaste tunnelbanan till Nacka är lika stor och kostar 53 miljarder. Det är den penningvärdesförsämring vi talar om. För att ens gå jämt upp med inflationen måste man 1000-faldiga sina aktier 1940-2025. Som exempel har t.ex tomter i Danderyd stigit från 5000 kr till 5mkr sedan 1940, exakt samma ökning en 1000-dubbling.
Citera
2025-09-28, 15:43
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag har haft pengar på börsen sedan jag var barn, vi pratar om långt mer än 20 år. Låter mest som ett försvarstal till dig själv för att du inte lyckats bli rik och därför kan ju ingen annan heller ha lyckats.
Jag har 100M på min avanza-depå och 4 lägenheter som jag gett barnen. Det gör inget om du inte tror på det. Däremot har jag inte tjänat en krona på länge eftersom jag kortat börsen efter corona 2021, vilket var korkat och USAs uppgång är massiv tack vare sedeltryck och inflation. Men det kunde jag inte räkna ut med min begränsade kunskap om USA och macroekonomi.
Citera
2025-09-28, 15:44
Medlem
jag tänker väl att är det inte lite naivt att tro att det alltid ska gå uppåt?
Citera
2025-09-28, 15:45
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
jag tänker väl att är det inte lite naivt att tro att det alltid ska gå uppåt?
Börsen går ner 1-2 år per 7 år. Dessa två år är totalt avgörande för din långsiktiga avkastning och det finns t.ex inget viktigare beslut än NÄR man ska avluta sin investering och ta ut pengarna. En miss där kan ge -50% på hela kapitalet.

Om man ser på 30 eller 40 år så har man nästan all utveckling av sitt kapital de sista 5-8 åren pga ränta på ränta.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-28 kl. 15:48.
Citera
2025-09-28, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag har 100M på min avanza-depå och 4 lägenheter som jag gett barnen. Det gör inget om du inte tror på det. Däremot har jag inte tjänat en krona på länge eftersom jag kortat börsen efter corona 2021, vilket var korkat och USAs uppgång är massiv tack vare sedeltryck och inflation. Men det kunde jag inte räkna ut med min begränsade kunskap om USA och macroekonomi.

Varför har du 100M på din avanza-depot? Vad ger det i avkastning? Hur många barn har du? Vill du adoptera mig?

Jag månadssparar 3.000,- i en global indexfond. Hittar inte bättre alternativer. Har som TS lång tidshorisont på 40 år.
Citera
2025-09-28, 15:58
Medlem
Citat:
Jag har 100M på min avanza-depå och 4 lägenheter som jag gett barnen. Det gör inget om du inte tror på det.

Hur är dina 100 miljoner investerade hos avanza?
Citera
2025-09-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bannerdisanner
Varför vill du övervikta så extremt mot Svenska storbolag?

Tech har jag själv långsamt sålt av det senaste året, men det är bara feeling.
vadå feeling? vi har inte ens börjat integrera ai i någonting alls ännu, mer än typ visual studio och för att redigera bilder & videor. det finns MASSOR med fler tillämpningar i mycket mer nischade prylar. tex e-plan har väl precis introducerat ai. och när humanoida robotar tar fart blir det också en jävla uppgång. tech har mycket kvar att ge inom dessa, och andra, områden.
Citera
2025-09-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeropp
Hej!
Som rubriken lyder så ska jag ge mig in på börsen. Bättre sent än aldrig.
Är idag 35 år så planen är spara i 30år till pensionen.
Min plan är att sätta in 3000/månanden i fonder.
Hade ni lagt till någon? Tagit bort någon? Kanske lagt till någon aktie? Ändrat om fördelning?
Kom gärna med synpunkter.

• avanza global 70%
• avanza zero 10%
• avanza emerging markets 15%
• Swedbank robur tech a 5%

Jag hade lagt ut det så här för någon som bara vill spara och glömma :
- Global indexfond
- Svensk fond
- Bitcoin

Bitcoin bara för att ha nån form av "store of value".
Bitcoin kommer ersätta guld som store of value dom kommande år-tionden. Förändringen har redan börjat med kommer ske allt aggressivare när 40-50-talisterna dör ut. Du är ung så därför rekommenderar jag Bitcoin framför guld. BTC är fortfarande volatil men den kommer ge betydligt bra utdelning över tid. BTC kommer inom 10-15år gå om guld i market cap, konservativt räknat.

Om du vill ha lite aktier.
Folk kallar AI för en bubbla, sanning är att AI-boomen inte ens har börjat. Snart kommer självkörande bilar vara standard och AI-drivna robotar ersätta all form av Service-yrken. Sedan ersätta i stort alla yrken. Gör lite research i ämnet och satsa på bolag som satsar i detta. AI är större än internet och allt som vi någonsin tidigare har sett. Det kommer skapa enormt mycket kapital.
Senast redigerad av DaddyCool64 2025-09-28 kl. 16:33.
Citera
2025-09-28, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paniksyrran
Hakar på denna tråd för har också börjat spara. Jag har börjat med DNB global index, men borde väl lägga i något annat med. Något tips?

Jag tycker att det räcker gott med DNB Global Indeks. Varför skulle det behövas något mer egentligen? Lägger man alla sina pengar i den fonden har man förmodligen är bättre sparande än de allra flesta svenskarna.
Citera
2025-09-28, 16:41
Medlem
Citat:
...det kunde varit en fond som satsade på IT 1975 och du hade varit miljardär. Men det går inte att veta, exakt det fel som nybörjare gör, de tror man kan se in i framtiden.

Att inte röra en fond på 45 år skulle jag säga är dumt, men enligt ovan kunde det ju också gått bra och att ge betyg på en investeringsstrategi i efterhand är ju också just dumt.

Men en bra bild av verkligheten för oss investerare är historien definitivt.

Jag tror jag förlorade pengar mina 5 första år. Som tur är gav jag inte upp och man blir kunnigare med åren.

Ok då. Det var dumt men som sagt inget jag lidit av och det var indirekt min dåvarande arbetsgivare som investerade. Kontentan av den här dialogen är dock att ingen vet vad som har hänt med en fond efter 30 år. Så alla goda råd som TS fått avseende val av fonder för sina pensionsplaceringar är egentligen helt värdelösa.

Förresten så vet man inte vad som hänt med ev satsning på IT-fonder 1975 heller. I början av 1990-talet försvann många bolag och värdet kunde lika väl ha sjunkit till 0.
Senast redigerad av Challe321 2025-09-28 kl. 16:50.
Citera
2025-09-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeropp
Hej!
Som rubriken lyder så ska jag ge mig in på börsen. Bättre sent än aldrig.
Är idag 35 år så planen är spara i 30år till pensionen.
Min plan är att sätta in 3000/månanden i fonder.
Hade ni lagt till någon? Tagit bort någon? Kanske lagt till någon aktie? Ändrat om fördelning?
Kom gärna med synpunkter.

• avanza global 70%
• avanza zero 10%
• avanza emerging markets 15%
• Swedbank robur tech a 5%

Så som jag förstått det så satsar Avanza Global nuförtiden mer på hållbarhet och utesluter därför många aktier.

DNB Global Indeks utesluter dock mycket färre vilket gör att det skulle kunna vara till fördel att välja den, även om det förmodligen inte är så stor skillnad eftersom de till största del innehåller samma aktier.

Tror det räcker långt att ha sitt sparande endast i DNB Global Indeks om man inte tänkt röra dom på flera års tid.
Citera
2025-09-28, 17:29
Medlem
KlappMungons avatar
För den som vill ha en uppfattning om hur realavkastning varit på olika investeringar under lång tid så rekommenderas
att titta på "THE RATE OF RETURN ON EVERYTHING, 1870–2015".

Man kan alltid diskutera exakt hur man ska räkna osv men man slipper iaf sitta och bara killgissa om fastigheter har varit bättre än börsen t ex.

https://www.nber.org/system/files/working_papers/w24112/w24112.pdf

På sidan 37 finns en tabell för olika länder och även oviktade och viktade "globala" siffror.
Senast redigerad av KlappMungon 2025-09-28 kl. 17:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in