Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Definitionen av att vara fattig är när man väntar på sin lön.

Så kan man se det lite humoristiskt men inte per automatik i praktiken.
Citera
2025-09-28, 14:33
Medlem
Nja så illa är det inte alltid, själv vräker jag in det mesta i sparande när lönen kommer, blir lätt lite knapert mot slutet av månaden för jag säljer helst inte aktier. Ett bra sätt att sätta gräns för en själv.

Sen har vi såklart en buffert ändå. Vissa månader är utgifterna crazy, visst resor är en av anledningarna men ibland är det utgifter kopplat till bostad, en ny möbel, garderob eller liknande. Sedan kommer såklart csn 4 ggr om året med 3000kr. Barnens aktiviteter vid terminsstart på runt 3000-4000kr. Utrustning till samma aktivitet som kan gå på många tusenlappar om de inte hittas begagnade. Någon födelsedag, sedan kommer julen, en ny cykel till barnen, cykelreparation, ny mobiltelefon var 5:e år eller så.

Detta är ändå förväntade utgifter men påverkar såklart en rätt mycket. Sen är skillnaden väl att har man nettoinkomst där det finns ett utrymme på 40k på sådant så belastar det egentligen inte så mycket.
Citera
2025-09-28, 18:01
Medlem
Ensamförsörjare med barn har det så. Skulle säga 90% så känner du en sån fråga dem.
Kan bli en sport de sista dagarna hur man klarar sig
Vi som har det så har ett psykologiskt försprång om krisen kommer
Citera
2025-09-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ensamförsörjare med barn har det så. Skulle säga 90% så känner du en sån fråga dem.
Kan bli en sport de sista dagarna hur man klarar sig
Vi som har det så har ett psykologiskt försprång om krisen kommer
Skulle inte en sådan person kunna förskjuta dagen när pengarna är slut en dag eller två per månad? Eller leva riktigt snålt ett halvår, för att på så sätt bygga upp sin ekonomi så att man i alla fall inte behöver ringa kompisen och låna ett par hundra till mat den tjugotredje?

Det behövs inte mer pengar för att göra så, bara lite planering och envishet.
Citera
2025-09-28, 20:32
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Känner flera som har kanske 400 kr kvar när lönen kommer, utan möjlighet att ta ut extra pengar vid behov. En person jag känner ringde mig 3 dagar innan lön och ville låna en hundring för att kunna äta en pizza innan lön.

Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Om detta händer månad efter månad dpp på är frågan varför man inte tar sig en tankeställare vad gör jag för fel. Om det är ytterligare en pizza till kanske namnskylt fundera på att laga mat istället

Ville äta pizza 3 dagar innan lön och måste låna en hundring, den var förstås livsnödvändig?
Då är man inte fattig o behöver vaka in lönen, då är man bortskämd o köper för mycket pizza.
Låna en hundring 3 dagar innan lön ska vara vid ett nödfall, inte faan för att unna sig pizza!
Som IQ säger, kompisen kanske skulle fundera på att laga mat istället?
För nog hade han mat hemma när han överlevde 2 dagar till o dom var utan pizza…..
Citera
2025-09-28, 20:42
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Om detta händer månad efter månad dpp på är frågan varför man inte tar sig en tankeställare vad gör jag för fel. Om det är ytterligare en pizza till kanske namnskylt fundera på att laga mat istället

De kan inte alls hushålla.

Jag vet en som kan bränna hela lönen samma dag, på spel och kanske alkohol och kvinnor. När någon kommer första veckan på en månad och behöver låna 2000, vet man att något är fel. Visst jag har lånat ut, "du får dom på fredag"... jo, men vilken fredag? Så nu får han inte låna mer. Han har nog också blivit vräkt nu. Jag fick tillbaka mina pengar, och mer ändå, för det är en snäll människa som så, men hopplöst fast i missbruk.

De verkar inte fatta att de bara måste dra ned på nöjen. Han hade kunnat fixa allt, för lönen är ok, men det går inte. Han är sjuk.
Citera
2025-09-28, 20:44
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Skulle inte en sådan person kunna förskjuta dagen när pengarna är slut en dag eller två per månad? Eller leva riktigt snålt ett halvår, för att på så sätt bygga upp sin ekonomi så att man i alla fall inte behöver ringa kompisen och låna ett par hundra till mat den tjugotredje?

Dom har redan planering och envishet, därför överlever dom om kriget eller krisen kommer.
Vad dom däremot saknar är mer än existensminimum, många ligger under detta.
Ofta är det eftersläpande ersättningar och underhåll som orsakar att dom halkar efter.
Halkar man efter blir det stora efterverkningar som påverkar livet väldigt länge.
Dom där några hundra måste man få tag i den 23 för dom kanske saknas sedan 2 år.
1 dags karens, 2 dagar vab, -250:- FK räknar om, höjd dagisavgift ersätts i efterhand. Osv.
Citera
2025-09-28, 20:54
Medlem
Ensamstående med barn och sjukpenning. Lever definitivt från lön till lön. Vissa månader går bättre, andra har man andan i halsen sista dagarna och funderar om man verkligen ska lyckas få maten att räcka. Men hittills har jag inte misslyckats med det. Lånar heller inte pengar utan biter ihop och kämpar på. Vi skulle definitivt kunna spara in litegrann om jag drog ner på barnens nöjen. Men inte mkt, och man vill ju inte heller att det ska bli så tydligt för barnen hur lite pengar vi faktiskt har.
Citera
2025-09-28, 21:06
Medlem
zombie-nations avatar
Folk har väl barn som kostar en massa. Enkelt för barnlösa att säga att det är enkelt att spara pengar.

Sedan behöver man inte ha mycket otur för att man ska hamna i en ond spiral av lån. Man kan ha lånat till en bil och den kanske blir uppeldad direkt och man har ingen försäkring, så står man med lån på två bilar medan man kämpar för att reparera nästa bil. För det blir ju så om man inte har pengar att börja med, att man inte kan köpa dyra saker som inte går sönder.

Tyvärr vanligt idag också att man ger bort så mycket pengar till vuxna barn så att man inte klarar sig själv.
Citera
2025-09-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Jo absolut
”Problemet” är att det är barn inblandade
Som du kanske vet behöver de mat ibland mer (växtperiod) kläder (oj plötsligt allt för litet)
Glädjen när lönen kommit är oslagbar
Hämtmat, köpa den där goda osten, fylla på i godisaffären mm
En el två såna dagar i månaden
Folk fattar inte hur det är
Men som en utmaning ska testa lite att snåla/spara på nytt sätt
Citera
2025-09-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Det är väl mest svartingar och knarkare som har det svårt i Sverige.

D är d väl inte
Citera
2025-09-28, 21:11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Det är väl mest svartingar och knarkare som har det svårt i Sverige.

Samt en hel del etniskt svenska långtidsarbetslösa, lågutbildade, långtidssjukskrivna och lågbegåvade med väldigt låg lön.
Denna grupp har numera ett eget parti i riksdagen.
Senast redigerad av trottwell 2025-09-28 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in