2025-09-28, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

Det svåra är inte att skjuta ner drönaren, det svåra är att göra det utan att Preben, som sitter och dricker Tuborg i trädgården i Tårnby, inte får drönaren i skallen.

Okej jag köper det. I de fall då drönare befunnit sig i närheten av militäranläggningar eller dylikt bör det finnas bättre möjligheter att störa eller oskadliggöra dem.
Citera
2025-09-29, 01:14
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
För det gäller drönare kan nog annat än höjd vara viktigare vid placering i vissa fall då drönare, beroende på modell, kan gömma sig bakom hinder i terrängen på ett sätt som är svårt för både flygplan och kryssningsrobotar. Skulle det vara praktiskt möjligt så vore nog väldigt hög placering, alltså flygburen, vara att föredra, eftersom man då kan se bakom alla hinder.
Det där lastbilen ser ut att vara lägre än stora delar av flygplatsens terminalbyggnader och hangarer.

Det kan också vara lämpligt att påminna (andra, du verkar ha koll) om att modern luftvärnsradar antagligen har funktioner som vanlig trafikledningsradar inte har. Exempelvis bättre 3D-förmåga, möjlighet att se mindre och långsammare saker och betydligt bättre skydd mot störning. Radar för vanlig trafikledning är avsedda att titta på 10+ meter långa (ofta betydligt större) saker som inte försöker jävlas med radarn. De kan dessutom filtrera bort en hel del långsamma saker (exempelvis ekon från bilar på en väg) som en drönarspanare vill titta närmare på innan de avfärdas.

Jag har inget att tillägga till det tekniska, men vad gäller position och byggnader som skymmer 'sikten' så tycks man ha tagit hänsyn till det när man placerat ut dem(!).

Och där blir det lite tråkigt, för det säger nog en del om varifrån drönarna kom vilket så klart är väldigt intressant – samtidigt som det inte är något som ska diskuteras öppet förrän någon annan säger att det är dags. Vi är ju trots allt allierade med danskjävlarna för tillfället.
Citera
2025-09-29, 01:23
Medlem
Det är exakt så här ryssarna vill att vi ska reagera..med total förvirring med allt från ufos, busungar med drönare,
Danska helikoptrar, att dom kommer från ukraina, från nato och fan allt man läst.
Alla kliar sig i skallen och undrar vad fan som pågår...
Ingen vågar ta ett resolut beslut om problemet..
Citera
2025-09-29, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
För att inte tala om vad delarna från robotar kan göra. Eller en granat där inte banslutskrevaden har fungerat...
Så natos luftvärn går inte att använda för risken att nerfallen skrot kan skada något på marken.?
Bra för ryssarna att veta.
Citera
2025-09-29, 07:32
Medlem
Citat:
Det svåra är inte att skjuta ner drönaren, det svåra är att göra det utan att Preben, som sitter och dricker Tuborg i trädgården i Tårnby, inte får drönaren i skallen.
Att få delar av flygande farkoster i skallen måste man vara beredd på om man bosätter sig nära en flygplats.
Citera
2025-09-29, 09:16
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Så natos luftvärn går inte att använda för risken att nerfallen skrot kan skada något på marken.?
Bra för ryssarna att veta.
Javisst, förklarar varför ryssarna skickar in drönare till Ukraina utan sprängmedel.
Ödeläggelsen står Ukraina för när de skjuter ner drönarna.
Men säger man det är man ett rysstroll.

Säger man däremot att danskarna inte kan skjuta ner en enda drönare står man däremot på rätt sida.
Citera
2025-09-29, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Javisst, förklarar varför ryssarna skickar in drönare till Ukraina utan sprängmedel.
Ödeläggelsen står Ukraina för när de skjuter ner drönarna.
Men säger man det är man ett rysstroll.

Säger man däremot att danskarna inte kan skjuta ner en enda drönare står man däremot på rätt sida.
Man skickar dem för att mätta luftförsvaret och därigenom hoppas man att fler riktiga drönare tar sig igenom.

Sen beror det givetvis på om det är fred eller fullt krig hur man väljer att använda luftvärn. Vore det drönare lastade med sprängämnen vore det en annan sak, då kan man ta besväret att skjuta ner dem och köra ner folk i skyddsrummen under tiden.
Citera
2025-09-29, 09:25
Medlem
Kungenshoras avatar
Kanske ryssarna är världsbäst på att sänka drönare helt enkelt?

Ryskt stridsflyg tar ner amerikansk drönare:

https://youtube.com/shorts/DiFU00DIY...mwpnXRNOXxZb-4
Citera
2025-09-29, 10:06
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrich-zachariaz
Säger man det trots att bevisen säger nått annat så kan man nog vara ett rysstroll ja.
Så det är bara farligt att skjuta ner drönare i Danmark?

Alternativet är givetvis att det är farligt i både Danmark och Ukraina men då får man också ta konsekvensen av det och säga det är ukrainskt luftförsvar som bombar sjukhus när ryssarna skickar 800 drönare.

Dessutom så sägs det att de flesta drönare skjuts ned så bombardemanget från Ukraina på Ukraina måste va massivt och givetvis innefatta träff på sjukhus och förskolor m.m.

Hursomhelst, det går rätt bra för ryssen nu.
Ukraina bombar sig själva och Danmark låter ryska drönare flyga 4 timmar på Kastrup.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-09-29 kl. 10:09.
Citera
2025-09-29, 10:16
Medlem
Om du med "går bra" menar att deras oljeindustri blir bombad till grus och hela Belgorod är nersläckt. Sen visst är det så att ukrainskt LV skapar en del skador, Patriot används mot ballistiska robotar och det skrotet kommer ner även om roboten träffas.
Citera
2025-09-29, 11:09
Medlem
Är de bara jag som tycker dessa påminner om de som syns i New Jersey USA? De har ju satt igång igen som förra hösten.
Frågan är om det är USA som håller på.. dom jävlas med Danmark pga Grönland..😁
Citera
2025-09-29, 11:25
Medlem
theUFOsummoners avatar
Ny film:

@Tina Sommer Blønd
https://x.com/SommerTina/status/1972187421593817163

Översatt kommentar:
Igår lade jag märke till tre flygande "saker" som hängde runt vårt hem under en längre tid än vanligt.

Jag spelade in en kort video som jag skickade till min familj för att höra deras bedömning av "fenomenet". Det rådde enighet om att det mycket väl kunde vara drönare och att jag borde kontakta polisen, vilket Rikspolisen hade rått mig att göra strax innan.

Jag kände faktiskt inte riktigt för det, men med tanke på händelserna de senaste dagarna tänkte jag att jag borde vara en god medborgare och ringa dem.

Jag ångrade det i samma sekund som jag sa: "God kväll, du pratar med Tina - jag tror att jag kan ha sett några drönare." Damen som tog emot mitt samtal tyckte uppenbarligen att min förfrågan var "rolig". Så rolig att hon hade svårt att dölja sin högljudda munterhet och frågade mig flera gånger: Du vet ju hur ett flygplan ser ut, eller hur?

Jag förklarade för damen att jag hade ringt det samtalet ganska motvilligt, just för att jag inte hade energi att mötas av just det hon mötte mig med: nedlåtenhet och skratt. Men att jag naturligtvis tar Rikspolisens samtal på allvar och därför övertalade mig själv att ringa. Just där var hon allvarlig i en minut, under vilken hon försäkrade mig om att "självklart måste man ta polisens samtal på allvar". Det vill säga, tills hon i hemlighet fnissade igen.

Så kära vänner! Om ni ser något på himlen som inte vanligtvis finns där, är det förmodligen bara flygplan som plötsligt "parkerar" på himlen. Det vill säga, precis bredvid varandra. Utan att röra sig. Annars är det förmodligen UFO:n. Och om ni tror att det är något annat är ni välkomna att kontakta polisen, men det ska ni naturligtvis bara göra om ni vill bli förlöjligade av samma myndighet som uppmuntrar er att kontakta dem.

PS: Det kan mycket väl vara så att jag såg tre måsar med ljuskoner. Jag är ingen drönarexpert, så jag kontaktade de som förhoppningsvis är det för att låta dem utvärdera mitt material. De är inte intresserade av att titta på videon, så nu kan ni ta en titt på den istället och berätta vad ni tycker.
Hennes argument för att det INTE är flygplan var att de hängde i luften stilla i mer än 10 minuter. Hon kommenterar vidare:
Bonusinfo: När de lämnade området flög de iväg med 20-30 sekunders mellanrum. När flygplan då och då flyger över vårt område händer det med fem minuters mellanrum och jag har ännu inte sett dem hänga i luften på samma plats tillsammans i mer än 10 minuter.
Någon kommenterar att det är enkelt att se om det är flygplan hon ser i riktningen. Hon svarar:
Jag använder redan Flightradar. Jag kan garantera er att tre flygplan inte kan hänga i luften i mer än tio minuter, mindre än 300 meter från mitt hem, utan att jag kan höra dem.
Snutten är extremt kort, men enligt utsago var de där farkosterna i luften, på samma ställe, längre än 10 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in